#dialogurileBusinessMark. Tímea Mozgirs (Blue Colibri International): „Liderii ar trebui să dea tonul unui mediu de muncă sigur, predictibil și transparent, prin afișarea acelor valori și acțiuni pe care le așteaptă și de la angajații lor”
Tímea Mozgirs, International Business Development, Blue Colibri International, a acordat un interviu pentru BusinessMark Blog, în care a vorbit despre provocările și oportunitățile pe care le aduce digitalizarea, nevoile angajaților din Generația Z, atragerea și retenția talentelor, cât și despre ingredientele ce asigură o cultură organizațională unde angajații se simt în siguranță.
Timea are peste ani de experiență în consultanță, lucrând cu managementul și echipele de HR pentru a contura o cultură organizațională și un brand de angajator autentic. Are o experiență complexă întrucât a lucrat cu organizații de toate dimensiunile – de la companii mici și medii și până la corporații, având o bună înțelegere privind dificultățile cu care acestea se confruntă din cauza trendurilor din piață.
La Blue Colibri, este responsabilă cu prezentarea unei platforme digitale organizațiilor și furnizorilor de soluții digitale care întâmpină dificultăți în a ajunge în mod eficient la angajații care nu au joburi de birou.
BusinessMark: Bună, Timea. Ne bucurăm să discutăm cu tine din nou, în special pentru că ne-a făcut mare plăcere să te avem ca speaker la ediția de anul trecut a „Magnetico București”! În prezentarea ta, ai vorbit despre cum companiile ar trebui să acorde mai multă atenție EVP-ului. Ne poți spune, te rugăm, mai multe detalii despre ce reprezintă EVP-ul și de ce este încă relevant în 2023?
Tímea Mozgirs: Să considerăm EVP-ul ca pe o promisiune făcută de companie aplicatului. Employer Value Preposition reprezintă ceea ce compania și cultura pot oferi angajaților la schimb pentru talentul lor, skillurile și abilitățile lor.
Pe măsură ce oamenii devin tot mai selectivi când vine vorba de companiile în care vor să lucreze și mai conștienți de deciziile lor privind munca, EVP-ul rămâne, în 2023, mult mai relevant ca înainte. Vedem un număr tot mai mare de locuri de muncă disponibile, însă un număr mai scăzut de aplicanți calificați. În aceste condiții, trebuie să te diferențiezi de competiție făcând o ofertă care să atragă atât potențialii angajați, cât și membri echipelor actuale și, în esență, care se potrivește mai bine cu viitorul organizației tale.
BusinessMark: Unii oameni se tem de automatizare și de transformarea digitală, gândindu-se că ar putea fi înlocuiți de boți. Ce pot face organizațiile pentru ca oamenii să înțeleagă că tehnologia este aici pentru le face viețile mai ușoare și că i-ar putea ajuta, chiar, să devină mai creativi pe măsură ce scapă de taskurile repetitive?
Tímea Mozgirs: Într-adevăr, una din cele mai mari provocări din 2023 va fi legată nu doar de scăderea talentelor disponibile, ci și de lipsa de candidați cu competențe digitale adecvate. Pentru a implementa și mai bine strategiile de digitalizare, organizațiile trebuie să își formeze personalul pentru a dobândi abilitățile necesare. Cercetările sugerează că, dacă angajatorii ar oferi training-uri angajaților, 94% dintre ei ar rămâne mai mult în companie, iar 70% dintre ei iau în considerare să plece de la actualul loc de muncă la unul care le oferă training-uri.
Organizațiile trebuie să contribuie, în mod constant, la dezvoltarea și formarea oamenilor, pentru a-i face conștienți de beneficiile acestor noi tehnologii. Dacă activitatea lor actuală poate fi rezolvată prin soluții digitale, acești angajați vor fi nevoiți să-și schimbe focusul și să se pregătească pentru schimbare. Pentru a susține această mentalitate, organizația trebuie să încurajeze o cultură de învățare continuă, cu accent pe dobândirea de noi abilități și pregătire pentru folosirea acestor noi tehnologii.
Pentru a realiza acest lucru, este esențial să menținem liniile de comunicare deschise, astfel încât toată lumea să fie conștientă de schimbările viitoare, de semnificația lor și de modul în care feedbackul lor poate modela viitorul organizației.
BusinessMark: Să vorbim puțin și despre Blue Colibri App. Ne poți da mai multe detalii despre aplicația voastră?
