Rolul noului marketer este undeva la mijloc între IT și marketing clasic

BusinessMark, în parteneriat cu Biroul Cannes Lions Romania, a organizat evenimentul SMART MARKETING care s-a desfășurat în zilele de 30 septembrie și 1 octombrie 2015 la Hotel Radisson Blu din București.

Prima zi a conferinței a fost formată din trei sesiuni de discuții, care au fost urmate de două workshopuri. Primul workshop a avut tema Campanii SMART de promovare online – creșterea performanței prin PPC, iar cel de-al doilea, The best of Spikes  – Înțelepciune contemporană pe filiera creativității asiatice.

Programul primei zile a evenimentului a anticipat așteptările specialiștilor în marketing și comunicare din mediul de business oferind informații și discuții utile în ceea ce privește tendințele din acest sector.

Prima sesiune de discuții: Mihaela Mureșan, Deputy Marketing Manager SEE, IKEA SEE (Croația, România, Serbia, Slovenia), IKEA Group, Tudor Galoş, Consumer Marketing Manager, Microsoft Romania, Kurt Weber, Managing Director, Horváth & Partners Management Consulting,  Felix Tătaru, Președinte, GMP Group; Senior Vice President, IAA și Constantin Magdalina, Knowledge Management, Market Enablement , EY România.

Mihaela Mureșan, Deputy Marketing Manager SEE, IKEA SEE (Croația, România, Serbia, Slovenia), IKEA Group

”Acum 15 ani digital nu exista însă de aproximativ doi ani a prins avânt. De aceea, strategiile pe 3 ani ar putea să nu mai fie viabile pentru că totul se schimbă mult mai rapid în prezent. Prin digital putem aduce valoare adăugată în zone de business neexplorate încă. În cazul IKEA: piața națională, cumpărătorii online, clienții inaccesiibli. Dar care este legătura businessului cu ”digital”? Cum se traduc obiectivele de business în obiective de marketing, respective digital?”, a declarat Mihaela Mureșan, Deputy Marketing Manager SEE, IKEA SEE, IKEA Group.

 Potrivit acesteia pentru stabilirea obiectivelor trebuie să avem în vedere următorii factori : poziționare, market share, vânzări, profit etc.

 ”Lucrez de mulți ani în domeniu și pot spune că marketingul se transformă.

Rolul marketingului este să recruteze o armată de fani, să recruteze clienți loiali. Planurile pe termen lung nu mai funcționează pentru că pot apărea ușor și rapid surprize. Rolul noului marketer este undeva la mijloc între IT și marketing clasic. Trebuie să știi unde să sapi pentru a obține informațiile de care ai nevoie. Nu este ușor, dar există aplicații care fac asta”, a declarat Tudor Galoş, Consumer Marketing Manager, Microsoft Romania.

 Acesta a explicat importanța ”Big data”, colectarea de date, care se transformă în Smart data.

 Felix Tătaru, Președinte, GMP Group; Senior Vice President, IAA, a vorbit despre cetățeanul smart. Potrivit unui studiu, la nivel global, 76% din oameni vor hărți dinamice pentru a vedea traficul. 66% vor să verifice calitatea serviciilor publice. 70% vor să controleze consumul de gaz, electricitate sau apă, 60% vor aplicații pentru sănătate, 66% își verifică telefonul chiar dacă nu sunt notificați, 44% dorm cu telefonul lângă pat.

 ”Transformarea înseamnă să îmi pun energia în ceea ce nu am. Schimbarea înseamnă să îmi pun energia în ceea ce am. Vă sfătuiesc să alegeți transformarea a ceea ce este cel mai bun în voi. Cred că dacă reușiți să vă răspundeți la întrebarea despre care sunt valorile personale și care este felul în care gândiți veți avea rezultate foarte bune în general. Dacă te cunoști pe tine reușești să cunoști și consumatorul și te poți transforma ușor”, a afirmat Felix Tătaru, Președinte, GMP Group; Senior Vice President, IAA.

 Constantin Magdalina, Knowledge Management, Market Enablement , EY România, a prezentat rezultatele unui studiu potrivit căruia consumatorii ”digitali” preiau controlul:

La nivel global consumatorii sunt: 63% Digital informers – cei care se informează digital, 13% Digital buyers – cei care cumpără digital, 24% Digital hypetaskers – utilizare mixtă a celor două categorii de mai sus.

