2023.03.13 Opinii

Ioana Arsenie, Trusted Advisor: Mai multe companii peste 1 milion de euro pentru creșterea PIB  – axe de acțiune

Putem crește numărul firmelor peste 1 milion de euro? Unde trebuie acționat? Care sunt cauzele acestui blocaj? O axă de acțiune pentru creșterea PIB este dezvoltarea companiilor mici.

Aceasta, în contextul în care 95% din  firme au cifra de afaceri sub 1 milion de euro (în jur de 70% sub 100 000 de euro). Ca reper, în Polonia, numărul companiilor peste 1 million de euro raportat la mia de locuitori este de 2-3 ori mai mare decât în România (reprezentând 33% din numărul de firme).

Polarizarea economică în România este un factor de extremă importanță și se reflectă și în veniturile populației.

Care sunt motivele și totodată pârghiile de acțiune pentru a debloca situația ?

Analiza această este realizată din pe baza răspunsurilor a peste 50 de antreprenori și conține câteva recomandări, rezultate din practică de consultanță cu companii care sunt în proces de scalare.

1. Oferta/Produs nescalabil este o cauză marcată cu 15% din răspunsuri în cadrul sondajului nostru.

Context: companiile din această categorie nu au un focus foarte mare pentru scalare și sunt orientate să ofere amprenta creatorului, fie că vorbim de servicii (consultanță, de exemplu), sau produse (realizate în sistem artizanal).

Recomandări :

  • În această categorie se află freelancerii și firmele mici, cu max 3-5 angajați, și cu resurse limitate, de aceea focusul principal este optimizarea structurii financiare și fiscale pentru un câștig net cât mai bun.
  • Totuși, având în vedere erolutia tehnologică și mecanismele de e-commerce, recomandăm acestor antreprenori să reanalizeze nișa în care activează și să repoziționeze produsul, cu o componenta digitală, care le poate asigura multiplicarea mai rapidă.

2.  Management neexperimentat – 28% din răspunsuri

Context: O parte din companii sunt conduse de fost manageri, corporatiști, cu experiență solidă în managementul proiectelor, strategie, marketing sau finanțe. În acest caz, cu expertiza pe care o, știu să analizeze contextul de piață și economic, să ia decizii corecte și să angajeze specialiști pe arii de expertiză complementare.

Însă foarte multe startup-uri nu au acest atuu și la un moment intervine blocajul și structura nu este redimensionată corect.

Există și situația în care nu sunt resurse financiare pentru a angaja manageri experimentați sau afacerea este prea mică pentru a avea un joburi full-time. Recomandări :

  • Din practică observăm cât este de greu să existe o viziune integrată care să conțină toate ariile afacerii. Aceasta este cea mai mare dificultate. Antreprenorii sunt la momentul la care învață să lucreze cu un Board, cu o echipă multidisciplinată. De multe ori, pentru o etapă intermediară, este nevoie de facilitarea acestei activități.
  • Deși se cheltuie bani pentru a angaja consultanți, aceștia nu sunt aduși la aceeași masă, cu un obiectiv comun și se lucrează dispersat, pe departamente. Recomandăm ca măcar din când în când să existe obișnuință de a unifică subiectele, pentru că dezvoltarea afacerii presupune lucrul în echipa la nivel înalt și apoi, desigur, implementare.
  • Dacă partea de mai sus se face bine, există multe alte situații în care sunt probleme la implementare și există un decalaj prea mare între echipe și manageri. În acest caz lucrăm cu un plan de acțiune departamental și kpi, pentru că standardele de performanță să fie definite și implementate la un nivel uniform în companie.

3. Procese / Sisteme ineficiente 37% din răspunsuri, fapt care confirma ideea că performanța depinde de calitatea structurii implementate în organizație.

Context: companiile din această categorie se află în mai multe etape : fie au crescut prea repede, fie nu au acordat din diferite motive suficientă atenție acestui aspect și devin atente abia când sunt observate erori repetate, pierderi și deficiențe care generează un consum de energie uriaș din partea managerilor.

Recomandări :

  • Analiză fluxurilor  și realizarea diagrame de proces
  • Definirea rolurilor principale și activităților
  • Alegerea unor sisteme suple și solide care să permită implementarea fluxurilor. În practică, vedem că fluxurile și procesele sunt adaptate sistemelor limitate, fapt cu totul ilogic și ineficient.
  • Sistemele utilizate să fie integrate, cu alerte și sisteme de aprobare și control.

4. Capital insuficient – 21%

Context: în această categorie se află start-up care au nevoie de un timp mare pentru realizarea produsului și punerea lui pe piață, de companiile cu marje relativ mici sau decapitalizate și care nu au un fond de rulment / finanțări curente pentru a susține rulaje tot mai mari de stocuri și creanțe, dar și firmele cu pierderi și o structură financiară nebancabilă.

Recomandări :

  • Recomandăm realizarea unei strategii financiare pe baza strategiei de dezvoltare, care să conțină o structură și acțiuni pentru stabilizarea unui capital de lucru sau un plan de atragere a unui investitor.

Concluzii

În practică, aceste axe de ineficiență și blocaj în calea scalării IMM-urilor acționează simultan. Provocarea este să identificăm care este zona cea mai sensibilă și să lucrăm cu prioritate acolo, în timp ce pregătim și celelalte acțiuni pentru că progresul să fie uniform.

Pentru capital se pot găși opțiuni, dar este impozibil de realizat acest obiectiv dacă celelalte elemente nu sunt puse la punct.

Coordonarea proiectului de scalare solicită abilități de management de program (proiecte multiple sincronizate) și recomandăm să se aloce un responsabil de proiect care nu este implicat în operațiunile zilnice și care poate fi intern/extern.

Ioana Arsenie este profesionist în finanțe cu experiență de peste 20 de ani în roluri strategice, board advisor și fondatoarea Trusted Advisor & Trusted App- aplicația de raportare financiarăși bugetare digitalizată pentru IMM-uri.

Material de opinie semnat de
  • Ioana Arsenie

    Strateg financiar, Trusted Advisor
Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.