2024.05.27 Dialogurile BusinessMark

#dialogurileBusinessMark. Bogdan Năforniță (CEO Profluo): „Pentru firmele mari, cu date complexe și fluxuri de lucru de multe ori neexplicitate, e-Factura este doar un pas mic dintr-o călătorie mult mai complicată”

Bogdan Năforniță, CEO și Cofondator Profluo, a acordat un interviu pentru BusinessMark, în care a vorbit despre provocările companiilor în ceea ce privește e-Factura, dar și despre folosirea inteligenței artificiale în procesele financiar-contabile.

Bogdan are o experiență de peste 20 de ani în domeniul financiar și în dezvoltare software. Cariera sa a început în 1996, stabilind o bază solidă în planificare și analiză financiară. De-a lungul timpului, Bogdan a ocupat poziții de management în companii de renume precum Procter & Gamble, S&T, IBM, Automobile Bavaria, MHS Holding.

În 2016, a pornit pe drumul antreprenoriatului și astfel a luat naștere Profluo, din pasiunea sa de a integra tehnologia în procesele financiare. Profluo reușește să revoluționeze procesarea inteligentă a documentelor contabile și să adreseze o nevoie majoră de eficientizare a departamentelor financiar-contabile.

BusinessMark: Ai vorbit la ediția de la București a „CFO Conference” despre folosirea inteligenței artificiale în procesele financiar-contabile și, mai întâi de toate, am dori să te întrebăm: ce presupune, mai exact, procesarea inteligentă a facturilor? Există și anumite limitări care apar?

[BN]: Există o accepțiune clasică a procesării inteligente de documente (printre care și facturi), care implică utilizarea tehnologiilor de Machine Learning pentru recunoașterea caracterelor tipărite pe documente și interpretarea lor ca date structurate tipice acelor documente. În cazul facturilor, este vorba de interpretarea textelor ca fiind elemente identificatoare ale furnizorilor, clienților, ale produselor facturate etc.

Însă, noi am creat încă de acum doi ani o nouă accepțiune, în care Inteligența Artificială care interpretează facturile emulează, de fapt, modul de gândire al operatorilor facturilor – ei nu doar citesc facturile, ci le și înregistrează în contabilitate, le includ în rapoarte complexe, le validează din punct de vedere comercial, le reconciliază cu furnizorii și se asigură că sunt aprobate la plată. Aceste activități sunt acum facilitate cu succes în Profluo de algoritmi puternici de Inteligență Artificială.

BusinessMark: Declarai într-un interviu acordat la finalul anului trecut că primele șase luni din 2024 vor reprezenta o „perioadă de foc” pentru companii, în contextul în care la 1 ianuarie a devenit obligatorie utilizarea sistemului RO e-Factura pentru toate tranzacțiile comerciale cu bunuri și servicii desfășurate în cadrul relațiilor B2B. Ne poți spune care sunt principalele provocările cu care s-au confruntat și se confruntă companiile în implementarea e-Factura?

[BN]: Au existat și există în continuare două provocări majore în privința implementării la nivel național a RO e-Factura.

Prima provocare vine din implementarea tehnică superficială a sistemului la nivelul SPV – încă există multiple erori și s-au făcut destule modificări din mers, uneori anunțate abrupt. Cel mai grav, însă, pentru un serviciu public care se dorește a avea caracter obligatoriu, este că gradul de disponibilitate a fost extrem de scăzut și continuă să fie cu mult sub orice standard de disponibilitate decent.

Chiar și în aceste condiții, este de remarcat că implementarea românească a standardului european de e-Invoicing, din punct de vedere al conceptului, este cea mai completă, mai unitară și mai integrativă pe care am întâlnit-o. Alte țări europene au arhitecturi mult mai eterogene și mai complexe. Atât doar că execuția acestui concept generos a fost, în România, mult sub exigențele cerute de un proiect cu un asemenea impact național.

A doua provocare vine din implementările superficiale ale dezvoltatorilor de aplicații integrate e-Factura. Ca de multe ori în România, se face minimul necesar, cu costul cel mai mic și cu riscurile cele mai mari (legate de integritatea și securitatea datelor), ca apoi toată lumea să se plângă de rezultat. Aceasta a dus la nenumărate probleme strecurate prin formatul e-Facturii care au îngreunat eforturile de automatizare ale companiilor. Din acest punct de vedere, e-Factura este o oportunitate semi-ratată.

BusinessMark: Recent a fost actualizat din nou Cadrul legislativ al e-Factura printr-o ordonanță de urgență (OUG nr. 30/2024), astfel că a fost extinsă cu două luni perioada de grație, iar contribuabilii vor putea fi amendați pentru neraportarea facturilor doar începând de la 1 iunie. Pot fi inteligența artificială, digitalizarea, automatizarea soluții care să ajute companiile să se pregătească pentru a se conforma la aceste noi reglementări și să se adapteze mai rapid la schimbările legislative care continuă să apară pe acest subiect?

[BN]: Fac o paralelă cu primul răspuns. e-Factura înlocuiește clar nevoia de procesare inteligentă de facturi în accepțiunea clasică, a culegerii de date nestructurate într-un format structurat, deoarece însăși e-Factura este un format structurat de comunicare.

Iar aici, firmele mici au realizat, după șocul inițial, un grad de automatizare bun, deoarece nivelul scăzut de complexitate al datelor și proceselor proprii nu implică procesări dincolo de simpla primire, înregistrare și plată a e-Facturilor.

