2018.09.25 Dialogurile BusinessMark

[Speaker @BusinessMark] Liviu Buligan, Director Executiv, SOFTONE ROMANIA vorbește la Business Challenge!

Am vorbit cu Liviu Buligan despre contextul de business actual din România, dar și despre care sunt oportunitățile de dezvoltare pentru start-upuri și cum acestea pot ajunge în etapa de ‘fast growing’.

  • Trăim vremuri în care tehnologia schimbă toate regulile, iar acest proces pare a fi continuu. Cum pot companiile, în opinia dumneavoastră, rămâne într-o stare continuă de adaptare la contextul de business, la regulile în schimbare, la presiunea stakeholderilor și consumatorilor?

Ritmul în care tehnologia avansează este extrem de rapid, atât de rapid încât poate deveni amețitor. Uneori pare că nici nu ai terminat de implementat o noutate și deja a apărut o nouă generație: un computer mai performant, un telefon mai smart și așa mai departe. Totuși, ce trebuie să întelegem este faptul că adoptarea noilor tehnologii și implementarea acestora în business nu ține de a fi în trend si nici nu reprezintă un obiectiv final sau o destinație. Dacă păstrăm metafora, este vorba mai degrabă despre o călătorie continuă. Dacă un business vrea să crească, ar trebui să utilizeze tehnologii și sisteme ce creează un mediu care permite o reinventare constantă a operațiunilor, proceselor și a structurilor organizaționale, concentrându-se pe a oferi clienților o experiență unică. Mai mult, exploatarea unui sistem ce transformă o afacere precum un Cloud ERP multidimensional permite construirea unei relații mult mai eficiente între angajați, sistem, parteneri de afaceri și o cantitate imensă de date, îmbunătățind în mod direct performanța și productivitatea.

  • Cum putem transforma provocările ce vin odată cu schimbările rapide specifice erei digitale în oportunități de dezvoltare?

Cred că este, în primul rând, vorba despre o schimbare de perspectivă: dacă ne concentrăm pe beneficiile care vin la pachet cu apariția noilor tehnologii, riscurile pe care acestea le pot implica vor părea nesemnificative. Deja ni s-a demonstrat în repetate rânduri că tehnologia îmbunătățește eficiența operațională și reduce costurile. Dispariția rapidă a unor branduri chiar din industria IT&C care țineau vârful de tehnologie mai acum 10-15 ani (și ma refer aici la giganți cum ar fi Nokia sau Yahoo Messenger) conferă cel mai elocvent exemplu că e foarte ușor să ajungi în varf, dar foarte greu să rămâi acolo, în lipsa unei strategii de modernizare și aliniere la noua paradigmă tehnologică ce definește mileniul curent.  Acest lucru este direct influențat și de apariția noilor posibilități de a consuma tehnologia, Cloud-ul cu toate fațetele sale și modelul  „software as a service”, care a redus considerabil investiția inițială pe care o presupune achiziția de noi soluții din această categorie. Practic, în prezent poți „închiria” în regim „Pay as you Go” toată infrastructura de care ai nevoie pentru a-ți administra afacerea. Acest lucru are un impact major mai ales asupra start-up-urilor. În trecut, un procent semnificativ din investiția initială era destinat achiziției produselor și solutiilor software care asigurau funcționarea de bază a companiei. Practic, costurile inițiale aferente deschiderii și pornirii unei noi afaceri nu îți permiteau să generezi un ROI rapid. Accesul la soluții avansate (ERP, CRM, BI) era asigurat doar pentru companiile de top, care își puteau permite investiția, și nicidecum în primii ani de funcționare, când bugetul de investiții în IT nu putea să acopere necesarul de soluții performante.  Acum, toate acele cheltuieli s-au transformat, încet-încet, în servicii pe bază de abonament, disponibile din prima zi de funcționare, cu un cost mult mai prietenos cu buzunarul și cu cash-flow-ul investitorului.

