2015.10.19 Eveniment

IMM-urile se confruntă cu birocrație, taxe multe și acces dificil la finanțare

În data de 15 octombrie 2015, la Hotel Radisson Blu din București, BusinessMark, cu sprijinul CCI Francaise en Roumanie, a organizat conferința “Business Challenge. Dinamizarea sectorului IMM-urilor și provocările antreprenoriatului”,

Vă invităm să parcurgeţi principalele concluzii extrase în urma dezbaterilor cu speacialiştii din domeniu:

”IMM-urile din România se confruntă cu probleme ca: birocrație, concurență neloială, taxe multe, controale abuzive și acesul dificil la finanțare. Nu este de ajuns să cunoaștem aceste probleme ci trebuie să venim în întâmpinarea lor. Probabil cunoașteți cele șapte programe pe care le implementăm cu bani de la bugetul de stat. Anul acesta mai avem de deschis numai programul Empretec. Există niște probleme de înțelegere, dar cu siguranță se vor lămuri. Era programat să îl deschidem pe data de 15, dar vom devansa cu câteva zile”, a declarat Anca-Laura Ionescu, Secretar de Stat, Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de afaceri.

 Potrivit acesteia, Programul de minimis a fost deblocat.

 ”Pentru mine este important ca eforturile privind sprijinirea IMM-urilor să fie cât mai intense și cu efecte vizibile. Am oferit și o idee. Cred că trebuie să luăm clasamentele (competivitate, doing business etc) și să vedem ce indicatori avem și în funcție de aceștia să îmbunătățim competitivitaea României”, a declarat Florin Jianu, Preşedinte, Patronatul Tinerilor Întreprinzători.

Potrivit acestuia, România a urcat foarte mult de pe locul 128 pe locul 52 în lume în ceea ce privește ușurinței cu care se pot plăti taxele. Florin Jianu a subliniat faptul că în continuare este foarte grea obținerea unei autorizații de construcție.

 ”Focus grupurile ar trebui să se axeze pe câteva domenii de maxim interes. Anumite instituții au persiflat IMM-urile, dare le sunt viitorul. Sigur că vor rămâne corporațiile pe anumite zone, dar evoluția în tehnologie și servicii industriale inteligente reprezintă viitorul pentru IMM-uri, inclusiv pentru România”, a afirmat Cristian Pârvan, Secretar General, AOAR.

 Ramona Ivan, Director, Direcția Relații Externe şi Finanțări Structurale, CEC Bank, a prezentat date statistice despre fondurile europene alocate României în perioada de programare 2014-2020, în valoare de peste 40  mld. EUR. În ceea ce privește implicarea CEC Bank în proiecte cu componentă europeană nerambursabilă, acordate între ianuarie 2008 și iunie 2015, banca a acordat 27.000 de credite, în valoare de 5,7 mld. Lei. Valoarea grant-urilor aferente a fost de 10 mld. Lei.

 Radu Ionescu, General Manager, Docentris, a vorbit despre experiența lor în domeniul de printing de 18 ani. Compania promovează echipamente de tipărire: inițial copiatoare, ulterior echipamente multifuncționale. Potrivit acestuia, verbele s-au schimbat: de la “a copia”, a tipari, a trimite un fax la  a scana, a dematerializa, de la “document output” la “document workflow”.

 Peter Barta, Președinte, Fundația Post-Privatizare, a vorbit despre rolul Business Angels în consolidarea mediului de afaceri.

 ”Un business angel este o persoană care investește banii proprii, individual sau în asociere cu alți investitori, în inițiative la început de drum. De cele mai multe ori investiţia se realizează sub formă de capital, în speranța recuperării investiţiei în cazul unui exit. În mod tipic aceștia se vor implica în mod activ în dezvoltarea afacerii. Este prima sursă de capital după cei 3P (Părinţi, Prieteni și alți Proști) sau 3F (Family, Friends and other Fools)”, a afirmat Peter Barta.

 Acesta a subliniat riscul mare pe care acești investitori și-l asumă din resurse proprii și gradul de implicare în dezvoltarea afacerii.

 Alina David, Tax Manager, PKF Finconta a vorbit despre impactul noului Cod fiscal asupra microîntrerinderilor.