Tímea Mozgirs: Aplicația Blue Colibri este o platformă pentru angajați, care oferă soluții digitale în comunicarea internă, administrare, educație și engagement, ceea ce face mai simplu ca niciodată să transmiți mesajele organizației către întreaga echipă. Scopul principal al aplicației este de a centraliza toate aceste instrumente și resurse pe o singură platformă, în loc să ne bazăm pe mai multe canale, să automatizăm procesele de zi cu zi și să le facem mai accesibile. Aplicația poate fi accesată de pe orice browser web sau dispozitiv mobil, fără conturi înregistrate cu emailul companiei, ceea ce înseamnă că aplicația poate fi accesată instant chiar și de angajații care nu lucrează la birouri, astfel că aceștia se simt mai implicați în cultura companiei.
Echipa din spatele Blue Colibri are peste 15 ani de experiență în HR, oferind nu doar o aplicație, ci și sfaturi profesionale, suport, funcții noi ce răspund nevoilor partenerilor și cerințelor din domeniul resurselor umane.
BusinessMark: Ai menționat în prezentarea de la „Magnetico” că unele organizații folosesc podcasturi sau influenceri corporate. Ce putem face în cazul acelor angajați din echipe care nu sunt familiari cu tehnologia? Cum putem diminua distanța dintre aceștia și cei din generațiile millennial și Z, care sunt nativi digitali?
Tímea Mozgirs: Sfatul meu pentru organizații este să adapteze ceea ce oferă nevoilor oamenilor din organizație și să facem aceste opțiuni accesibile pentru ei. Angajații care nu sunt la fel de confortabili cu tehnologia precum colegii lor mai tineri trebuie să aibă o alternativă. Putem face asta producând o formă unică de conținut, dar modificând canalele de distribuție astfel încât să atingi grupul țintă dorit. Totodată, putem încuraja dezvoltarea unui program prin care un coleg ajută un alt coleg, diminuând astfel distanța dintre generații. Angajații se pot ajuta unii pe alții!
BusinessMark: Vorbind despre diferențele de vârstă dintre angajații din organizații, să discutăm puțin și despre politicile pentru diversitate, echitate și incluziune. Cum ar trebui să arate o organizație în 2023 pentru a crea o cultură ce valorifică experiența angajaților și unde aceștia se simt în siguranță nu doar din punct de vedere financiar, ci și mental și emoțional?
Tímea Mozgirs: Consider că este responsabilitatea top managementului să încurajeze dezvoltarea unui mediu unde toți angajații să se simtă protejați de amenințările la adresa bunăstării fizice, mentale și emoționale. Un leadership ce are la bază o abordare centrată pe oameni este esențial, dar la fel de importantă este o cultură organizațională ce susține obiectivele strategice. Liderii ar trebui să dea tonul unui mediu de muncă sigur, predictibil și transparent, prin afișarea acelor valori și acțiuni pe care le așteaptă și de la angajații lor. Mai mult, liderii trebuie să fie receptivi la critică și la comentarii și este important să facă mai mult decât a solicita feedback – trebuie să ofere răspunsuri clare, concise.
Ca în orice relație, comunicarea este cheia dintre angajați și angajatori. Dincolo de comunicarea bidirecțională, bazată pe feedback, menționată anterior, este totodată important să informăm angajații despre orice schimbare din organizație ce i-ar putea afecta. Când lucrurile merg bine, e important să liniștim oamenii. Când există o provocare, trebuie să ne asigurăm că suntem prima și cea mai de încredere sursă de informație.
BusinessMark: Am vorbit despre cum ar trebui să arată organizația din interior, dar ne-am dori să discutăm și despre cum ar trebui să ne comunicăm valorile către exterior. Cât de important este Employer Brandingul și cum ne putem arăta autenticitatea prin intermediul platformelor digitale?
Tímea Mozgirs: Înainte de orice, cred că este important să îți clarifici valorile și cultura la nivel intern înainte să le comunici spre exterior ca parte din brandul de angajator și să demonstrezi angajamentul organizației tale spre a fi autentică.
Diagnosticele organizaționale oferă o înțelegere de bază a status quo-ului; de acolo se definește o cultură și un set de valori dorite; și, folosind o analiză GAP, se urmărește dezvoltarea continuă. După acești pași, începi să lucrezi pentru a fi mai bun, zi de zi. Rezumând, construirea unui brand de angajator nu este primul lucru ce trebuie făcut, dar este totuși important.
Când vine vorba de brandul de angajatorul, cea mai importantă calitate este autenticitatea. Valorile unei companii pot fi afișate cel mai bine prin procedurile, inițiativele și beneficiile oferite angajaților. Prin introducerea unei platforme digitale, de exemplu, toate informațiile pot fi făcute mai accesibile și disponibile tuturor angajaților și poate fi asigurată această comunicare bidirecțională.
BusinessMark: În următorii ani, Generația Z va reprezenta cea mai mare forță de muncă din piață. Ce caută tinerele generații când aplică la un nou loc de muncă și ce putem face pentru a-i ține implicați, pentru a fi mulțumiți și a-i reține în organizația noastră?
