2018.07.17 Articole

Care este nivelul de implicare în inițiativele de CSR din România?

Înainte de toate, trebuie să recunoaștem faptul că activitățile de responsabilitate socială reprezintă modalitatea prin care o companie creează sau preia inițiative sociale importante care, ulterior, schimbă în bine mediul înconjurător.

Printre sectoarele abordate în mod frecvent de către organizații pentru aducerea unui aport în dezvoltarea comunității, cele mai importante sunt educația și cultura, protecția mediului, asistența socială și sportul. Așadar, organizațiile apelează la resurse financiare, capital uman și strategii bine gândite, pentru a dezvolta cât mai eficient sectorul pe care doresc să îl abordeze.

Aceste tipuri de activități nu doar că ajută comunitățile de care aparțin organizațiile, ci au un impact pozitiv notabil asupra organizațiilor în sine, le ajută în mod direct. Cum se întâmplă acest lucru? Simplu: prin creșterea brand-awareness-ului. Compania are, astfel, oportunitatea de a arăta oamenilor că este interesată și de alte aspecte diferite de cele ce privesc doar ascensiunea organizației prin creșterea cifrei de afaceri.

Implicarea în activități de CSR poate trasa viitorul companiei. De ce? Oamenii sunt din ce în ce mai interesați de a se implica în inițiative care dezvoltă mediul înconjurător, iar aceștia reprezintă, totodată, o parte dintre actualii sau potențialii consumatori. Astfel, o organizație care susține proiecte de dezvoltare a societății va fi întotdeauna mai puternică în fața altei organizații care ar fi neutră din acest punct de vedere. Este evident că organizațiile care afectează mediul înconjurător vor fi primele dintre companiile care vor avea de suferit din punctul de vedere al reputației, lucru care poate conduce de asemenea, la o scădere semnificativă a consumatorilor săi.

Din alte puncte de vedere, însăși creșterea numărului de angajați depinde de activitățile de CSR. Un studiu arată faptul că în procesul de selecție a joburilor oferite de companii, indivizii se concentrează asupra acelora care impactează în mod pozitiv lumea din jurul lor.

Conform Romania CSR Index 2018 realizat de The Azores Sustainability & CSR Services, observăm faptul că pe piața românească cele mai active companii care investesc resurse importante în CSR sunt cele din domeniile retail, petrol și gaze, industria de băuturi și sectorul energetic. În ceea ce privește efectele produse asupra mediului, aceste companii au o responsabilitate socială mai mare decât celelalte, fiind companii poluante.

Din perspectivă globală, studiul Good Country Index arată rezultatul acțiunilor organizațiilor în materie de CSR.

Topul Statelor Uniunii Europene implicate în CSR  conform Good Country Index Results

  • Țările de Jos        Locul 1
  • Danemarca          Locul 3
  • Finlanda               Locul 4
  • Germania             Locul 5
  • Suedia                   Locul 6
  • Irlanda                  Locul 7
  • Marea Britanie   Locul 8
  • Austria                  Locul 9
  • Norvegia             Locul 10
  • Franța                   Locul 11
  • Ungaria                 Locul 12
  • Belgia                    Locul 13
  • Italia                       Locul 16
  • Spania                   Locul 18
  • Luxemburg          Locul 19
  • Cipru                      Locul 20
  • Bulgaria                Locul 22
  • Grecia                    Locul 26
  • Estonia                  Locul 28
  • Polonia                  Locul 30
  • Moldova                Locul 31
  • Slovenia               Locul 32
  • Malta                      Locul 33
  • Croația                   Locul 36
  • Turcia                     Locul 38
  • România                Locul 40
  • Lituania                 Locul 42
  • Slovacia                 Locul 48

România se află, așadar, pe un nivel scăzut în clasament, ocupând locul 40 în topul țărilor europene, fiind urmată de Lituania și Slovacia.

CSR-ul în România

În 2015 a fost publicat studiul realizat de EY care face referire, printre altele, la nivelul de implicare a organizațiilor în România (care la acea vreme era încă scăzut). Totodată, studiul publicat de The Azores Sustainability & CSR Services – Romania CSR Index 2015 evidențiază aspectul indicatorilor de performanță – „O concluzie importantă este legată de comunicarea indicatorilor de performanță. Companiile nu folosesc decât într-o mică măsură astfel de indicatori și obiective privind sustenabilitatea”.

Anul 2018 aduce însă noi perspective în CSR (Romania CSR Index 2018):  „Referitor la implicarea părților interesate am observat că se menționează mai des decât anul trecut faptul că unele companii iau în considerare un număr tot mai mare de stakeholderi atunci când își definesc aspectele relevante”.

În concluziile studiului, specialista Alina Liciu, fondator The Azores Sustainability & CSR Services, evidențiază: CSR-ul, așa cum este definit de standarde internaționale, încă este la început în România. Au fost rare cazurile în care s-au găsit informații despre cum sunt definite aspectele cele mai relevante sau despre contextul sustenabilității. […] Se observă totuși tendința ca proiectele să fie mai strâns legate de aspectele materiale, în cazul retailerilor de sprijinire a producătorilor de legume sau în cazul băncilor de educație financiară.

Despre BusinessMark și activitatea CSR

BusinessMark investește în responsabilitatea socială din 2017. Motivul? Ne dorim să facem România un loc mai bun pentru generațiile prezente și viitoare.

Este important ca fiecare business românesc sau internațional să aducă aportul său sub forma actelor de responsabilitate socială, de a contribui la dezvoltarea statului căruia aparține prin acțiunile sale.

Ne-am gândit să aducem un aport comunității noastre prin dezvoltarea posibilităților tuturor cetățenilor de a avea acces la educație, la un mediu mai curat. Colaborările noastre cu Asociația The Social Incubator, Let’s do it Romania, Plantăm Fapte Bune în România doresc să sprijine toate aceste aspecte atât de necesare pentru un nivel de trai ridicat.

Asociația The Social Incubator

Încă din 2014 a fost lansat programul principal al organizației, al cărui scop este de a-i susține pe tinerii care au părăsit – sau urmează să părăsească – sistemul de protecție a copilului, cu vârste cuprinse între 16 și 26 de ani, să facă tranziția (în alte condiții foarte dificile și împânzite cu riscuri) către viața adultă într-o manieră care să le pună în valoare aptitudinile și să le asigure independența pe termen lung.

Let’s do it Romania

Cu o activitate susținută încă din 2009, organizația se ocupă, printre multe altele, de reamenajarea și curățarea spațiilor din zonele urbane și rurale. Proiectele lor sunt create cu scopul de a contribui la o țară în care oamenii se implică și sunt parte din schimbarea pe care și-o doresc, devenind la rândul lor inspirație pentru ceilalți. România a fost cea de-a 4 ţară din comunitatea “Let`s Do It, World!” care organizat o acțiune de responsabilizare ecologică prin mobilizarea unui număr mare de persoane în mișcarea „Ziua de Curățenie Națională”.

Plantăm Fapte Bune în România

„Plantăm fapte bune în România” este o iniţiativă naţională de împădurire bazată pe voluntariat, care a pornit la drum în 2011. Până în prezent, 32.300 voluntari au plantat și îngrijit 660.000 copăcei pe un total de peste 206 hectare de terenuri publice neproductive în 21 de judeţe.

 

 

Material de opinie semnat de
  • BusinessMark

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.