2021.02.28 Articole

#dialogurileBusinessMark. Gavin Bonner, Vice president – Genesis Property: „Anul pandemic a schimbat percepția și așteptările oamenilor de la biroul viitorului”

Gavin Bonner, vicepreședinte Genesis Property, a fost invitatul nostru la #dialogurileBusinessMark. El ne-a vorbit despre provocările și oportunitățile din real estate în 2021, despre impactul pandemiei asupra acestui sector, despre IMMUNE Building Standard™, un standard pentru clădirile de birouri și multe altele, pe care vă invităm să le descoperiți din interviul următor.

[divider height=”30″ line=”1″]

După părerea dvs., cum va arăta piața de birouri din România în 2021? Care credeți că vor fi provocările și oportunitățile din acest domeniu?

Gavin Bonner: „2020 și contextul pandemic pe care îl traversăm cu toții a generat multe discuții despre rolul biroului și locul lui în viața profesională în viitor. Mulți angajați lucrează deja sau vor lucra în sistem hibrid și, deși nu e un model nou, răspândirea sa la scară largă a fost accelerată de pandemie. Acum, principala problemă este recâștigarea încrederii angajaților că se pot întoarce în siguranță la birou. Nu e o misiune ușoară pentru angajatori și pentru proprietarii de clădiri de birouri, mai ales că oamenii s-au obișnuit să lucreze remote și pandemia încă nu s-a terminat. Dar există soluții.

Segmentul birourilor de clasă A destinate multinaționalelor, în care operăm noi, la Genesis Property – dezvoltatori de birouri de clasa A din România (parcurile West Gate Business District și Novo Park) – este mai matur și stabil, cu chiriași serioși și cu contracte semnate pe termen lung. Așa că este de așteptat să aibă cel puțin o evoluție stabilă, pentru că dincolo de transformarea modului de lucru, 2020 nu a schimbat și nevoia existenței biroului, ci doar a locului pe care îl va avea în „economia” vieții profesionale. Oportunitățile din acest an sunt reprezentate tocmai de această schimbare de percepție. Acum este, de fapt, cel mai bun moment pentru a construi și implementa o strategie adaptată provocărilor și nevoilor din viitor.”

Cum vor arăta birourile viitorului, în viziunea dvs.?

Gavin Bonner: „În 2021, modul în care va arăta biroul viitorului se va contura tot mai clar. Cu siguranță va exista o transformare, numai având în vedere măsurile de siguranță suplimentare care trebuie implementate pentru a crește rezistența la riscuri pentru sănătate a clădirii și, implicit, a diminua riscurile asupra sănătății angajaților. Printre ele se numără sisteme mai performante de filtrare a aerului și apei din clădire, soluții mai eficiente pentru asigurarea distanțării angajaților și proceduri clare pentru situația în care apare un caz de îmbolnăvire.

În perspectivă, biroul nu va mai fi doar un loc în care să lucrezi. Va fi un loc în care angajații vor beneficia de o întreagă experiență profesională și personală în același timp, aproape imposibil de obținut în mediul virtual. La birou vor interacționa și vor colabora, vor putea fi mai creativi și vor găsi contextul și condițiile pentru a performa. Totul într-o formulă flexibilă, în funcție de activitățile pe care le desfășoară. Poate suna paradoxal, dar în pandemie importanța biroului a crescut, iar rolul lui a devenit mai complex.

Practic, anul pandemic a schimbat percepția și așteptările oamenilor de la biroul viitorului. Ei vor ca biroul să le ofere o experiență nou, integrată, în care să fie incluse elemente creative, legate de divertisment și socializare, după cum a arătat și un sondaj recent inițiat de Genesis Property. Astfel, birourile nu trebuie doar să devină mai sigure, dar și mai complexe.”

Cum a schimbat pandemia așteptările chiriașilor și care credeți că va fi impactul acesteia pe piața de birouri? Ce servicii noi au solicitat clienții în această perioadă?

Gavin Bonner: „La nivelul pieței de birouri, multe companii au în continuare o atitudine de “wait and see”, așteptând o clarificare a situației. Multe companii au evoluat bine în ciuda pandemiei, iar cele care au avut dificultăți au perspectiva revenirii complete a activității. Companiile care vor avea echipe pregătite și angajați valoroși vor fi cele care vor avea cel mai mult de câștigat când efectele pandemiei vor deveni neglijabile. Astfel, având în vedere că munca de acasă este oarecum la fel pentru toți angajații, modul în care arată și este organizat biroul va deveni un factor determinant în competiția pentru atragerea de talente. Companiile, care vor avea cele mai atractive și sigure birouri, vor fi cele care vor câștiga această competiție.”

Ce lecții vor învăța companiile la sfârșitul acestei pandemii? Ce credeți că se va schimba, după această criză, în ceea ce privește organizațiile și managementul?

