Rolul și efectele schimbării într-o organizație – discutate în cadrul evenimentului „SHIFT. Change Management Conference”
publicat de Azaleea Cadinoiu
Toți am trecut cel puţin o dată în viaţă printr-o schimbare și am cunoscut efectele ei. Cu toate acestea, oamenii sunt în general temători și nu se adaptează cu ușurință la schimbare. De ce se întâmplă acest lucru? Pentru că au nevoie de certitudini, siguranță și stabilitate. Schimbarea în sine poate fi un proces de lungă durată. Drumul spre obiectivul dorit este presărat cu provocări, dar și cu satisfacții, pentru că schimbarea înseamnă evoluţie.
În cadrul celei de-a doua ediții a evenimentului „SHIFT. Change Management Conference”, ce a avut loc la București, s-a discutat despre factorii care accelerează adoptarea schimbării, cât şi despre capacitatea unei organizații de a absorbi o schimbare.
În contextul în care managementul schimbării continuă să câștige din ce în ce mai mult teren și credibilitate pe piețele business și să aibă un impact semnificativ în viețile oamenilor din companii, am considerat util să dezvoltăm un dialog alături de specialiști cu experiență națională și internațională.
GILLES ANTOINE, Managing Director, L’Oreal, a deschis conferința și a vorbit despre experienţele trăite în cadrul organizaţiei pe parcursul celor 25 de ani de activitate. Acesta consideră că multe companii eşuează pentru că se implică în noi procese, dar nu se pot adapta, iar aici este vorba despre încrederea în oameni, abilitatățile lor, cât şi evoluţia acestora. În plus, întotdeauna schimbarea vine din vârful ierarhiei. A povestit despre experienţa pe care a trăit-o în Venezuela în calitate de manager general. „Văd că schimbarea nu mai este o filosofie pe bază de proiect, lucrurile se schimbă aşa de repede, trebuie să avem schimbarea în centrul afacerii noastre, fiindcă acest lucru ar putea duce la minimizarea unor riscuri. Dacă oamenii cred că pot schimba lumea, trebuie să le permiţi să aibă inițiativă în cadrul companiei. Dacă ne uităm la teama lor şi dacă le întrerupem creativitatea, nu mai pot aduce niciun beneficiu.”
MARTINE DRAULLETTE, General Manager, Roche, a vorbit despre misiunea ei când a venit în România. Şi-a dorit să dea o nouă formă organizaţiei. Schimbarea a constat în reconstruirea întregii echipe, cât şi a modelului de afacere. A considerat că este necesară schimbarea viziunii şi simțea că trebuie să implementeze lucruri concrete pentru a alinia organizaţia. Una dintre dificultăți a fost să se lupte cu pesimismul oamenilor şi lipsa credinţei. A auzit adesea în jurul ei fraze precum „schimbarea nu este posibilă”. Singurul lucru la care s-a gândit au fost oamenii din jurul ei. „Există o frază care îmi place: dacă vrei ca oamenii să rămână în barcă, trebuie să vadă și marea. Dacă nu au parte de schimbare, este o bătălie inutilă. Ştiu că în lumea noastră ne plac studiile de caz, dar dacă îi implicăm prea mult în aceste lucruri, le pierdem entuziasmul. Trebuie să îi lăsăm să găsească soluţii. Dacă ai încredere în oamenii tăi, dacă le dai autonomie, vor găsi soluţii. Dacă ne gândim la copiii noştri, chiar dacă suntem adulţi şi am crescut într-o altă lume, dacă putem gândi outside the box, putem să câştigăm. Organizaţiile noastre sunt puternice chiar şi atunci când trec printr-un eşec. Nu vorbim despre diversitate, ci despre incluziune, iar oamenii trebuie să găsească un mod de a lupta, împreună.”
