#dialogurileBusinessMark. Jos Blykers, IBM: „Pandemia ne-a învățat că oamenii sunt mai mult decât o resursă menită să execute o serie de sarcini pentru angajator”
Jos Blykers, Leadership and Change consultant – Europe Lead, Human Resources Business Development, IBM, a acordat un interviu pentru BusinessMark Blog, în care a vorbit despre provocările și oportunitățile unui mediu de lucru post-pandemic, despre reîntoarcerea la birou, nevoile angajaților în acest nou context.
Cu o experiență de peste 35 de ani în IBM, Jos a ocupat numeroase roluri, iar în prezent conduce serviciul de consultanță belgian Human Capital Management, concentrându-se asupra proiectelor de transformare a forței de muncă, de dezvoltare a leadershipului, de maturizare a forței de muncă, coordonând totodată proiectele de management al schimbării.
În 2011, el a făcut parte din echipa de Expansiune Africană a IBM și a lucrat ca HR Transition Manager în Congo-Brazzaville, facilitând astfel integrarea IBM în noua țară și a angajaților companiei în cadrul mai larg al organizației IBM.
Jos are în mare măsură o perspectivă sintetică și plasează detaliile în ,,marea schemă a lucrurilor.” Cu experiența sa în domeniul HR & a dezvoltării leadershipului și vânzărilor, înțelege și vorbește limba afacerilor. Se simte în largul său cu datele și statisticile, fiind în același timp profund interesat de chestiunile interculturale. Printre cele mai recente interese ale sale se numără Etica IA, IA pentru HR, Diversitate și Inclusiune și în ce fel influențează căutarea unui scop generic și a sensului achiziționarea și păstrarea talentelor.
Despre aceste subiecte Jos a vorbit și la „Tomorrow@Work”, eveniment organizat de BusinessMark ce a avut loc pe 15 – 16 martie 2022, în format hibrid. Puteți afla mai multe detalii aici.
BusinessMark: Domnule Blykers, a fost o plăcere să vă avem ca invitat la ediția din acest an a ”Tomorrow@Work”! În primul rând, în prezentarea dvs. ați discutat despre provocările la locul de muncă generate de cei doi ani de pandemie. Ne-ați putea spune care sunt, în opinia dvs., cele mai mari provocări cu care se confruntă organizațiile în această nouă realitate?
Jos Blykers: Una dintre cele mai mari provocări, dar și priorități, a fost să ne apropiem din nou de forța de muncă. Mulți angajați au lucrat de acasă pentru o perioadă lungă de timp, și-au reorganizat prioritățile în viață, cât și aspectele practice ale muncii lor. Apare întrebarea: ce anume din munca lor le aduce împlinire acum? Ce îi motivează să vină la birou? Dacă vrem să îi păstrăm, trebuie să ne adaptăm la noua lor filosofie de muncă.
Unele dintre măsurile luate în circumstanțele excepționale ale pandemiei ar putea să rămână în continuare: politicile referitoare la munca de la domiciliu, procesele digitale, măsurile de siguranță și igienă la birou. Cred că merită să le facem mai coerente.
BusinessMark: Pare să existe o lipsă de conexiune între acțiunile liderilor din companie și modul în care angajații percep deciziile acestora. Au angajații noi așteptări în ceea ce privește revenirea lor la birou? Care sunt prioritățile și nevoile lor într-un mediu de lucru post-pandemic?
Jos Blykers: Angajații îți doresc ca mediul în care lucrează să fie unul sigur. Au apus zilele în care angajații bolnavi sunt considerați eroi dacă se prezintă așa la birou. Am început să luăm de bune tehnologia și suportul tehnic ce fac posibile munca remote. În condițiile în care se poate munci atât de acasă, cât și de la birou, biroul ar trebui să prezinte niște avantaje clare: oportunități de învățare, comunicare interdepartamentală, activități specializate sau de grup.
BusinessMark: Ați mai spus în prezentarea dvs. că angajații vor să se simtă în siguranță și sănătoși în acest nou mediu. Cât de importantă este sănătatea emoțională a angajaților și ce pot face companiile pentru a-și arăta suportul față de angajați și de nevoile lor?
