COMMUNITY INDEX 6th Edition lansează rezultatele pentru ranking-ul din 2024
- The Azores Sustainability & CSR Services anunță lansarea rezultatelor pentru a 6-a ediţie a Community Index, cel mai complex ranking anual al proiectelor de investiţii în comunităţile din România, structurat pe 21 de categorii.
- Companiile se poziționează ca factori ai schimbării și își aliniază mai atent valorile corporate la investițiile în comunitate.
- Proiectele de CSR încep să aibă același nivel de rigurozitate ca proiectele de business
Community Index este o evaluare detaliată și cuprinzătoare a domeniului CSR în România. Acesta mapează proiecte importante pe un număr mare de categorii cu scopul de a ajuta toate părțile interesate, inclusiv angajați, consumatori sau investitori, să înțeleagă statusul pieței și să aibă o perspectivă mai amplă privind implicarea companiilor din România. În plus, indexul îşi propune să fie un instrument util pentru profesioniştii din domeniu pentru a-i ajuta să ia decizii mai bine informate privind viitoarele investiţii în comunităţi. Scorecard-ul Community Index, care are 43 de indicatori, poate servi drept un checklist pentru a analiza gradul de complexitate şi de performanţă al unui proiect.
În luna octombrie 2024, agenția The Azores va lansa anuarul bilingv Community Index Magazine, ediția a 6-a, care va cuprinde numeroase studii de caz interesante și peste 20 de interviuri în exclusivitate cu experți naționali și internaționali. Anuarul este cea mai importantă publicație din România dedicată domeniului CSR și are misiunea de a oferi principala sursă de informații despre tendințele în investiții în comunități și sustenabilitate corporativă.
Rezultatele ranking-ului din 2024
Piaţa de investiţii şi donaţii în sprijinul comunităţilor a crescut în ultimii ani şi se ridică la peste 100 de milioane de euro anual în România, în principal pentru proiecte de educaţie pentru elevi – 7.3%, în scădere față de anul trecut (9.4% în 2023), sănătate – 7.3% (în creștere față de 6% în 2023) sau medii defavorizate – 13.5% (23% în 2023). Un alt domeniu de interes pentru companii este Artă & Cultură, 6.5%, în scadere față de 10% în 2023. În schimb, doar 2% dintre proiectele derulate de companiile din România sunt destinate combaterii schimbărilor climatice, în scădere față de 4% în 2023, iar 4% dintre proiecte sunt în direcţia oraşe sustenabile, în creștere față de 1.5% în 2023.
Majoritatea proiectelor din România sunt din domeniul educației (23.6%) și acestea au început să fie mai diversificate ca în anii trecuți. În consecință, s-a creat o nouă categorie care să reflecte aceste tendințe: Educație & Dezvoltare personală, unde sunt prezente proiecte pe subiecte precum Bullying sau Educație pentru Sustenabilitate. În primii 5 ani de Community Index am avut 4 categorii dedicate educației: Educație pentru elevi, Educație pentru carieră, Educație Tech și Educație pentru antreprenori, care reflectau statusul domeniului CSR din acești ani. O altă categorie nouă în 2024 este dedicată Granturilor, ținând cont de faptul că aceste inițiative au devenit mai complexe față de anii anteriori.
Unul dintre proiectele remarcabile care a primit o distincție în Community Index 2024 este Timp pentru Bine, dezvoltat de Kaufland: este vorba de o platformă de comunicare pentru a inspira oamenii în direcția implicării sociale și a sustenabilității. Un alt proiect de anvergură recunoscut în Community Index este Early Innovators Business Plan Competition, dezvoltat de BCR: un concurs național pentru planuri de afaceri dedicat elevilor de liceu.
La categoria Reduce Reuse Recycle, proiectul Ziua Bună pe Via Transilvanica, dezvoltat de Coca-Cola HBC România & Asociația Tășuleasa Social a primit distincția Gold – este vorba despre cea mai mare acțiune de ecologizare de pe Via Transilvanica într-un efort comun de a curăța și conserva o arie de aproximativ 1000 de km. Tot la categoria Reduce Reuse Recycle, Auchan România a primit, de asemenea, distincția Gold pentru SGR înainte de SGR, proiect lansat în pregătirea sistemului de garanție – returnare.
Merită menționat și raportul „Orașe prietenoase”, parte din programul Civic Labs, realizat cu sprijinul JYSK România, prin care Code for Romania identifică principalele probleme din societatea românească în câteva domenii fundamentale: Educație, Sănătate, Mediu, Grupuri Vulnerabile și Participare Civică.
Tendințe naționale și internaționale
În contextul conflictelor globale și al incertitudinii din ultimul timp, companiile se poziționează mai puternic ca agenți ai schimbării. Companiile își mută atenția de la focusul pe sumele donate și comunicarea masivă a acestor acte filantropice. Acestea se concentrează acum pe o colaborare mai strânsă cu ONG-urile, care să implice și angajații ca voluntari și care sa aibă un impact măsurat în raport cu standarde internaționale precum B4SI Community Investment Framework sau Social Return on Investment (SROI).
În viitor, va crește investiția companiilor în astfel de instrumente de măsurare a impactului. A avea claritate și mai multe informații privind impactul produs este ceea ce va atrage mai multe investiții din partea companiilor.
“Există mai mult focus acum pe un management performant al proiectelor și pe smart investing. Informațiile despre proiecte includ mai multe date precise decât în anii anteriori, în special în ceea ce privește impactul. Trendul acesta va continua și ranking-ul Community Index este pregătit să evalueze complexitatea proiectelor, fiind aliniat la principalele standarde internaționale din domeniu. Proiectele care au o strategie bună îşi pot îmbunătăţi considerabil rezultatele şi pot contribui într-o masură mai mare la sustenabilitatea şi rezilienţa unei comunităţi.” declară Alina Liciu, Managing Partner The Azores Sustainability & CSR Services.
Community Index analizează anual peste 850 de proiecte din România. Rankingul este o parte componentă a Romania CST Index (Corporate Sustainability & Transparency Index), care evaluează indicatorii publicaţi de companii în rapoartele de sustenabilitate. Indexul are la bază proiectele desfășurate în perioada Ianuarie 2023 – Mai 2024 și ia în calcul atât scorecard-uri completate de companii cât și proiecte detaliate în mediul online, pe website-uri corporate sau în rapoartele de proiect publicate de ONG-uri. Ranking-ul are 21 de categorii și evaluarea proiectelor se face pe baza unui scorecard cu 43 de indicatori. Principalele obiective ale Community Index sunt de a structura toate aceste proiecte într-o bază de date şi a analiza modul în care acestea se aliniază la cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD). Mai multe detalii puteți regăsi aici: https://communityindex.ro/community-index-2024/