Cu toate acestea, pentru firmele mari, cu date complexe și fluxuri de lucru de multe ori neexplicitate, e-Factura este doar un pas mic dintr-o călătorie mult mai complicată, în care Inteligența Artificială, în accepțiunea inventată de noi, asistă masiv operatorii cu celelalte activități care intervin ulterior primirii e-facturilor.

BusinessMark: Cum crezi că va evolua utilizarea RO e-Factura în următorii ani? Există tendințe sau inovații specifice care ar putea influența modul în care companiile gestionează facturile electronice?

[BN]: Așa cum spuneam, Profluo pune deja la dispoziția clienților săi instrumente mai sofisticate de Inteligență Artificială grefate pe fluxurile și datele din jurul e-Factura și continuăm să inovăm aici într-un ritm foarte alert, deci vom avea o multitudine de vești interesante și în viitorul apropiat!

BusinessMark: Nu putem vorbi despre viitor fără să vorbim despre oamenii din departamentele financiare. Cum crezi că se vor transforma rolurile acestora, în contextul adopției de soluții ce au la bază Inteligența Artificială? Va dispărea rolul de contabil? Și, dacă ne uităm la skill-uri, care crezi că vor fi top 3 skill-uri pe care orice angajat din departamentul financiar va trebui să le aibă?

[BN]: Componenta tranzacțională a rolului contabilului va dispărea. Contabilitatea primară va fi realizată automat – ori prin implementări de reguli rigide, ajustate prin muncă manuală, ori prin instrumente de Inteligență Artificială.

Astfel, rolul contabilului va evolua către o formă mai complexă și mai tehnică de consultant de afaceri sau analist pentru antreprenor sau pentru management, iar acest rol va fi susținut de platforme cu Inteligență Artificială.

În ceea ce privește angajații din departamentele financiare ale companiilor, tendința este aceeași, doar că a început acum mulți ani – companiile medii și mari, sub presiunea constantă a eficientizării, au implementat deja diferite măsuri de automatizare și digitalizare. Inserția de instrumente cu Inteligență Artificială într-un astfel de trend este un pas logic, dar care trebuie executat cu atenție de către conducătorii departamentelor financiare – am discutat despre asta în cadrul prezentării pentru CFO Conference.

Se evidențiază 3 skill-uri necesare pentru orice angajat din viitorul asistat de Inteligență Artificială:

  • Gândirea critică – abilitatea de a analiza și sintetiza informații, date, sentimente, intuiție, de a discerne între bine și rău, între adevărat și fals și a îngloba totul în procesul decizional propriu;
  • Capacitatea de comunicare – comunicarea autentică și de calitate va aduce credibilitate angajatului, chiar dacă la început vom fi cu toții sufocați de conținut generat artificial;
  • Abilitatea de a stăpâni instrumentele cu Inteligență Artificială de la locul de muncă. IA nu va înlocui oameni, ci oamenii care utilizează IA îi vor înlocui pe cei care nu o utilizează, pentru că cei dintâi vor avea super-puteri cu impact imediat în cantitatea și calitatea muncii lor.

BusinessMark: Să privim și spre riscurile cu care organizațiile s-ar putea confrunta. Pe de o parte, vorbim la amenințările privind securitatea cibernetică, iar pe de cealaltă parte despre amenințarea percepută de oameni, la frica acestora că își vor pierde joburile în detrimentul automatizării. Ce măsuri ar trebui să ia liderii pentru a asigura stabilitatea organizațiilor, din ambele perspective?

[BN]: Există riscuri tehnice evidente legate de confidențialitatea și securitatea datelor, chiar mai delicate în cazul instrumentelor de Inteligență Artificială. Și se ridică o întreagă industrie care să rezolve această problemă.

Dar riscul cel mai mare este legat de viteza cu care noile tehnologii își vor face loc în viața noastră profesională. Adopția Inteligenței Artificiale la locul de muncă reprezintă un fenomen care se va întâmpla generațiilor actuale, mult mai rapid decât orice altă revoluție (industrializarea, automatizarea sau computerizarea). Nu cred că oamenii au o capacitate atât de ridicată de adaptare la un asemenea ritm de transformare.

BusinessMark: Ce trenduri crezi că vor defini următorii ani în ceea ce privește folosirea soluțiilor ce au la bază Inteligența Artificială în departamentul financiar și care crezi că va fi impactul asupra companiilor?

[BN]: Suntem încă în stadiul în care piața de contabilitate din România are o verticală uriașă de servicii de bază de asigurare a complianței imediate cu toate schimbările legislative anunțate peste noapte de autorități.

Modelul trei contabili și un soft mic de contabilitateeste încă profitabil, dar din ce în ce mai anevoios, pentru că este ușor de concurat la preț, atât de firme mai mici, cât mai ales de platformele de contabilitate automatizate care vor acapara serviciile de bază pe segmente foarte vaste, entry-level, ale economiei naționale (PFA, II, SRL-D, IMM-uri cu modele simple de afaceri etc.).

Modelul emergent este cel al firmelor tinere de contabilitate care își extind și productizează serviciile, cu ajutorul platformelor de Inteligență Artificială, în direcția noului rol menționat mai sus al contabilului. Aici este o discuție foarte vastă, pe care o putem dezvolta cu altă ocazie.

Bogdan a participat, totodată, la cea de-a 11-a ediție a evenimentului CFO Conference, organizat de BusinessMark pe 4 aprilie 2024 la București. Puteți afla aici despre ce a discutat în intervenția sa.
Material de opinie semnat de
  • BusinessMark

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.