Jos Blykers: Pandemia ne-a învățat că oamenii sunt mai mult decât o „resursă” menită să execute o serie de sarcini pentru angajator. Mai mult ca niciodată, vede că performanța angajaților este influențată de multe aspecte din viața lor privată și profesională. Dacă angajatorul este conștient de asta, dacă manifestă interes față de angajat ca persoană, a făcut deja primul pas. Următorul este acela că managerii ar trebui să beneficieze de traininguri în zona de inteligență emoțională. Nu oricine poate deveni un lider sau un coleg empatic peste noapte, însă mulți vor dobândi multe cunoștințe benefice din astfel de cursuri.
BusinessMark: Ați spune că lipsa de empatie a organizațiilor reprezintă un factor decisiv în fenomenul supranumit „Marea Demisie”? Ce pot face organizațiile pentru a-și păstra talentele? Credeți că principiul „muncii de oriunde” ar putea ajuta recruiterii să își extindă baza de talente?
Jos Blykers: Nu am văzut până acum un studiu convingător referitor la cauzele ce stau la baza a ceea ce este numit Marea Demisie, însă nu ar strica să revizuim „contractul social” dintre angajator și angajat. Dacă angajatorul ar investi același efort în a-și ține angajații pregătiți și implicați precum au făcut-o pentru a-i atrage în companie, asta ar putea contribui la strategia de retenție a talentelor.
Și da, filosifia „muncii de oriunde” ajută recruiterii să descopere noi talente. În același timp, aceste talente au șansa să găsească noi oportunități, în cazul în care nu le mai sunt îndeplinite așteptările. Cu cât munca este mai digitalizată, cu atât au mai multe opțiuni angajații.
BusinessMark: Ce pot face angajații să își mențină șansele de angajare în această lume dinamică, în care proximitatea nu mai este neapărat necesară? Care sunt abilitățile esențiale pe care orice angajat trebuie să le aibă în această lume post-pandemică?
Jos Blykers: Procesele digitale, tehnologia și noile soluții software au fost cele care au asigurat buna funcționare a companiilor în perioada pandemiei. „Angajabilitatea” personalului depinde și de dobândirea și menținerea acestor abilități digitale. În plus, este importantă și reziliența: a avea un plan B sau C pregătit, revenirea rapidă dintr-un impas, abilitatea de a identifica ce este important dintr-o multitudine de detalii. Un rol important îl joacă și capacitatea de a lucra împreună în mod eficient în echipe virtuale compuse din angajați, colaboratori și contractori din țări și culturi diferite.
BusinessMark: Este evident că o abordare general-valabilă nu mai este eficientă în aceste vremuri. Ce pot face liderii pentru ca organizațiile lor să rămână relevante în acest mediu competitiv?
Jos Blykers: Liderii trebuie să fie cu ochii și urechile larg deschise. Nimeni nu trăiește sau lucrează pe o insulă. Ce se întâmplă într-o parte a lumii va influența, în mod inevitabil și destul de rapid, felul în care lucrăm și trăim. Ar fi bine ca liderii să reflecteze și să comunice între ei, cât și cu reprezentați ai forței de muncă, cu privire la motoarele de creștere, amenințările comerciale și elementele competitive. Similar, trendurile care vizează incluziunea, chiar și din alte domenii, le-ar putea deschide ochii. Un fost manager din compania mea obșnuia să spună că trebuie să ridici degetul în aer din când în când, ca să afli din ce direcție bate vântul.
BusinessMark: Să vorbim despre munca remote. Ce pot face organizațiile pentru ca angajații din generația X să se simtă confortabil cu folosirea noilor tehnologii? Ce pot face acei angajați cu abilități digitale limitate ca să rămână relevanți la locul de muncă?
Jos Blykers: Cum poți mânca un elefant? Înghițitură cu înghițitură. Cum urci un munte? Pas cu pas. Nu există niciun motiv pentru care generațiile mai în vârstă să nu învețe cum să utilizeze noile tehnologii, însă aș vrea să menționez doi factori esențiali pentru toate generațiile. În primul rând, să nu se oprească niciodată din învățat. Dacă nu au învățat nimic nou în ultimii 10 ani, le va fi dificil să desprindă noile tehnologii de astăzi. Dacă au obiceiul să învețe ceva nou în fiecare lună, oare ce i-ar reține să descopere cum se utilizează o nouă tehnologie săptămâna viitoare? Celălalt factor e legat de mentalitatea angajatorului. Uneori, angajatorul presupune că oamenii nu sunt interesați sau capabili să dobândească noi abilități. Liderii trebuie să renunțe la aceste presupuneri. Ar fi mai de preferat să îi întrebe sau să le ofere posibilitatea asta angajaților lor. Un angajator care este încrezător [n.r – în abilitățile angajaților] și care le oferă suoport, ar putea fi surprins de rezultatele pozitive.