Gavin Bonner: „În mod cert, companiile vor pune accent mai mult ca niciodată pe planul de criză și se vor orienta tot mai mult către digitalizare. Întreaga economie a înțeles în 2020 cât de important este să fii pregătit pentru neprevăzut atunci când vine criza, în loc să fii nevoit să cauți soluții atunci când deja te confrunți cu efectele ei. În ceea ce privește leadershipul, suntem într-un moment în care managerii trebuie să se reinventeze și să dobândească abilități noi, adaptate modului în care vom lucra în viitor, sprijinind colaborarea, dezvoltarea și coeziunea echipei.”

Care sunt calitățile unui lider în perioade de criză? Cum ar trebui să arate noua eră a conducerii?

Gavin Bonner: „Liderul post-pandemie trebuie să știe să conducă eficient echipele în mediul de lucru hibrid. El trebuie să țină cont de noua realitate și de împărțirea sarcinilor în funcție de mediul în care acestea pot fi rezolvate cel mai eficient. Astfel, sarcinile în care nu este nevoie de un grad mare de colaborare și pot fi îndeplinite independent de angajați vor fi rezolvate preponderent remote, mai ales că acum există suficiente instrumente eficiente.

Însă, pe de altă parte, sarcinile complexe, care necesită un nivel înalt de colaborare și/sau creativitate, vor fi mult mai eficient executate la birou, în interacțiuni directe cu colegii. În aceste cazuri, de cele mai multe ori, mediul virtual nu poate oferi rapid multitudinea de informații și detalii care există în relaționarea offline.

Liderii trebuie să înțeleagă că, pentru a putea colabora, echipele nu trebuie doar să interacționeze, ci trebuie să dobândească o înțelegere comună aprofundată, pe baza căreia să poată construi o bună colaborare și o relație solidă de încredere. Sunt abilități esențiale dacă vrem ca echipele să inoveze, să găsească soluții creative la probleme complexe și să împărtășească rapid idei ieșite din comun, ceea ce este aproape imposibil de realizat doar printr-o interacțiune virtuală. Apoi, mai este și problema menținerii culturii organizației, o problemă delicată, cu impact major pe termen lung. Fidelizarea angajaților poate fi o provocare, dacă nu există suficientă interacțiune față în față. Și aici abilitățile de leadership au un rol important, managerii trebuind să înțeleagă când trebuie să comunice online și când este nevoie de o interacțiune offline, pentru a se asigura că angajații înțeleg cu adevărat valorile organizației și rămân fideli valorilor acesteia.”

În 2020, Genesis Property a inițiat IMMUNE Building Standard™. Ce este acest standard pentru clădirile de birouri și în ce constă el?

Gavin Bonner: „IMMUNE Building Standard™ este un standard global open-source conceput pentru a combate efectele pandemiei asupra clădirilor de birouri și a contribui la reducerea temerilor și la consolidarea încrederii între angajatori și angajați. Standardul a fost inițiat, în aprilie 2020, de către Liviu Tudor, președinte al European Property Federation, și a fost dezvoltat în România împreună cu o echipă internațională de experți în sănătate, tehnologie, arhitectură, construcții și inginerie. După o investiție de peste un milion de euro pentru cercetare, dezvoltare, testare și implementare, IMMUNE™ servește drept etalon pentru îmbunătățirea imunității clădirilor de birouri în fața amenințărilor bacteriologice sau toxicologice.

Standardul este inspirat de tehnologii și proceduri dezvoltate și aplicate cu succes în spitale sau clinici și adaptate pentru utilizare în clădirile de birouri. La bază stă un index de peste 120 de măsuri recomandate pentru implementare în clădiri, care cuprinde soluții tehnice pentru proiectare arhitecturală, tehnologie și design precum și practici operaționale permanente și pregătite pentru activare în scenarii specifice de risc.”

 Care sunt costurile pentru certificarea IMMUNE Building Standard ™ și în ce constă implementarea?

Gavin Bonner: „În procesul de obținere a acestei certificări, un evaluator autorizat va evalua o clădire pe baza Indexului de Evaluare a Scorului IMMUNE™ și va acorda una dintre cele trei etichete: Puternică (Strong) cu 3 stele, Solidă (Powerful) cu 4 stele sau Rezistentă (Resilient) cu 5 stele. Acestea se bazează pe numărul de puncte obținute de clădire în timpul evaluării oficiale și reflectă angajamentul pentru implementarea conceptul Healthy by Design.

Orice proprietar sau companie poate opta pentru certificarea clădirilor de birouri pe care le deține sau ocupă, crescând astfel încrederea angajaților. Costurile pentru implementarea măsurilor prevăzute de standardul IMMUNE™ într-o clădire de birouri sunt estimate la cel mult 2% din investiția inițială în dezvoltarea clădirii, în funcție de dotările existente ale clădirii și de volumul și complexitatea măsurilor care trebuie implementate. Însă, considerăm că efectele benefice ale acestor măsuri vor depăși, în timp, bugetul alocat pentru implementarea lor. Siguranța și încrederea angajaților vor cântări mult mai mult pe termen lung, mai ales în lumea post-Covid.”