  • Migrarea in Cloud a adus diferite beneficii companiilor de toate dimensiunile. Cum putem conecta aceste beneficii la ritmul de business specific erei tehnologiei?

S-a creat un fel de aură magică în jurul noțiunii de Cloud. Ai zice că, pur si simplu, fluturi o bachetă magică și aparent toate problemele administrative dispar. Lucrurile nu sunt însă chiar atât de simple. Da, migrarea în Cloud are numeroase beneficii: flexibilitate ridicată, backup automat, reducerea costurilor cu echipamentele hardware, mobilitate, colaborare ridicată, securitate și lista poate continua. Toate acestea îți permit să fii mai productiv, mai eficient, mai rapid. Practic, te abilitează să obții mai mult într-un timp mai scurt și la o calitate net superioară, ceea ce îți dă un clar avantaj competitiv.

Consumul de servicii Cloud, și mă refer aici mai ales la cele de infrastructură și putere de calcul este însă primul pas în procesul de „transformare digitală”, să zicem așa, al unei afaceri. Practic însă, nu este decât o modificare a unei locații, serverul nu mai este on-premise, ci în Cloud. După ce faci asta însă, vei avea nevoie să administrezi infrastructura la fel ca înainte, ba poate cu ceva necesități de calificare mai ridicate, iar asta înseamnă costuri suplimentare, și nu unele mici. O optiune extrem de rentabilă sunt, în această situație, sistemele informatice oferite și accesate sub formă de Managed Services. Spre deosebire de cazul anterior, scade la zero necesitatea unor specialiști in-house. Furnizorii de servicii Cloud de tip Managed Services folosesc tehnologii sofisticate astfel încât să asigure beneficii maxime clientului, fără ca acesta să se preocupe de modul în care au fost generate aceste servicii. Brusc, pentru client devine nesemnificativ ce infrastructură, sistem de operare, baze de date și alte aplicații terțe a utilizat furnizorul ca să îi ofere acces pe deplin securizat la un sistem care îl ajută să își gestioneze afacerea.

  • Ritmul de business actual deschide statup-urilor opțiunea de ”fast growing”. Cât de importantă este automatizarea proceselor de business în acest context?

Rareori se întâmplă ca un start-up să eșueze din cauza unei idei proaste. De cele mai multe ori, aceste afaceri dau greș din cauza lipsei de resurse ori din cauza unor carențe la nivel de planificare și implementare. Iar asta se întâmplă pentru că start-up-urile nu au aceleași posibilități pe care le au companiile mari atunci când vine vorba de resurse, indiferent dacă vorbim de cele umane sau de cele financiare.

Soluția, în aceste situații este, după cum tot mai mulți antreprenori au descoperit, este automatizarea.

Orice fondator de start-up știe povestea: ai o idee bună, poate ai și câțiva clienți potențiali însă pur și simplu nu reusești să ajungi la următorul nivel. Pentru a te dezvolta ai nevoie de bani, de oameni, ori tocmai acestea îți lipsesc. Automatizarea îți permite să faci mai multe cu mai puțin. Te ajută să economisești timp, îți oferă o imagine de ansamblu asupra întregii activități, eficientizează comunicarea cu clienții oferindu-ți acces rapid la datele din contul acestora și, poate cel mai important, îți asigură o foarte bună cunoaștere și monitorizare a business-ului. Practic, cu aceste intrumente ai acces la informații cu privire la clienții tăi care îți permit să-i cunoști mai bine, să le intuiești nevoile, să recunoști zonele unde ar trebui sa îmbunătățești lucrurile etc. Deși e posibil să necesite puțin efort pentru implementare, nu este ceva ce îți permiți să ignori.

  • Inovația este un termen cu multe definiții, iar de multe ori acestea par că migrează din zona de creativitate în zona adaptării pragmatice la contextul de business și la realitatea pieței prin soluții menite să țină pasul cu ritmul schimbărilor. Cum interpretați dumneavoastră necesitatea inovației la nivel de business?