BusinessMark: Care este impactul muncii remote asupra culturii companiei? Sunt și aspecte care ar trebui îmbunătățite sau adaptate?
Jos Blykers: Angajații sunt în continuare ființe umane, fie că lucrează la distanță sau de la birou. Lucrurile care la birou se întâmplă în mod natural (ajutorul reciproc, socializarea, sesiunile de brainstorming, momentele de sărbătoare…) trebuie să fie gândite și schițate într-un mod mult mai explicit atunci când oamenii lucrează remote. Cultura companiei e determinată de ceea ce fac și ce nu fac oamenii, de ce comportamente sunt încurajate și care nu sunt. Liderii companiei trebuie să reflecteze activ la acele comportamente care vor duce la rezultate bune în cadrul companiei.
BusinessMark: Vorbind despre managementul performanței în modelele de muncă hibride, s-a schimbat ceva? Care sunt câștigurile și care sunt pierderile ce survin din acest model de muncă flexibil?
Jos Blykers: Am învățat că prin munca la distanță, realizată într-un mediu virtual, se pot întâmpla cu mult mai multe decât ne-am fi așteptat. Practic, am făcut un salt uriaș, generând o transformare digitală a lumii noastre. Aceasta este o realizare cu care vom rămâne. În același timp, am învățat că această transformare digitală creeză provocări pentru mulți angajați. Nu întotdeauna angajatorii realizează că munca de acasă înseamnă lucrul de la masa din bucătărie, în circumstanțe dificile. În ceea ce privește managementul performanței, pandemia a condus la o schimbare a accentului de pe măsurarea timpului sau efortului, astfel că acum se măsoară mai degrabă rezultatele, ceea ce este un lucru bun.
BusinessMark: Nu în cele din urmă, ne puteți spune care este cea mai importantă lecție pe care dvs. și organizația pe care o reprezentați au învățat-o de la această pandemie?
Jos Blykers: Am învățat să nu percepem nimic ca pe ceva ce vine de la sine. Este incredibil cât de rapid lucrurile, cât și noi, ne putem schimba atunci când este absolut necesar. Există în continuare solidaritate și bunătate.
BusinessMark: Este ceva spre care priviți cu nerăbdare când vine vorba despre viitorul forței de muncă?
Jos Blykers: Un loc în care să lucrăm împreună, nu unul în care fiecare își realizează sarcinile de lucru pe cont propriu.
Citiți mai jos versiunea în limba engleză a interviului:
BusinessMark: Mr. Blykers, it was a pleasure to have you invited at this year’s edition of “Tomorrow@Work”! First of all, you have spoken in your very insightful presentation about the challenges in the workplace brought together by the two-year pandemic. Could you, please, tell us what are some of the biggest challenges for the company in this new reality?
Jos Blykers: One of the biggest challenges and priorities is to reconnect with the workforce. Many of the employees have been working from home for a long time, have rearranged the practical aspects and maybe also their priorities in life. What fulfillment or purpose do they now seek in work? What do they come to the office for? If we want to retain them, we may want to adapt to their new mindset.
Some of the measures taken under the exceptional pandemic circumstances may be here to stay: work from home policies, digital processes, safety and hygiene measures in the office. It is probably worthwhile to bring some coherence into them.
BusinessMark: There seems to be a lack of connection between the actions of the company’s leaders and how the employees regard their measures.Do the employees have new expectations when it comes to their return to the office? What are the priorities and needs in a post-pandemic workplace?
Jos Blykers: Employees will want the work environment to be a safe environment. Gone are the days when people who were ill were considered heroes if they showed up at work. Technology and support for working remotely are taken for granted today. And if work is possible from home and in the office, the office location must present clear advantages over home (learning opportunities, cross-functional teaming, specialized or group activities).
BusinessMark: You also said in your presentation that employees need to feel safe and healthy in this new environment. How important is their emotional health and what can companies do to be supportive of their people’s needs?
Jos Blykers: What the pandemic has taught us is that people are more than “a resource” to execute certain tasks for their employer. We recognize more than ever that their performance is influenced by many aspects in their professional and in their private life. For an employer to be aware of this, to show an interest in the individual person, is already a first supportive step. Next, people managers (but basically everybody) can benefit from some training in the domain of emotional intelligence. Not everybody will become a top empathic leader or colleague overnight, but many will gain benefits from these insights.
