2024.01.15 Opinii

EY România: Începutul anului 2024 aduce controale sporite la importurile de produse alimentare și furaje în vămile din România

Controalele asupra importurilor de produse alimentare, mai ales a celor de origine ucraineană, vor fi înăsprite anul acesta, arată un comunicat de presa publicat pe pagina de internet a Autorității Vamale Române.

Ținând cont de prevederile OUG nr. 126/2023, care au introdus pe lista de licențiere la importul în România făina de grâu sau de meslin și zahărul din trestie sau din sfeclă de origine ucraineană, Autoritatea Vamală Română (AVR) și Autoritatea Națională Sanitar Veterinară (ANSVSA) vor coopera pentru a se asigura că, în lipsa unor solicitări de licențiere, nu vor intra pe piața din România produse de calitate slabă sau infestări care ar putea influența sănătatea consumatorilor. Mai precis:

  • AVR va oferi informații pentru inspectorii ANSVSA privind importurile de produse alimentare, îndeosebi în privința produselor pentru care România solicită licențiere pentru importuri;
  • ARV va pune la dispoziția ANSVSA date privind tranzitul produselor alimentare prin România, precum și informații despre intrările care ar putea proveni din Ucraina;
  • ANSVSA se va asigura că nu vor intra pe piață produse care nu dețin licențele necesare, care au o calitate slabă sau infestări care ar putea dăuna sănătății consumatorului.

De asemenea, operatorii economici care importă furaje în România vor fi controlați mai riguros. Potrivit unui proiect de Ordin publicat pe pagina de internet a ANSVSA, importatorii de astfel de produse vor avea obligația să se autorizeze/înregistreze sanitar veterinar ca operator în domeniul nutriției animalelor. În plus, aceștia vor trebui să notifice sosirea transportului de furaje la destinație și să păstreze evidențe privind importurile și distribuția ulterioară a acestora pe piața internă pentru asigurarea unei bune trasabilități.

Printre furajele supuse acestor noi reguli se numără:

  • cereale destinate furajării animalelor, cuprinse în Capitolul 10 din Nomenclatura combinată;
  • ulei de soia și fracțiunile acestuia, chiar rafinate, dar nemodificate chimic;
  • tărâțe, spărturi și alte reziduri, chiar aglomerate sub formă de pelete, provenite din măcinarea, presarea, cernerea sau din alte procedee de prelucrare a cerealelor sau a leguminoaselor;
  • substanțe minerale nedenumite și necuprinse în altă parte.

Ce înseamnă acest lucru pentru importatori?

Importatorii de astfel de produse (alimente sau furaje) vor trebui să analizeze cât mai repede procedurile şi condițiile de înregistrare/autorizare sanitar-veterinară/licențiere pentru produse alimentare (de ex., cele privind utilizarea sistemului informatic TRACES NT) în vederea obținerii în timp util a liberului de vamă/ a vizei sanitar veterinare și a licențelor necesare. Vor evita în acest mod blocajele la frontieră, amenzile nedorite și chiar confiscarea produselor, precum și întârzierile de aprovizionare, dacă produsele provin din import.

Material de opinie semnat de
  • Mihai Petre

    Director, Global Trade, EY România
  • Cosmin Dincă

    Manager, Global Trade, EY România
  • Adriana Nedelescu

    Senior Consultant, Global Trade, EY România
Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.