2021.05.09 Articole

Florentina Șușnea, PKF Finconta: Este directorul financiar al doilea CEO?

Directorii financiari au adesea responsabilități diverse, care se pot înșirui pe o listă lungă. Deși rolul lor principal este să protejeze valoarea companiei, ei pot juca, de asemenea, un rol important în optimizarea și creșterea valorii acesteia. Cu toate acestea, s-a consacrat ca, mai ales prin raportarea financiară, mai ales unul dintre aceste posibile roluri să fie asumat de către directorii financiari: protejarea valorii.

Dar în noua normalitate, directorii financiari ar trebui să se oprească din a mai gândi doar într-un mod liniar de tipul “unde suntem acum” și până „unde încercăm să ajungem”. În schimb, ei ar trebui să sondeze viitorul și să privească dincolo de „acum” și la ce „urmează imediat după aceea”. Există trei arii pe care directorii financiari este necesar, așadar, să se concentreze:

  1. Construirea încrederii în tehnologie

Să construiești încredere în Inteligența Artificială (AI) este dificil într-un mediu în care guvernanța corporativă, controalele, cerințele standardelor profesionale și reglementările încă se luptă să țină pasul cu ritmul schimbării generat de tehnologie. Cu toate acestea, rezervele ar putea fi mai degrabă o reflectare a lipsei de înțelegere cu privire la modul în care funcționează aceste noi platforme software.

O perspectivă alternativă este că Inteligența Artificială și Machine Learning pot crește credibilitatea și acuratețea informațiilor, mai degrabă decât să le diminueze. E mai sigur să tragi o concluzie după analiza unor seturi mari de date realizată cu instrumente software, decât să te bazezi pe o persoană care sondează un singur set de date și care poate introduce propriile erori de judecată în ecuație.

  1. Transformarea modelului de operare și de raportare financiară

Datorită tehnologiei se așteaptă o schimbare majoră către un model de operare și raportare financiară mai inteligent și mai deschis. Mai mult de jumătate din sarcinile financiare și de raportare efectuate în prezent de oameni sunt estimate a fi efectuate de roboți în următorii trei ani. Din acest punct de vedere se disting două priorități:

  • Alegerea unui partener sau definirea unei strategii de servicii gestionate extern, pentru a atinge obiective de transformare digitală: multe activități de raportare recurente ce țin pe procese, de reglementare și de conformitate ar putea să nu fie gestionate intern, ci preluate de profesioniști în domeniu și furnizori acreditați de astfel de servicii.
  • Mutarea funcției financiare și a raportării în cloud: Este clar acum pentru companii faptul că acet cloud reprezintă mai mult decât un spațiu de stocare pentru volume mari de date, ci este și un spațiu de inter-relaționare a tehnologiilor. De exemplu AI implică capacități uriașe de procesare, iar cloud-ul este infrastructura care o face posibilă. La rândul său, AI joacă un rol important în analiza avansată, permițând departamentului financiar să obțină informații prin simularea aspectelor inteligenței umane și analizarea unor cantități mari de date.
  1. Regândirea rolurilor de conducere și a competențelor financiare

Acum 5 ani cerințele pentru succesul unui director financiar erau diferite de cele care sunt relevante acum. Construirea unor relații puternice cu liderii celorlalte departamente ale companiei trece prin transformări importante ce marchează, de exemplu, o colaborare mai redusă cu directorul de resurse umane. Construirea unei bune relaționări cu liderii celorlalte departamente deschide însă calea unei bune colaborări și acceptării schimbării. 

Directorii financiari trebuie să-și recalifice oamenii, pentru a-i înzestra cu capacitățile de care probabil vor avea nevoie în viitoarea funcție financiară. Acțiunile importante ar putea include realizarea unei evaluări pentru identificarea deficitului de competențe existente ale personalului și dezvoltarea de noi stimulente pentru a încuraja personalul din departamentul financiar să învețe noi competențe. Dar, pe lângă o experiență de învățare, liderii departamentului financiar trebuie să dezvolte o cultură a învățării continue.

În loc de concluzie

Pandemia COVID-19 reprezintă o provocare semnificativă pentru directorii financiari și echipele departamentelor financiare. Liderii acestora trebuie să privească înainte și să gândească viitorul pe termen lung din perspectiva transformărilor pe care le aduce digitalizarea. Liderii cu viziune din domeniul financiar sunt atenți la aceste transformări și privesc dincolo de rolul lor tradițional deoarece vor să furnizeze valoarea pe care factorii interesați o așteaptă.

Recomandări pentru Directorii Financiari:

  • Adoptați tehnologiile relevante ca să fiți furnizori de valoare
  • Apelați la un furnizor acreditat de soluții software performante
  • Reinstruiți oamenii pentru folosirea acestor tehnologii
  • Construiți încredere cu liderii departamentelor companiei
  • Construiți o cultură a învățării continue

[divider height=”30″ line=”1″]

 

 

 

 

 

Autor: Florentina Șușnea, Managing Partner, PKF Finconta

[divider height=”30″ line=”1″]

Citește și:

Studiu Deloitte: Pandemia a amânat doar parțial planurile de achiziție e unui autovehicul nou și a scăzut temporar interesul pentru mașinile electrice

Camelia Malahov & Anca Preda, Deloitte România: Un an de pandemie în HoReCa. Măsuri de sprijin luate în România și în alte țări europene

Vlad Boeriu, Deloitte România: Digitalizarea ANAF, esențială pentru protejarea contribuabililor și pentru reducerea presiunii pe bugetul de stat

Mihnea Galgoțiu–Săraru și Anca Olar, Reff & Asociaţii | Deloitte Legal: Noi pași înspre digitalizarea justiției din România în contextul pandemiei

Raluca Bontaș și Cătălin Barbu, Deloitte România: Tratamentul fiscal al tranzacțiilor cu criptomonede – prevederi legate de conformare și aspecte care necesită clarificări

Studiu EY: Companiile raportează scăderi ale cifrei de afaceri, însă doar 19% și-au revizuit politica de prețuri de transfer

Maria Butcu, Deloitte România: „Calculul salarial – cum gestionăm riscul de conformitate în contextul actualelor schimbări fără precedent”

Emanuel Bondalici și Elena Moroiu, Reff & Asociații | Deloitte Legal: Amnistia fiscală 3.0 – noi facilități acordate contribuabililor, alte incertitudini

Studiu EY: Liderii financiari își regândesc atribuțiile odată cu noua realitate operațională


Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:

➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/


Sursă foto: Pexels.com

[divider height=”30″ line=”1″]

Material de opinie semnat de
  • BusinessMark

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.