2025.05.06

CFOlogy, S01E05: Grigore Constantinescu în dialog cu Daniel Drăgan. Inside-Out: Importanța Auditului Intern

În acest episod al podcastului CFOlogy by BusinessMark, Grigore Constantinescu, Internal Audit Partner, NOA, discută cu Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, despre importanța auditului intern.

Episodul abordează teme precum: rolul, beneficiile și etapele procesului de audit intern; pentru cine este obligatoriu auditul intern și cine îl derulează; riscurile la care se expun companiile care nu au un audit intern și cele mai frecvente riscuri identificate; cum contribuie auditul intern la îmbunătățirea proceselor de luare a deciziilor la nivel de management; diferența dintre auditul financiar și auditul intern; competențele esențiale pe care ar trebui să le aibă un auditor intern.

Antreprenorii români sunt foarte rezistenți – profit de ocazie pentru a-i saluta pentru reziliența de care au dat dovadă la multe provocări și greutăți. Aceștia au trecut printr-o perioadă foarte grea. Practic, de când s-a inventat antreprenoriatul în România, antreprenorii au avut de-a face numai cu provocări – fie că vorbim despre războaie, despre pandemie, despre crize economice sau incertitudini și schimbări dese în regimul politic. De aceea, putem spune că antreprenorii români sunt căliți și autoeducați. Motiv pentru care întâlnim o oarecare reținere – pentru o parte, nu pentru toți – ca aceștia să primească o părere din extern. Chiar dacă înțeleg necesitatea unui audit intern, conform legislației, nu sunt întotdeauna deschiși sau dispuși să fie mai transparenți cu ceea ce se întâmplă în business. Și este de înțeles. Cei care au fondat niște business-uri, acum 30 de ani, și le-au crescut de la zero și au reușit să creeze business-uri atât de mari, este greu ca tu, în decurs de câteva luni sau un an, să înțelegi foarte bine business-ul și să vii cu o propunere cât mai rapidă de îmbunătățire sau de identificare a riscurilor”, a explicat Grigore Constantinescu.

Un alt subiect abordat în cadrul episodului a vizat transformarea digitală a organizațiilor. Astfel, Daniel Drăgan a precizat: „Vedem că organizațiile îmbrățișează din ce în ce mai mult tehnologii noi, digitalizare, AI. Evident, apar riscuri noi în organizații. În același timp, e și o zonă plină de oportunități. La nivel de metodologie în zona de audit intern, cum vă adaptați astfel încât să răspundeți nevoilor în schimbare, în noul context, pe de o parte. Pe de altă parte, sunt riscuri noi la care organizațiile sunt expuse în această perioadă în care această dorință de a merge în zona de digitalizare cât mai profund și în cât mai multe zone din business e din ce în ce mai mare și e nevoie de ea pentru a rămâne competitiv în piață?

Digitalizarea, practic, a schimbat, schimbă și va schimba semnificativ modul în care derulăm activitățile de zi cu zi și, implicit, activitățile din cadrul companiilor. Și, implicit, acesta va schimba foarte mult profilul de risc al companiilor și al activităților pe care acestea le derulează. Pe de o parte, apar riscuri noi, pe de altă parte, cele existente sunt amplificate în anumite cazuri. Și, automat, putem vorbi despre dependența sistemelor informatice – suntem din ce în ce mai mult dependenți, automatizarea – automatizăm niște procese și nu avem control, nu știm ce se întâmplă în spate, nu știm cum sunt controlate în spate deci este un risc nou. Avem și un risc în ceea ce privește competențele angajaților de a folosi sistemele respective – dacă nu avem training-uri aferente, dacă nu avem actualizări ale training-urilor, ne apar riscuri noi. Nu în ultimul rând, avem riscuri cibernetice, protecția datelor și altfel de riscuri de securitate a informației. Auditul intern trebuie să se adapteze constant”, a răspuns reprezentantul NOA.

Urmărește episodul integral aici!

Grigore este Certified Internal Auditor (emis de Institute of Internal Auditors, Orlando, USA) și aduce în echipa NOA o experiență de peste 15 ani în domeniul auditului intern, auditului extern și consultanței de management, contribuind în mod direct la eficientizarea fluxurilor operaționale și de gestiune a riscurilor din companii de top din sectoare sistemice pentru economie, cum ar fi bancar, petrol și gaze, imobiliar sau bunuri de larg consum.

CFOlogy, un podcast BusinessMark

CFOlogy este un podcast despre știința de a crește un business, de a lua decizii strategice și de a genera impact în mediul de afaceri românesc. CFOlogy va explora intersecția dintre finanțe, tehnologie, leadership și strategie de afaceri și va ajuta liderii financiari să navigheze prin incertitudinile viitorului, oferind analize și previziuni despre tendințele emergente în finanțe și business.

Importanți lideri financiari vor aborda teme de interes pentru mediul de business din România, precum: context macroeconomic și volatilitate, evoluția pieței, schimbarea așteptărilor clienților și angajaților, tehnologii noi & AI, decizii data-driven, schimbarea setului de skill-uri necesar pentru angajați, conformarea la normele ESG, noutăți fiscale și tendințe internaționale.

Podcastul CFOlogy vine ca o continuare naturală a proiectului „CFO Conference” – o serie de evenimente dedicate directorilor financiari, cu ediții în București, Timișoara, Brașov, Sibiu, Iași, Oradea și Cluj-Napoca, dar și a celor peste 70 de proiecte de specialitate organizate în cei 11 ani de activitate ai companiei.

CFOlogy este disponibil pe toate platformele importante de streaming audio, inclusiv Spotify și Apple Podcast și în format video pe canalul de YouTube al BusinessMark.

Noi episoade vor fi lansate lunar, oferind conținut proaspăt și relevant pentru comunitatea financiară.

Episod susținut de NOA

Disponibil si aici:

Spotify Apple Podcasts Youtube
Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.