Tímea Mozgirs: Când vine vorba despre Generația Z, soluțiile superficiale și beneficiile nu îi vor mai atrage și reține. E important de înțeles că, în timp ce par să aibă nevoi foarte diferite, comparativ cu generațiile anterioare, ei vin cu abilități noi – esențiale pentru tendințele de digitalizare ce sunt în creștere -, cât și cu perspective noi. Dacă ai de gând să introduci platformele digitale în organizație, Generația Z poate oferi un suport excelent în cultura companiei.
Gen Z preferă să se simtă conectați cu un scop mai degrabă decât cu un mediu de lucru. De aceea, este important ca organizația să aibă obiective și valori bine definite, nu doar la nivel intern – să luăm exemplul sustenabilității, de pildă. Cei din generația Z ar trebui să fie incluși în luarea de decizii, iar opiniile lor să fie luate în considerare.
Din moment ce autonomia este importantă pentru ei la locul de muncă, ar fi înțelept să le oferim opțiuni de lucru flexibile, precum munca în format hibrid sau remote, și să evităm să facem micro-management, astfel încât să poată avea inițiativă, să se simtă de încredere și apreciați. A oferi oportunități de învățare și de dezvoltare profesională este tot mai important pentru Generația Z. Face minuni pentru reținere atunci când aceștia au o cale clară în față, plină de oportunități de creștere.
BusinessMark: Vorbind despre digitalizare, ne-ai putea spune ce trenduri crezi că vor face diferența în 2023?
Tímea Mozgirs: Sunt de părere că toate trendurile de transformare digitală vor fi mai aproape de noi, ca indivizi, în 2023. Data analytics și deciziile luate ținând cont de date vor reprezenta unul din cele mai importante trenduri. Managerii de HR pot monitoriza performanța angajaților, se pot îndrepta spre zonele cu probleme și pot lansa inițiative strategice de training, cu ajutorul data analytics. De asemenea, cu ajutorul acestor date pot fi luate decizii mai eficiente de angajare și promovare. În plus, pe măsură ce XaaS („orice ca serviciu”) crește în importanță, soluțiile bazate pe cloud vor căpăta o importanță mai mare.
Acum, la început de 2023, vedem deja un succes fenomenal al instrumentelor pe bază de inteligență artificială. ChatGTP, de exemplu, are cea mai rapidă creștere a bazei de utilizatori în acest moment și ne așteptăm să depășească 100 de milioane de utilizatori activi lunar în ianuarie. Nu în ultimul rând, în 2023 așteptările privind experiența utilizatorilor vor crește: nu va mai fi suficient să oferim produse sau servicii, ci organizațiile vor trebui să ofere valoare semnificativă consumatorilor.
Citiți mai jos versiunea în limba engleză a interviului:
BusinessMark: Hi, Tímea. It is a pleasure to talk to you again, especially since we were very happy to have you as a speaker at last year’s ‘Magnetico Bucharest’ conference! In your presentation, you have talked about the necessity that the company pays more attention to EVP. Can you please tell us what EVP represents and why is it still relevant in 2023?
Tímea Mozgirs: Consider it a promise made by the company to the applicant. The Employer Value Proposition represents what your company and culture can offer to employees in exchange for their talent, skills, and experience.
As workers become more selective in their employment and more conscious about their choices when it comes to work, EVP remains even more relevant in 2023 than before. There are an increasing number of job openings but a shrinking pool of qualified applicants. You need to differentiate yourself from the competition by making an offer that will appeal to both your prospective employer and your current team members and is essentially a good fit for your future.
BusinessMark: Some people are afraid of automation and digital transformation, thinking they might be replaced by bots. What can organizations do so that people understand that technology is here to make their lives easier and that it could actually help them become more creative, by getting rid of repetitive tasks?
Tímea Mozgirs: Indeed, one of the biggest challenges in 2023 will not only be the shrinking talent pool, but a shortage of workers with the appropriate digital skills. To better implement their digitization strategies, businesses must train their staff in the necessary skills. Research suggests that if their employer provided training, 94% of workers would remain with the company for longer, and 70% of workers would consider leaving their current position for one that did.
Organizations need to constantly develop and train people to make them aware of the benefits of these new technologies. If the current task can be solved by digital solutions, they will have to shift their focus and get ready for change. To support this mentality, an organization must foster a culture of continuous learning, let that be about picking up new skills or learning how to use these new technologies.
To achieve this, it is crucial to keep the lines of communication open so that everyone is aware of upcoming changes, their significance, and how their feedback can shape the organization’s future.
BusinessMark: Can you please tell us more about Blue Colibri App?
Tímea Mozgirs: The Blue Colibri App is an employee platform providing digital solutions in internal communication, administration, education, and engagement, making it simpler than ever to get your message out to the whole team. The primary goal is to centralize all of these tools and resources on a single platform instead of having to rely on multiple channels, and to make everyday processes automated and more accessible. The app can be accessed from any web browser or mobile device without any company email accounts, meaning that even non-desk workers can be reached instantly and better involved in the company culture.