BusinessMark: Is the lack of empathy a decisive factor in The Great Resignation trend? How can organization retain their talents? Does the work from anywhere philosophy help recruiters extend their pool of talents?
Jos Blykers: I have not yet seen a convincing study about root causes for what is called The Great Resignation, but it will not harm to revisit the ‘social contract’ between employers and employees. It would contribute to employee retention, if employers invested the same effort in keeping their workforce skilled and engaged as they once did in attracting them to their company.
Yes, the work from anywhere philosophy helps recruiters to extend their pool of talents. At the same time, it also helps talents to look for new opportunities if their expectations are no longer fulfilled. The more the work is digital, the more employees have a choice.
BusinessMark: How can one keep their employability in this new dynamic world, in which proximity is no longer required for many companies? What are the critical skills required in the post-pandemic world?
Jos Blykers: Digital processes, technology, new software solutions have supported the pandemic period. People’s employability is well served by acquiring and maintaining these digital skills. Next, resiliency will be important: having a plan B or C ready, bouncing back from setbacks, distinguishing the important from the detail. Also, being able to work together effectively in a virtual teams composed of employees, contingent workers and contractors possibly from different countries and cultures.
BusinessMark: It has become obvious that a “one-size-fits-all approach” can no longer be efficient in these times. How can leaders ensure that their organizations stay relevant in this competitive environment?
Jos Blykers: Leaders need to keep their eyes and ears open. Nobody lives or works on an island. What happens in one part of the world inevitably influences soon our own work and life. A reflection from time to time, among leaders but also in dialogue with a cross-section of the workforce, on competitive forces, growth engines, commercial threats and opportunities is a good habit to have. And the inclusion of trends from other industries than our own can act as an eye-opener. As a former manager of mine used to say: “You have to put your finger in the air from time to time, to know from where the wind blows”.
BusinessMark: Let’s talk about remote work. What can organizations do so that Gen X employees could get comfortable with the new technologies. What can workers with limited digital skills do to stay relevant in the workplace?
Jos Blykers: How do you eat an elephant? One bite at a time. How do you climb a mountain? Step by step. There is no reason why older generations cannot learn young technologies. But I would mention two key factors – for all generations. Never stop learning. If you have not learned anything new in the past 10 years, it will be difficult to start with a brand-new technique today. If you have the habit of learning something new every month, why couldn’t you start with the discovery of a new technology next week? The other factor is related to the inclusive mindset of the employer. Sometimes the employer assumes that certain people will not be interested or capable or willing to learn something new. Let go of these assumptions. Rather ask them or offer them the possibility. An employer who shows the confidence (and delivers the necessary support) may get surprisingly positive results.
BusinessMark: What is the impact of remote work on the company culture? Are there any new aspects that should be improved / adapted?
Jos Blykers: Employees are still human beings whether they work remotely or on site. But things that happen naturally in on office setting (mutual help, networking, celebrating, brainstorming, coaching and guiding, …) need to be thought of in a more explicit way when people are working remotely. The company culture is determined by what people do or don’t do, by what behaviors get reinforced and which are discouraged. The leaders of the company will need to actively reflect on which behaviors (and so which culture) will lead to good company results.
BusinessMark: Speaking about performance management in the hybrid work, has anything changed? What was lost and what was gained from this new flexible type of work?
Jos Blykers: We have learned that much more can happen in a digital way and in a remote way than we ever thought. We have jumped ahead in the digital transformation of our world. That is an achievement that will last. But we have also learned that this digital transformation creates challenges for many workers. Employers do not always realize that working from home may mean working from the kitchen table in difficult circumstances. In terms of performance management, for some companies the pandemic has forced the shift from measuring time or effort to measuring outcomes and results and that is a good thing.
BusinessMark: Last but not least, could you please tell us what is the most valuable lesson that the pandemic taught you and the organization you represent?
Jos Blykers: Take nothing for granted. It is amazing how quickly things and we (!) can change when it is really needed. Solidarity and kindness still exist.
BusinessMark: Is there something are you looking forward to when it comes to the future of workplace?
Jos Blykers: A place where we work together, not a place where we each individually perform our tasks.
Citește și:
Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:
www.facebook.com/BusinessMark/
www.linkedin.com/company/businessmark
www.instagram.com/business.mark/
blog.business-mark.ro
business-mark.ro/