 În România: 62% – Digital informers – cei care se informează digital, 26% – Digital buyers – cei care cumpără digital,12% – Digital hypetaskers – cei care le face pe amândouă.

 Potrivit specialistului EY, în România 59% dintre consumatori sunt tradiționali și 41% sunt digitali.

 În cadrul celei de-a doua sesiuni speakerii au fost: Andreea Mihai, Marketing Director, Carrefour România – Facebook – Digital Customer Service Desk, Raluca Păuna, Advertising & Brand Manager, Blue Air – Strategii de online marketing, Silviu Stefan, National Sales Manager – Incentive Solutions, Sodexo Pass Romania și Elisabeta Moraru, Industry Manager, Google.

 ”Până acum avea elementele clasice pe care le foloseam pentru a strânge sugestille consumatorilor, dar Facebook a schimbat acest lucru. În prezent, 40% dintre fanii Carrefour interacționează cu pagina de Facebook după ora 21.00. Trebuie să le răspundem rapid în permanență, în mai puțin de o oră. O reclamația postată pe wall-ul companiei ar putea cauza un daună de imagine gravă. S-a schimbat absolut contextul reclamațiilor și sugestiile. Am creat un formular pentru a reclamații și sugestii pe pagina de Facebook a companiei pentru a evita să avem reclamațiile pe wall. Prin acest formular reclamația ajunge direct la magazinul de unde provine nemulțumirea”, a declarat Andreea Mihai, Marketing Director, Carrefour România.

 Potrivit acesteia, Facebok-ul este un tool pentru integrarea companiei, nu numai în Marketing.

 ”Echipa din România se ocupă de marketing pentru toate țările în care compania operează. Trebuie să adaptăm mereu campaniile în toate cele 9 limbi ale siteului. Avem campanii de brand, promovare rute, promovare servicii, dar și strict de vânzare. Comunicăm foarte des, în toate mediile și o facem inhouse. Decizia de cumpărare a biletelor se ia foarte greu pentru că persoana respectivă trebuie să se consulte cu familia, să vadă dacă își poate lua concediu, unde se va caza etc.”, a explicat Raluca Păuna, Advertising & Brand Manager, Blue Air.

 Raluca Păuna a vorbit despre avantajele blogului, care, în cazul companiei, îmbunătățește SEO, traficul pe site și prezența în online. Potrivit acesteia, studiile arată că acele companii care au un blog au mai mulți clienți decât cele care nu au.

 ”Companiile care oferă incetivare beneficiază de creșterea volumelor de vânzări, îmbunătățirea veniturilor/ a profitului, mărirea numărului de consumatori finali, creșterea cotei de piață, lărgirea prezenței produselor, creșterea atașamentului față de brand. Prin externalizarea programelor de incetivare este adusă transparență asupra programelor. Potrivit unui studiu, companiile care apelează la incetivarea non-financiare obțin rezultate mai bune. Trebuie să răsplătim perfomanța pentru că ea estea cea care ne împinge înainte”, a declarat Silviu Ștefan, National Sales Manager – Incentive Solutions, Sodexo Pass Romania

 Ștefan susține că explicația este că angajatul care primește un astfel de beneficiu nu îl asociază remunerației lunare.

 ”Intenționez să vă conving să folosiți YouTube dacă nu o faceți deja. Este un instrument foarte util, iar marketingul înseamnă matematică. Investesc niște bani și vreau să văd rezultatele. Oricât de mulți clienț am, concurența are ce să le ofere. Oricât de mulți clienți aș avea pot avea și mai mulți. Cum îmi cresc vânzările? Tehnologia vă ajută să găsiți metode de target, în funcție de vârstă și specific. Trebuie numai să găsiți persoana/ firma corectă care să vă ajute să vă atingeți obiectivele”, a declarat Elisabeta Moraru, Industry Manager, Google.

 Elisabeta Moraru a recomandat audienței cartea ”How brands grow” de Byron Sharp.

 A treia sesiune de discuții i-a avut ca vorbitori pe: Simona Stoica, Marketing Manager, Lenovo România, Călin Clej, Marketing Director, Greater Balkans Beverages & South Eastern Europe Franchise, PepsiCo, Cecilia Tănăsoiu, Managing Director Prometheus, Andreea Moisa, Managing Director, Beans United, Mircea Pascu, CEO, Geometry.