Inovația este esentială în succesul oricărui business. Este elementul care oferă antreprenorilor un avantaj atunci când intră pe o piață nouă, iar asta va genera, în mod automat, numeroase oportunități.

Tot inovația este cea care te abilitează să dezvolți un concept nou, să fii proactiv și să ai suficientă încredere în tine încât să îți asumi anumite riscuri ca să rezolvi lucrurile. Metodele testate deja de alții pot fi mai sigure, dar dacă tu vei face exact același lucru pe care îl fac alți 10 concurenți ai tăi, ce te face să crezi că tu vei avea mai mult succes?

Rămânând însă în sfera concretului, în industria IT & Software, când spui inovație, te gandești automat și la Inteligența Artificială.

Prima victorie pe care și-a însușit-o AI ca tehnologie revolutionară, ca urmatoarea noutate spectaculoasă în domeniu a fost când a depășit acea barieră a legitimității și a dovedit că nu este doar viabilă, ci poate constitui un avantaj competitiv important, atunci cand este folosită și implementată bine.

Utilizarea AI ca interfață cu utilizatorul are un potențial infinit. Deși s-a început timid, cu chatbots și sisteme de voice/image recognition care își căutau cumva utilitatea, în prezent, numeroase companii folosesc o serie de instrumente care susțin interacțiunea cu clientul folosind aceste tehnologii. Pare să fie doar o chestiune de timp – și nu va dura foarte mult – până când initiațive precum cea a uneia dintre companiile lui Elon Musk, care lucrează la crearea unei legaturi între creierul uman și computer, vor deveni realitate.

  • Care considerați că sunt principalele diferențe dintre companiile mari și IMM-uri în ceea ce privește perspectiva asupra business-ului, strategia de dezvoltare, investițiile, externalizarea?

Diferențe sunt multe între aceste două categorii de companii, deosebirile majore apar însă la nivel de flexibilitate și de deschidere către nou. Firmele mici pot constitui un spatiu mai propice pentru inovație și creativitate, pentru soluțiile out-of-the-box. Totuși, trebuie să admitem că noile tehnologii au câștigat tot mai mult teren și în corporatii în ultimii ani, și nu doar ca efect al unui buget permisiv. Motivul este simplu: aceste soluții și-au demonstrat deja eficiența, au dovedit că pot ajuta afacerile să țină pasul cu shimbările care apar în piață și contribuie în mod direct la rentabilitatea și profitabilitatea afacerii.

  • Care este opinia dumneavoastră în ceea ce privește competitivitatea României la nivel internațional în segmentul IT? Cum vedeți evoluția în următorii ani?

Dacă e să evaluăm situația în funcție de absorbția de tehnologii noi la nivel de administrație publică, România nu este deloc competitivă. Da, industria IT susține PIB-ul, însă nu putem spune că producem valoare proprie, suntem mai degrabă o piață de consum de forță de muncă. Avem specialiști competenți, însă ei lucrează pentru multinaționale. Un alt lucru îngrijorător este faptul că, treptat, schimbarea de generații va duce la o “migrare de creiere”. Generația de vârstă medie care este acum principalul nucleu al angajaților din industria IT este relativ stabilă, riscul ca acești specialiști să plece din țară fiind destul de mic. Totuși, nu același lucru se poate spune despre cei ce vin din urmă, generația Millenials, care vor evoluție rapidă, recunoaștere imediată și câștiguri peste medie, factori pe care situația curentă a țării noastre nu ii poate oferi. În ritmul acesta, există posibilitatea ca, în 10-15 ani, să avem tot mai puțini oameni competenți în această industrie. Este deja cunoscut faptul că, la nivelul țării noastre, rata de creștere a personalului din IT este una dintre cele mai mici din Europa, ceea ce ar trebui să constituie un semnal de atenționare care să ne scoată din bula noastră de confort.

 

Material de opinie semnat de
  • BusinessMark

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.