[one_second]
[/one_second]
[one_second]
[/one_second]
CORNELIU CĂRĂMIZARU, Managing Director, FrieslandCampina, a pus accentul pe schimbarea în lumea vestică. În responsabilitatea socială, toate companiile trebuie să se axeze pe managementul schimbării. Din punctul său de vedere, contează să fii cinstit, transparent şi pregătit pentru orice fel de schimbare. A vorbit despre efectele crizei, pe care a văzut-o mai mult ca pe o adaptare. Crede într-un plan bine stabilit. „Am creat o echipă, o echipă care crede. Să nu uităm că oamenilor le place să facă parte dintr-o poveste de succes. Am creat acea echipă şi mi-am dat seama că nu toţi vom rămâne în autobuz până la sfârşitul drumului. Unii pleacă, este dificil, într-adevăr, dar nu toţi pot face faţă schimbării. Este important să îi faceţi pe oameni fericiţi. Nimeni nu vrea să lucreze într-un mediu în care toată lumea este posomorâtă, trebuie să fim fericiţi. Dacă pierdem această energie, nu este bine. Încercaţi să faceţi ceea ce credeţi că este corect! Trebuie să îi faceți pe ceilalţi să înțeleagă că există un viitor. Schimbarea, practic, nu se termină niciodată. În zilele noastre, trebuie să fim într-o continuă schimbare și să ne bazăm pe punctele noastre forte. La sfârşitul zilei, este vorba despre siguranţă. Să mergem acasă, la copiii noștri, în siguranţă.”
AYHAN GUVEN, Deputy Country Manager, Pirelli, crede cu tărie că schimbarea este singura constantă din viaţă. Este de părere că, pentru a schimba comportamente, trebuie să lucrezi la valorile oamenilor. Când a ajuns în Slatina, a vazut un câmp gol, acoperit cu zăpadă. Acum, este un câmp unde activează una dintre cele mai mari companii din lume. „Gândiţi-vă cum este să ai 3000 de angajaţi. Cel mai dificil este să schimbi mentalitatea oamenilor. Schimbarea modifică siguranţa acestora. Daca vrei să faci o schimbare pozitivă, în primul rând, trebuie să te prezinţi şi să lupți. Daca eşti lider trebuie să accelerezi, să te miști. Nimic nu se schimbă la nivelul conducerii. Trebuie să mergi la firul ierbii. Mai mult decât atât, trebuie să îi motivezi şi pe ceilalţi. Nu trebuie să câştigi bătălia singur. Pentru că oamenii nu vor avea încredere în tine. Mai ales, cel mai important lucru este să nu renunţi niciodată. Acesta este reperul unui lider. Lucrurile bune sunt contagioase.Trebuie să le împărtăşim cu toată lumea, nu doar cu anumite persoane, trebuie să ajungem la toţi și să îi facem să înțeleagă de ce au nevoie de această schimbare.”
[one_second]
[/one_second]
[one_second]
[/one_second]
STUART HARDY, Director of Executive Education, Berlin School of Creative Leadership, a fost invitatul special al conferinței și a privit această schimbare dintr-un alt unghi. În opinia sa, schimbarea înseamnă un leadership greșit. A subliniat faptul că oamenii nu se tem de schimbare, ci de pierderea controlului. De unde vine această pierdere a controlului? Din intenția de a rezolva cât mai rapid lucrurile. Oamenii vor să fie în această zonă a puterii. Când ne întoarcem privirea spre inovaţie, promovăm schimbarea. „Ce le dă oamenilor controlul? Să lucreze în industrii pline de provocări. În primul rand, trebuie să conștientizezi, în al doilea rând să îți doreşti şi, în al treilea, rând să confirmi schimbarea. În industriile creative, vorbim recent despre un branding al valorii. Implicaţiile acestui tip de schimbare sunt majore. Toate procesele încep din interior și continuă la exterior. Totul sună fantastic, dar în practică este foarte dificil de făcut. În general, nu au mediul corespunzator pentru a evolua. Pentru a efectua schimbări la nivel de leadership, este nevoie de storydoing și nu despre clasicul storytelling. Trebuie să le permitem oamenilor să facă greșeli! Creativitatea poate creşte sau eşua, dar inovaţia este tot.”
[one]
[/one]
BASAV RAY CHAUDHURI, Change Leader & Executive Coach; former Europe Head, Transformation & Change Management, Schlumberger, a continuat discuția și a vorbit despre rolul schimbării la nivel emoţional şi intelectual. A precizat faptul că schimbarea va fi întotdeauna personală. „Nu suntem toţi la fel. Toţi reacţionăm diferit. Suntem toți diferiți la sfârşitul zilei. Nu poți aplica aceleași reguli în toate organizaţiile, este vorba despre oameni. Avem parte de eșecuri și de momente dificile, dar niciodată nu trebuie să refuzăm schimbarea. Când vorbim despre rezistenţă, putem spune că există numeroși oameni ce se opun constant. Dar dacă explorăm? Poate aşa va funcţiona. Este foarte important să le spunem oamenilor de ce este necesară schimbarea. Au nevoie să fie ascultaţi. Trebuie să le hrănim intelectul, să le oferim sprijinul de care au nevoie! Trebuie să fim pregătiți să răspundem tuturor întrebărilor, să empatizăm! Nu în ultimul rând, trebuie să ne punem în locul celuilalt şi să înțelegem cum se simte.”