[divider height=”30″ line=”1″]

Ați ratat primele articole din seria „Dialogurile BusinessMark”? Le puteți citi aici: 

#dialogurileBusinessMark. Gabriela Alexandru, Michelin Central Europe: „Cu empatie, am încercat să răspundem la cât mai multe dintre nevoile angajaților, din sfera profesională sau personală”

#dialogurileBusinessMark. Simona Șunel, Tremend: „E un moment bun ca managerii să reducă pe cât posibil nivelul de micromanagement toxic – acela care sufocă echipa și creativitatea”

#dialogurileBusinessMark. Diana Năstase, FLEX: „Mulți sceptici au învățat că telemunca e posibilă și în domenii atipice pentru acest model de lucru. Pe termen lung vor realiza că acest model poate fi mai economic”

#dialogurileBusinessMark. Roxana Abrașu, NNDKP: „Efectele pandemiei încep să se resimtă destul de puternic, întrucât în ultima perioadă solicitările privind reorganizarea activității și închiderea unor prezențe locale au fost preponderente”

#dialogurileBusinessMark. Gyöngyi Hunyadi, VCST Automotive Production: „Am comunicat permanent, onest și deschis cu angajații, iar ei au înțeles măsurile luate”

#dialogurileBusinessMark. Ramona Bosînceanu, Eaton: „Când oamenii se simt mai în siguranță la locul de muncă decât în orice altă parte, înseamnă că toate eforturile noastre nu au fost în van”

#dialogurileBusinessMark. Luiza Müller, Orange România: „Acum, mai mult ca oricând, liderii trebuie să dea dovadă de reziliență, de empatie, de optimism pe care să îl insufle și echipelor lor”

#dialogurileBusinessMark. Ristena Sirboiu, Litens Automotive Eastern Europe: „Oamenii vor răspunde întotdeauna pozitiv atunci când există grijă, comunicare transparentă și avantaje reciproce”

#dialogurileBusinessMark. Andreea Mihnea, First Bank: „Organizațiile au învățat că este esențial să mențină un parteneriat cu oamenii și o comunicare reală cu emoția din spatele acestor”

#dialogurileBusinessMark. Mirela Stere, Macromex: „Organizațiile sunt organisme vii, vulnerabile și oricât de bine ar fi procedurizate și monitorizate, angajații vor rămâne ca oxigenul pentru plămâni”

#dialogurileBusinessMark. Ana Krasovschi, Carrefour România: „În acest context dinamic, corporațiile deștepte, liderii deștepți vor fi cei care vor face lucrurile împreună cu oamenii, fără să le impună”

#dialogurileBusinessMark. Ruxandra Caraivan, DB Global Technology: „Modalitatea în care companiile vor gestiona această criză va avea o contribuție importantă la sentimentul de apartenență la cultura organizațională”

#dialogurileBusinessMark. Cristina Ionescu, Mondelēz International: „În aceste momente excepționale avem o oportunitate unică de a arăta compasiune, înțelegere și un pic de vulnerabilitate”

#dialogurileBusinessMark. Radu Manoliu, Mondelēz International: „Lanțul de aprovizionare trebuie să se adapteze, să fie mai eficient, să descopere rute alternative de distribuție și să fie mai optimizat”

#dialogurileBusinessMark. Lăcrămioara Dărăban, Continental Sibiu: „Cred că această criză a pus în evidență încă o dată importanța flexibilității și a adaptabilității unei companii”

#dialogurileBusinessMark. Lavinia Răducu, Philip Morris Romania: „Coronavirusul este un profesor dur, de la care învățăm despre noi, despre compania în care lucrăm, despre cultura organizațională și despre oameni și omenire, în general”

#dialogurileBusinessMark. Ramona Puia, IKEA România: „Liderii trebuie să îşi cultive şi să îşi dezvolte agilitatea emoţională şi de afaceri pentru a putea conduce în vremuri nesigure”

#dialogurileBusinessMark. Andreea Van den Bosch, Bombardier Transportation Romania: „Este important ca liderii să rămână la fel de aproape de echipele lor, ca atunci cand erau la birou. Să nu cadă în capcana micro-managementului”

#dialogurileBusinessMark. Florentina Greger, Zitec: „Oamenii au nevoie să simtă că nu sunt singuri în această luptă cu pandemia, că organizația le este aproape și îi pune pe primul loc în priorități”

#dialogurileBusinessMark. Andreea Voinea, BCR: „Atunci când cultura organizațională este recunoscută și însușită de toți colegii, lucrurile merg de la sine chiar și remote”

#dialogurileBusinessMark. Anca Grezov, Danone: „Nevoia de relaționare se resimte pe parcursul tuturor etapelor emoționale prin care trecem în munca de acasă”


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/

[divider height=”30″ line=”1″]

Material de opinie semnat de
  • BusinessMark

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.