The team behind Blue Colibri has over 15 years of experience in HR, offering not only an application but also professional advice, support, and new features in accordance with our partners’ needs and the HR field’s demands.
BusinessMark: You mentioned in your presentation at ‘Magnetico’ that some organizations use podcasts or corporate influencers to do digital education. What can we do with workers within our teams that are not so familiar with technology? How can we diminish the gap between these people and millennials and Gen Z who are digitally native?
Tímea Mozgirs: My advice is that you begin tailoring your offerings to the needs of your people and making those offerings easy for them to access. Workers who aren’t as comfortable with technology as their younger coworkers need to be given alternatives. Produce a single piece of content, but modify its distribution channels to best reach your target demographic.
A buddy program can also bridge the gap where you have a good mix of generations. Employees can help each other!
BusinessMark: Speaking of age gap in organizations, I would like to also talk about the politics for diversity, equity and inclusion. How should an organization look in 2023, so that it creates a culture that values employee experience and where employees feel not only financially, but also mentally and emotionally safe?
Tímea Mozgirs: I believe that it is the responsibility of top management to foster an environment where all employees can feel protected from threats to their physical, mental, and emotional well-being. People-centric leadership is essential, but so is a company culture that supports strategic goals. Leaders should set the tone for a safe, predictable, and transparent workplace by displaying the values and actions they seek from their employees. Additionally, leaders need to be receptive to criticism and comments, and it’s important to do more than just solicit feedback — leaders must also provide clear, concise responses.
And as in every relationship, communication is key between employees and employers as well. Besides the feedback-based two-way communication that I mentioned above, it is also important to inform employees about everything that might affect them in the company. When things are running smoothly, it’s important to reassure people. When there’s a challenge, make sure to always be the first and most reliable source of information.
BusinessMark: We talked about how the organization should look from the inside, but we would also like to talk about how the organization should communicate its values to the outside world. How important Employer Branding is and how can we show our authenticity through digital platforms?
Tímea Mozgirs: First and foremost, I believe it is important to clarify your values and culture internally before communicating them externally as part of your employer brand and to demonstrate your organization’s commitment to authenticity.
Organizational diagnostics provide a baseline understanding of the status quo; from there, a desired culture and set of values are defined; and, using a GAP analysis, continuous improvement is pursued. After these steps you start working on being better, day by day.
To sum up, building an employer brand isn’t the first thing to do, but it’s still important.
When it comes to employer branding, the most vital quality is authenticity. A company’s values can be best displayed through its procedures, initiatives, and benefits provided to employees. By introducing a digital platform, for instance, all information can be made more accessible and open to all workers and two-way communication can be ensured.
BusinessMark: In the next years, Gen Z will represent the biggest workforce on the market. What are the younger generations looking for when applying to a new job and what can we do to keep them engaged, fulfilled and to retain them in our organization?
Tímea Mozgirs: When it comes to Gen Z, superficial solutions and benefits will not cut it anymore to attract and retain them. It’s important to understand that while they may appear to have very different needs than previous generations, they actually bring with them brand new skills essential for the growing tendencies of digitization as well as new ways of looking at things. If you plan on introducing digital platforms within your organization, Gen Z can provide excellent support in the company culture.
Gen Z prefers to feel connected to a purpose instead of the work environment. For this reason it’s important that a company has well-defined objectives and values, and not just on an internal level – take sustainability, for example. Gen Z should also be included in decision making and have their opinions taken into account.
Since autonomy is so important to them in a job, it’s wise to keep providing flexible scheduling options like hybrid or remote work, and to avoid micromanaging employees so they can take initiative, feel trusted and valued. Providing opportunities for learning and professional development is increasingly important for Gen Z as well. It does wonders to retention when there is a clear path ahead of them, full of growth opportunities.
BusinessMark: Talking about digitalization, could you please tell us what trends do you believe will make a difference in 2023?
Tímea Mozgirs: I believe all digital transformation trends will get closer to us as individuals in 2023.
Data analytics and data based decision making will be one of the most significant trends. HR managers can monitor employee performance, pinpoint problem areas, and launch strategic training initiatives with the help of data analytics. More effective and efficient hiring and promotion decisions can also be made with the help of this data. Furthermore, as XaaS („anything as a service”) grows in importance, cloud-based solutions will take on greater significance.
Now, at the start of the year 2023, we can already see the skyrocketing success and relevance of AI tools. ChatGTP, for instance, has the fastest-growing user base right now and it is expected to have surpassed 100 million monthly active users in January.
And finally, in 2023, expectations towards user experiences will increase: it won’t be enough to simply provide products or services, businesses will also need to provide significant value to customers.