[one]
[/one]
ANCA BANIȚĂ, Communication Manager, Let’s Do It, Romania!, a povestit despre impactul avut atunci când există o mobilizare a oamenilor. Au trăit acest sentiment în cadrul organizaţiei, când toţi voluntarii au depus eforturi pentru a schimba România. Au simţit acea bucurie, mândrie, pasiune. „În România sunt aceşti oameni care vor să contribuie, acei doers. Pentru fiecare călătorie, există paşi de parcurs. În primul rand, trebuie să știi cine ești, să știi ce te motivează. În al doilea rând, toți ne întrebăm de ce nu suntem acei oameni care realizează lucruri. Mulți cred că sunt limitaţi să creadă că pot face lucruri, dar nu este aşa. Este vorba despre încredere. Care sunt barierele peste care trebuie să trec? Ce găsesc dincolo de zid? Normal că doar împreună putem realiza lucruri. Trebuie să știi ce vrei să construiești cu adevărat pentru a putea avea un impact real asupra societăţii.”
KATHRIN KÖSTER, Professor of Leadership and International Management, Heilbronn University; Founder, Köster + Partner consideră că „orice experienţă te va învăța să fii mai responsabil. Pentru a avea mai multe idei şi a atinge această mentalitate, aceea de a face ceva şi de a privi cu optimism aceste lucruri, este nevoie de o strategie înainte de producerea unui profit propriu-zis. Trebuie să fii pozitiv. O singură persoană nu poate produce această schimbare. Va ajunge un om extenuat. Este vorba despre un grup, al oamenilor cu spirit pozitiv, oameni care au încetat să se mai plângă și care au învățat să ceară sprijinul.”
[one_second]
[/one_second]
[one_second]
[/one_second]
SIMONA PETRICĂ, Head of Change Management, Fashion Days Group, a completat discuția cu deciziile care trebuie luate atunci când se schimbă ceva într-un proces şi care desigur, pot determina insuccesul unei afaceri. „Lucrând pentru un business online, pot spune că această piață este într-o continuă schimbare. Noi trebuie să ne adaptăm în permanență condiţiilor, în contextul în care sistemele pe care le foloseam inițial nu duceau la o anume creștere. Ne dorim să ne integrăm, să preîntâmpinăm clienţii mult mai rapid. De cele mai multe ori, când vorbim despre proiecte, cel mai mare impediment este timpul. Este foarte greu să faci diferenţa între timpul emoţiilor şi timpul planului. Ce am făcut mai departe a fost să implicăm oamenii – este vorba despre o negociere interumană în fiecare zi.”
DIANA GRIGORAȘ, Organizational Change Management Lead, Emerson, a vorbit despre experienţele trăite la nivel de change management și de ce au fost necesare pentru a evolua. „Venită în Bucureşti la facultate mi-am dorit să aduc un aport. Am lucrat în cinci corporaţii după finalizarea facultății. M-a ajutat acest lucru. De ce? Pentru că am trăit diverse experiențe şi nu în ultimul rând, am evoluat. Din prima etapă, ne formăm oamenii pentru a fi cât mai orientați către schimbare. De asemenea, lucrăm pe partea de engagement. Facilităm învățarea și cel mai important lucru este faptul că ne concentrăm atenția pentru a construi comunitatea de key users, ambasadorii noștri ai schimbarii. Modelăm comportamentele oamenilor care vor lucra mai departe cu alți oameni. Schimbarea începe cu individul, dar, de fapt, are loc înainte de el. Există o schimbare pentru echipă, cât şi pentru organizaţie. O altă abordare este cea de a lupta împotriva rezistenţei și de a cuantifica impactul schimbării.”
[one_second]
[/one_second]
[one_second]
[/one_second]
Moderatorul evenimentului a fost CIPRIAN MOGA, Business Transformation Advisor.
[one]
[/one]
Scopul evenimentului a fost de a se axa nu doar pe simpla înțelegere a valorilor propuse de change management, ci pe recunoașterea nevoii de gestionare a schimbării ca pe o competență de bază, la nivel individual și organizațional
Evenimentul a fost organizat de BusinessMark în parteneriat cu Okian, HOLOGRAMA3D, WorldClass, Cluj IT, CIO Council și Biroul de Traduceri Champollion.