 ”Video-urile vor fi viitorul în marketing. În 2017, 69% din traficul de internet va fi realizat de video-uri (Cisco). Videoul implică mimică, mișcare și alte elemente care atrag atenția consumatorului. Este foarte important să demonstrezi care sunt beneficiile produsului tău în video. Cel mai mult conținut se consumă de pe mobil, de aceea trebuie să ne adaptăm. Nu trebuie să scăpăm din vedere nici creativitatea. Cred că în 2016, video-urile vor deveni parte integrată a strategiei de marketing”, a declarat Simona Stoica, Marketing Manager, Lenovo România.

 Potrivit acesteia, câteva tips&tricks pentru un video de succes sunt: informații suficiente, conținut de calitate (storytelling), text scurt și savuros, ceva de împărtășit. În ceea ce privește durata optimă, aceasta este de 60 de secunde, iar primele 10 secunde sunt cruciale.

 ”Cel mai important lucru pentru un business este să-și construiască un brand, o valoare intangibilă, care să facă clienții să prefere acel produs/ serviciu concurenței. Nu trebuie să spunem noi clientului cum va arăta viitorul. El ne arată singur deja asta. Tebuie însă să ținem pasul pentru a fi în topul preferințelor lui a doua zi dimineața. Bugetul de marketing este o investiție în timp. Important este să vezi că are efectul scontat”, a declarat Călin Clej, Marketing Director, Greater Balkans Beverages & South Eastern Europe Franchise, PepsiCo.

 Călin Clej este de părere că, din păcate, în România susținem conceperea de brand și întreținerea lui prin metode clasice.

 ”Agenția poate să vă ușureze calea către big data. Totuși firmele trebuie să își definească foarte bine targetul. Trebuie să dețineți cât mai multe informații despre campaniile voastre. Poate că acum 5 ani sursele de date nu erau suficiente. Astăzi însă există suficiente informații pe care le puteți extrage din campanii. După terminarea campaniei este foarte important să aveți unificarea rezultatelor. Soluțiile existente pe piață permit acest lucru, în prezent. Va puteți uita la ce ați făcut intern (Facebook, YouTube), dar și care sunt rezultatele de pe celelalte canale”, a afirmat Cecilia Tănăsoiu, Managing Director Prometheus.

 ”Astăzi, consumatorii controlează informația, pentru că au la dispoziție toate canalele pentru a afla ceea ce îi interesează singuri. 56% din procesul decizional este parcurs numai de către consumatori. Preferă asta în loc să lase companiile să decidă pentru ei. Acum ceva vreme aveam nevoie de o armată de oameni de vânzări care să comunice mesajul companiei, acum nu mai are aceeași importanță pentru că informația există pe toate canalele. Am ajuns însă la o abundență a informației și la o lipsă a atenției consumatorului. Toate companiile se luptă să câștige atenția lor, chiar încearcă să o cumpere”, a explicat Andreea Moisa, Managing Director, Beans United.

 Efectul este că 84% din oameni când intră pe un site preferă să-l părăsească dacă sunt asaltați de bannere și alte forme de publicitate care le întrerup experiența, iar 86% schimbă canalul TV în timpul pauzelor publicitare.

 ”Alternativa este inbound marketing. Un fel de marketing pe care consumatorii și-l doresc. Este un tip de marketing care pune accentul pe consumator și pe nevoile sale. Este despre conținut și context”, a declarat Andreea Moisa.

Metodologia de inbound marketing cuprinde: Atragerea vizitatorilor, Leaduri, Ambasadori, Clienți.

 ”Există numai branduri care omoară produse și likeuri fără conversie. Din punctul meu de vedere există consumatori care se uită prin gaura cheii și cei care au un megafon. Exact așa sunt împărțiți și așa trebuie să îi tratăm. Toată lumea vrea să fie diferită și să facem ceva distractiv. Trebuie să trecem însă de la smart tu stupid. Consumatorii deștepți din ziua de azi vor să fie din ce în ce mai proști. Adică să înțeleagă în 7 secunde ceea ce vrei. Au la dispoziție toate informațiile și vor un mesaj cât mai sincer”, a declarat Mircea Pascu, CEO, Geometry.

 Acesta a subliniat faptul că generația de tineri este foarte deschisă și foarte pozitivă.

 

Andreea Paun