Recrutarea în 2023: Cât durează să ocupi un rol, care sunt cele mai bune canale de recrutare și ce așteptări salariale au candidații
Știai că un job atrage, în medie, 260 de aplicanți? Sau că cea mai bună zi în care să publici anunțurile de angajare este lunea? Aflăm asta din studiul „Puncte de reper în recrutare pentru 2023” publicat recent de compania Mingle.
Datele se bazează pe activitatea a peste 300 de manageri și profesioniști HR din 35 de companii din România, care folosesc aplicația Mingle ca software de recrutare. Studiul adresează felul în care organizațiile își pot eficientiza procesele și oferă informații despre cât durează să ocupi un rol, care sunt cele mai bune canale de recrutare sau ce așteptări salariale au candidații.
În cât timp se ocupă un rol?
Durează 48 de zile, în medie, să ocupi un post deschis în companie. Însă asta nu e valabil pentru toate industriile: în IT, timpii de recrutare sunt de 2 sau de 3 ori mai mari decât în industriile de Retail sau Outsourcing.
Astfel, în IT durata medie pentru ocuparea unui post este de 64 de zile, în sistemul de sănătate – 56 de zile, în telecomunicații – 43 de zile, în marketing – 41 de zile, iar cele mai scurte perioade se regăsesc în producție – 26 de zile, respectiv retail – 23 de zile.
Angajări mai rapide, candidați mai disponibili
În 2022 s-a observat o reducere a duratei de recrutare față de anul precedent cu aproximativ o săptămână. Care e explicația pentru asta? Sunt mai mulți candidați disponibili, poate și din cauza veștilor despre recesiune sau restrângerea activității unor companii, iar valul de concedieri din companii mari a deschis potențialul de creștere al organizațiilor mai mici, oferindu-le pentru prima dată un avantaj competitiv.
Din raport reiese și că, în general, doar companiile cu 150-300 de angajați folosesc un test în cadrul procesului de recrutare. Și asta pentru că mai puțin de jumătate din teste ajung să fie completate.
Companiile mai mari, care au de recrutat zeci de candidați în fiecare lună, nu dau teste pentru a nu îngreuna procesul. Acestea evaluează candidații mai bine în cadrul interviului, fără a le mai da „teme pentru acasă” și își cresc astfel șansele de a păstra în proces candidații valoroși.
Câți oameni aplică în medie pentru un job?
În medie, un anunț de job are 2.000 de vizualizări. Însă doar 13% dintre cei care îl văd aleg să aplice pentru el. Astfel, 260 de candidați aplică în medie pentru un job.
Cifrele diferă însă foarte mult în funcție de domeniu. În IT, sunt doar 50 de aplicanți în medie pentru un rol. În același timp, cu cât rolul este mai entry-level, iar cerințele de intrare mai permisive, cu atât va atrage mai mulți aplicanți. De exemplu, pentru rolurile de vânzări din retail aplică 840 de candidați, iar pentru rolurile din call-center aplică în medie 500 de candidați.
Care sunt cele mai bune canale de recrutare?
În funcție de tipul jobului, unele canale funcționează mai bine decât altele. În IT, de exemplu, cel mai bine funcționează recomandările interne: 51% din totalul angajărilor sunt făcute din recomandări, 20% provin din LinkedIn, iar restul candidaților vin de pe pagina de cariere și site-urile de recrutare.
La polul opus, în producție sau logistică cele mai multe angajări sunt făcute de pe Olx (50%) și din recomandări (30%), restul angajărilor fiind făcute de pe celelalte site-uri de joburi.
Lunea este cea mai bună zi să aplici la joburi
De ce? Pentru că lunea este ziua în care oamenii se întorc la lucru după weekend și își reamintesc că nu sunt fericiți la actualul loc de muncă, sau simt nevoia să facă o schimbare.
Prin urmare, se creează un cerc logic al cererii și ofertei – dacă oamenii sunt activi lunea, site-urile de job-uri și companiile sunt și ele mai active, lucru care se vede ușor și din numărul de joburi noi publicate la primele ore ale începutului de săptămână.
De ce resping candidații ofertele de angajare?
De cele mai multe ori, pentru că au primit o ofertă de la altă companie – iar asta nu înseamnă neapărat că oferta primită a fost mai avantajoasă, ci doar că cealaltă companie s-a mișcat mai repede și i-a ofertat înaintea altora.
În același timp, multe oferte sunt respinse pentru că nu sunt pe măsura așteptărilor salariale ale candidatului, ori, uneori, angajatorul actual vine cu o contraofertă suficient de atrăgătoare.
Cum arată așteptările salariale ale românilor?
În ceea ce privește așteptările salariale, discrepanțele sunt enorme, în funcție de domeniul de activitate sau nivelul de experiență. În IT vorbim de așteptări salariale nete de 20.000 lei, în timp ce pentru rolurile de entry-level din alte industrii așteptările candidaților sunt la polul opus, de doar 2.000-3.000 lei.
Această discrepanță nu înseamnă însă că trebuie să micșorăm salariile mari, ci mai degrabă ar trebui să mărim salariile mici.
Ce pot face companiile mai bine? Dar candidații?
Pentru companii, cel mai important este să asculte feedbackul candidaților: dacă mulți oameni resping ofertele de angajare pentru că sunt sub așteptările lor, atunci poate că salariile oferite ar trebui regândite.
În același timp, mulți candidați se plâng de procesele de recrutare îndelungate, care se întind pe multe săptămâni. În această cursă pentru talente, câștigă companiile care se mișcă mai rapid și ofertează primele candidații. De aceea organizațiile își pot regândi procesele pentru a grupa mai multe etape într-una singură și a scurta fluxul de recrutare.
Din punctul de vedere al candidaților, aceștia își pot ușura munca de căutare dacă își dedică puțin timp înainte de a merge la interviuri pentru a se documenta și a afla cât mai multe despre companie. În felul acesta își creează o imagine cât mai reală a viitorului angajator și își pot da seama dacă rolul li s-ar potrivi sau nu.
Puteți să descărcați de aici întregul raport de recrutare realizat de Mingle.