 ”Cota de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor este 3%. Excepţie: persoanele juridice române nou-înfiinţate, care au cel puţin un salariat şi sunt constituite pe o durată mai mare de 48 de luni, iar acţionarii/asociaţii lor nu au deţinut titluri de participare la alte persoane juridice – cota de impozitare este 1% pentru primele 24 de luni de la data înregistrării persoanei juridice române. Cota de impozitare se aplică până la sfârşitul trimestrului în care se încheie perioada de 24 de luni”, a explicat Tax Manager, PKF Finconta.

 Alina David a explicat și  condițiile pentru plata impozitului pe profit (începând cu trimestrul în care s-a depăşit oricare dintre aceste limite): venituri într-un an fiscal > 65.000 euro și ponderea veniturilor realizate din consultanţă şi management în veniturile totale este de peste 20% inclusiv.

”ContentSpeed este o platformă pe care rulează unele dintre cele mai mari magazine online din România. Le facem clienților transmiterea viziunii lor despre businessul clasic în online. E-commerce-ul este în creștere. România este codașă la procentul cumpărăturilor online versus cele clasice, dar suntem printre primele trei țări din UE ca și creștere a comerțului electronic. Acesta a crescut cu 15-35% în ultimii 5 ani”, a declarat Doina Vîlceanu, CMO, ContentSpeed. Acest lucru se traduce în provocări pentru companie, programatorii necesari fiind o resursă greu de găsit pe piața din România.

 ”În ultimii ani am decis să lucrez pentru mai multe companii. Am trecut de la un singur șef la 300 de șefi. Ne ocupăm de servicii IT. Suntem o companie românească, cu 100 de IT-iști și oferim servicii de suport pentru consultanță IT. IT-ul este un domeniu care poate să contribuie foarte mult la dezvoltarea României în următoarea perioadă. Totuși în acest domeniu sunt foarte multe provocări, iar resursa umană necesară se găsește din ce în ce mai greu și mai scump”, a afirmat Bogdan Tudor, Founder & CEO, Class IT Outsourcing.

 ”Am reușit în mediul în permanență schimbare din România să creăm un brand care să reziste. Am ajuns aici cu toate provocările cu care toți cred că ne confruntăm. Dintre ele aș menționa lipsa de susținere din partea autorităților și parcă voința de a distruge orice spirit antreprenorial. Cred că în ultima vreme cu aceasta m-am confruntat cela mai mult, din păcate”, a declarat Tudor Constantinescu, Antreprenor, fondator Chocolat.

 Dragoş Popescu, Managing Partner, Diagma, a vorbit despre posibilitatea de a duce firmele din România pe piața din America, unde accesul la finanțare este mult mai facil.

 ”Fac parte în Los Angeles dintr-un grup, Tech Coast Angels, care există de 18 ani și este foarte cunoscut. În fiecare an analizăm peste 1.000 de start-up-uri. Circa 200 ajung să prezinte pe webex, 80 vin și prezintă în fața noastră de două ori pe lună și aproximativ 15 primesc finanțare, circa 400.000-500.000 de dolari. Noi plătim ca să fim membrii acolo și pot spune că după 260 de start-up-uri în 18 ani, 58 au avut exituri, între 1 și 38 au avut exituri cu banii investiți initial, 100 încă sunt hatching și vreo 100 au murit. Asta este statistica celei mai mare si celei mai vechi rețele de angels investors. Sunt în România pentru a încerca să găsesc”, a explicat Dragoş Popescu.

 ”Sunt antreprenor. Am avut câteva proiecte pornite de la zero. Am în prezent un proiect în zona tehnologică. Este un fel de uber pentru curierat. Am de gând să îl dezvolt regional în mai multe orașe. Este integrat cu Food Panda și procesăm în jur de 5.000 de comenzi lunar. SameDay Courier este o companie care în acest an va ajunge la 2 milioane de euro cifră de afaceri. Este prima companie din România listată pe AeRo și prima companie de curierat listată la BVB”, a declarat Octavian Bădescu, Fondator, SameDay Courier.

 Potrivit acestuia, piața de curierat este una în creștere alertă datorită dezvoltării comerțului online, iar principala provocare a domeniului este reprezentată tot de resursa umană.

Material de opinie semnat de
  • BusinessMark

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.