2024.05.21 Opinii

Cabot Transfer Pricing: Noi formulare fiscale trebuie folosite începând cu luna mai. Noutăți în declarația 112, decontul de TVA și alte declarații fiscale majore

Începând din mai, companiile trebuie să folosească un nou model al declarației 112, după ce Agenția Națională de Administrare Fiscală a actualizat modelul formularului și instrucțiunile sale de completare. Nici celelalte declarații fiscale majore – cum sunt decontul de TVA sau formularul 101, prin care companiile raportează impozitul pe profit – nu au scăpat actualizări în ultima perioadă, autoritățile fiscale intervenind cu schimbări legislative punctuale și asupra lor.

Ordinul ANAF nr. 723/2024 modifică Formularul 112, folosit de angajatori pentru declararea taxelor salariale. Declarația a fost actualizată pentru a reflecta mai multe noutăți introduse în ultimele luni în legislația fiscală, mai ales prin OUG 115/2023.

Noul formular trebuie folosit pentru declararea veniturilor realizate începând cu luna aprilie, data limită pentru declararea acestor obligații fiind 27 mai 2024.

ANAF a publicat în 15 mai și versiunea electronică actualizată a declarației, astfel că angajatorii pot începe deja completarea și transmiterea sa. Noul formular este disponibil aici (https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/112.html).

Modificările operate la formular sunt punctuale și tehnice, fiind vizate de actualizări secțiunile: Nomenclator „Creanțe fiscale”, Anexa Asigurat sau Nomenclatorul „Tip Asigurat”, precum și instrucțiunile de completare a acestora.

Printre altele, declarația 112 permite de-acum raportarea noilor tipuri de venituri neimpozabile pe care le pot primi salariații de la angajatorii lor. Vă reamintim că OUG nr. 115/2023 a stabilit că în structura plafonului lunar de beneficii extrasalariale de 33% pe care angajatorii le pot acorda fără plata de impozit pe venit și contribuții sociale au fost incluse, începând din ianuarie 2024, alte două noi categorii de avantaje: sumele de până în 1.500 lei decontate pentru angajații cu copii plasați în unități de educație timpurie, precum și diferența favorabilă dintre dobânda preferențială stabilită prin negociere și dobânda practicată pe piață, pentru credite şi depozite.

De asemenea, formularul 112 a fost actualizat astfel încât angajatorii să poată declara în continuare în el și cei 200 de lei netaxabili la care au dreptul angajații plătiți cu salariul minim – acest beneficiu a fost prelungit prin OUG nr. 115/2023 astfel încât să să se aplice pe tot parcursul anului 2024, în aproximativ aceleași condiții ca și în 2023.

Mai mult, în declarația unică a fost introdus un câmp nou, pe care contribuabilii sunt obligați să îl bifeze atunci când depun o rectificativă la 112 ca urmare a unei notificări de conformare pe care au primit-o de la organele fiscale.

Autoritățile folosesc notificările de conformare pentru a semnala contribuabililor problemele fiscale identificate, solicitând rectificarea declarațiilor fiscale înainte de selectarea pentru inspecția fiscală. Aceste notificări, reglementate de Codul de procedură fiscală și introduse prin OUG 188/2022, sunt menite să îmbunătățească conformarea voluntară a contribuabililor, iar prin introducerea acestui marcaj separat în declarația unică autoritățile vor să monitorizeze în mod distinct corecțiile pe care angajatorii le fac în declararea taxelor salariale ca efect al acestor notificări.

Autoritatea de administrare fiscală a instituit o abordare similară și pentru celelalte declarații fiscale majore pe care le depun companiile românești. Prin Ordinul nr. 779/2024, intrat deja în vigoare, ANAF a introdus căsuțe speciale, prin care să fie marcate distinct rectificările declarate de firme ca rezultat al notificărilor de conformare, și în formularele 101 (impozit pe profit), 300 (decontul de TVA), dar și în alte formulare din sfera raportărilor de TVA (301 – decontul special de TVA, 307 – declarația pentru sumele din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea TVA sau 311  – formularul pentru raportarea de TVA colectat în cazul celor cu codul de taxă anulat).

Același câmp obligatoriu apare acum și în formularul 710, singura declarație prin care se pot rectifica impozitele stabilite de plătitori prin autoimpunere sau reținere la sursă (cele declarate în formularele 100).

Material de opinie semnat de
  • Cristina Săulescu

    Partener, Cabot Transfer Pricing
Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.