Sănătatea și bunăstarea ocupanților în clădirile de birouri
Multă lumină naturală, sisteme de iluminat inteligente, un confort termic mai bun și o calitate sporită a aerului din interior sunt trei aspecte cruciale ale îmbunătățirii sănătății și stării de bine a ocupanților unei clădiri.
Chiar și în pandemie avem colegi care petrec timp în interiorul unei clădiri de birouri, iar impactul modului de proiectare și întreținere a sistemelor clădirii asupra sănătății umane este bine documentat. Modul în care este constuit spațiul de birouri poate contribui la sănătatea ocupanților și, de aici, la atragerea și reținerea chiriașilor pentru proprietarii de clădiri.
În clădirile existente pot fi încorporate strategii de îmbunătățire a standardelor, fie cu costuri reduse sau cu costuri ridicate, de la optimizarea calității aerului interior până la sisteme de management al clădirii – building management system (BMS).
Desigur există beneficii pentru mediu care derivă din retehnologizarea clădirilor existente, inclusiv prin reducerea potențială a emisiilor de gaze cu efect de seră.
În mod tradițional, constructiile s-au concentrat asupra spațiului și a eficienței operaționale care de multe ori a fost neglijată pentru a crea un mediu sănătos pentru ocupanții clădirii. Așa cum reiese din raportul World Green Building Council, „Sănătate, bunăstare și productivitate în birouri”, din cheltuielile obișnuite de exploatare ale afacerilor, cheltuielile cu personalul reprezintă 90% din total, chiria și energia reprezentând 9%, respectiv 1%. Această defalcare arată că investiția în sistemele clădirii care susțin sănătatea, contribuie la atragerea chiriașilor într-o clădire.
Datorită, în mare măsură, înțelegerii modului în care pot beneficia de facilitățile clădirilor, în ultimii ani au apărut pe piață două sisteme de certificare care promovează sănătatea și bunăstarea într-o clădire. Standardul WELL Building și sistemul de certificare Fitwel oferă cadre complete pentru clădirile noi și dar și pentru cele vechi.
În 2016 s-au identificat trei caracteristici majore ale clădirilor care contribuie la wellbeing: calitatea aerului din interior, o iluminare mai bună și confort termic sporit. O privire atentă la primele două dezvăluie multe oportunități de îmbunătățire a clădirilor existente.
- Calitatea aerului din interior
„Sindromul clădirii bolnave” este cauzat de o clădire sau un spațiu închis cu o calitate a aerului slabă sau o iluminare slabă. Printre simptome se numără iritarea gâtului, probleme respiratorii, probleme cu nasul, alergii, dureri de cap, dureri ale corpului, lipsa de concentrare și febră. Organizația Mondială a Sănătății estimează că până la 64 de milioane de angajați sunt expuși riscului de a suferi de „sindromul clădirii bolnave”.
Potrivit Comisiei pentru siguranța produselor de consum. aproximativ 30 la sută din clădirile noi și retehnologizate au un o calitate slabă a aerului de interior (IAQ – internal air quality). Studiile din domeniu arată că mai mult de 75% din timp, calitatea aerului slabă din interior este legata de sistemul HVAC.
Strategiile de HVAC eficiente și bine proiectate pot promova sănătatea și bunăstarea într-un spațiu existent, printr-o calitate mai bună a aerului din interior. Proiectele de construcții noi ar trebui să investească într-o mai bună proiectare a HVAC, inclusiv sisteme dedicate de aer exterior, ventilație naturală, sisteme radiante, sisteme de ventilație de deplasare, senzori IAQ și alte strategii care nu numai că pot promova IAQ mai bune, dar și economisesc energie și asigură confort termic sporit.
Provocarea este la clădirile existente care au sisteme vechi. Schimbarea filtrului HVAC este una dintre cele mai puțin costisitoare modalități de îmbunătățire a calității aerului din interior, și una dintre cele mai ușoare modificări pe care proprietarii și managerii clădirilor le pot face pentru a răspunde cerințelor ocupanților pentru un mediu de lucru mai sănătos.
Potrivit unui studiu realizat de Harvard în clădiri verzi, o calitate mai bună a aerului din interior poate crește productivitatea cu 11% per angajat pe an.
- Sistemele de iluminat
Lumina este esențială pentru percepția culorii, formei și texturii. De asemenea, este foarte importantă pentru sănătatea umană, deoarece reglează ciclul nostru de veghe (ritmul circadian). La locurile de muncă, lumina zilei crește productivitatea și concentrarea. Deși proiectanții și inginerii au dezvoltat sisteme de iluminat electric care sunt corelate cu ritmul circadian, cel mai important aspect pentru sănătate este iluminatul natural și optimizarea fațadelor.
Ne petrecem aproximativ 90% din timpul nostru în interior și în majoritatea clădirilor existente, lumina zilei nu oferă suficientă iluminare care să susțină ritmul circadian al ocupanților. De aceea calibrarea și funcționarea corectă a sistemelor de iluminat poate spori confortul vizual al ocupanților și experiențele utilizării spațiilor clădirii.
O strategie interactivă de management al iluminatului, nu numai că oferă ocupanților clădirii flexibilitatea de a controla luminile adaptat la nevoile lor, dar le dă ocazia să-și controleze mediul, ceea ce conduce la o satisfacție mai mare.
[divider height=”30″ line=”1″]
Autor: Lucian Anghel, Fondator și CEO, Timepal Romania și Facilities Management Services
Fondatorul companiei, dipl.ing. Lucian Anghel, are experiență în operarea și mentenanța clădirilor însumând peste 3.000.000 mp în România. Experiența acumulată în decursul a 15 ani de facility management a condus la crearea acestei firme prin care clienții beneficiază de un furnizor național de produse și serviciide operare, întreținere si administrare bazate pe un model de business inovativ și tehnologii noi. Echipa companiei FMS este constituită din personal cu experiență de peste 15 ani în facility management și asistență tehnică. Serviciile tehnice ale companiei includ: mentenanță tehnică a clădirilor, monitorizarea si tratarea apei în circuite închise, management și eficiență energentică, mentenanțăși lucrări electrice. Compania oferă și servicii non-tehnice de curățenie, deszăpezire, DDD, peisagistică și concierge. Aflați mai multe despre noi pe: www.tfms.ro.
[divider height=”30″ line=”1″]
Citește și:
Gabriela Streza, Valoria: Digitalizarea, un element esențial în vânzările B2B
EY România: „Amnistia fiscală, un moment zero în raporturile cu administrația fiscală”
Gabriela Streza, Valoria: Pași de reluare a vânzărilor B2B într-o lume afectată de COVID-19
Optimizarea fluxului de numerar și rambursarea TVA în perioada stării de urgență
Noua normalitate: audit și consultanță la distanță în economia post-COVID
Cum să lupți cu coronavirusul în spațiile de birouri, de producție și logistice
[divider height=”30″ line=”1″]
Dați-ne un follow, pentru a rămâne la curent cu toate noutățile privind evenimentele organizate de BusinessMark:
➡️ www.facebook.com/BusinessMark/
➡️ www.linkedin.com/company/businessmark
➡️ www.instagram.com/business.mark/
➡️ blog.business-mark.ro
➡️ business-mark.ro/
Sursă foto: Unsplash.com
[divider height=”30″ line=”1″]