2018.10.10 Articole

Supply Chain & Logistics Management – noi provocări și oportunități!

O nouă ediție a conferinței ‘Supply Chain & Logistics Expo & Forum’ organizată de BusinessMark s-a desfășurat joi, 4 octombrie la Hotel Radisson Blu. Am avut alături de noi specialiști din industria de supply chain și logistică, care au adus în discuție de la strategii de optimizare a managementului lanțului de aprovizionare până la provocările specifice comerțului online la nivel de industrie.

În deschidere, Adriana Palașan – Managing Partner, Supply Chain Management Center și Vicepreședinte, Arilog – a vorbit despre Inovațiile și Oportunitățile din Supply Chain, un studiu realizat la nivel național de BVL. Temele centrale ale studiului au cuprins: Concepte și inovații în tehnologie; Schimbări în supply chain; Modificarea cerințelor de competențe în supply chain; Noi modele și modificari în business.

Dintre tendințele actuale din piață, presiunea costurilor, personalizarea serviciilor și a produselor și complexitatea rămân trendurile de top fiind acționate din exterior chiar și în epoca digitalizării. De asemenea, digitalizarea proceselor de business și transparența în supply chain sunt cele mai importante tendințe și cele pe care companiile trebuie să le dezvolte puternic în viitor. ‘Comparat cu anul 2012, importanța sustenabilității a crescut semnificativ, iar majoritatea covârșitoare a companiilor încă are un potențial major pentru dezvoltare în ceea ce privește adaptabilitatea individuală la tendințele existente. Totuși, cea mai importantă și urgentă acțiune este legată de creșterea deficitului de personal și apariția viitoarelor aplicații de analiză a business-ului. Mai mult de 60% dintre companiile intervievate nu s-au adaptat suficient la aceste provocări.’, afirmă Adriana.

În continuare, Daniel Enache – Logistics Manager – Powertrain & Chassis Plant Romania, Automobile Dacia – Groupe Renault – a prezentat implementarea unui proces de optimizare a managementului lanțului de aprovizionare: ‘Am pornit de la constatarea faptului că operatorii logistici care erau promovați în poziții de management aveau tendința de a nu răspunde la nivelul așteptărilor noastre. Asta din cauza lipsei de experiență pe poziții de management. Așadar, am pornit o analiză, un proces de dialog cu high-performerii pentru a ajuta această primă linie de management – survey-uri, întâlniri și am structurat tot ce analizasem în două direcții de lucru: management și activități operaționale. Ne-am dat seama că mulți dintre managerii noștri erau implicații în task-uri de execuție, iar pe partea operațională erau reclamate activități fără valoare adaugată. În ceea ce privește soluțiile, pe zona de management am organizat sesiuni de coaching  și activități de leadership. Rezultatele s-au văzut încă de la prima sesiune de întâlniri (o dată la fiecare 3 luni), deoarece echipele se concentrau pe aceleași priorități. Pe partea operațională, am urmărit implementarea proceselor de digitalizare și împărțirea rolurilor către persoane dedicate anumitor activități.’

S-a alăturat discuției Nikos Silivestros – SEE Manager, MANTIS EMEA – abordând tematica managementului depozitelor și optimizarea acestuia. Nikos este de părere că procesele operaționale din supply management se întâmplă la nivel digital, iar marile companii au așteptări foarte mari de la furnizorii de tehnologie. ‘Optimizarea lanțului de aprovizionare îmbunătățește flexibilitatea, managementul și fluxul de comuniacre și cuprinde cinci factori tehnologici: automatizarea proceselor din depozit, operațiunile depozitului din turnul de control, optimizarea spațiilor de încărcare, procese inteligente pentru operațiunile din depozit și managementul loturilor de marfă.’

Mai departe am vorbit despre conceptul de transformare în supply chain alături de Laurent Poujol – Director of Customer Operation, HP, France – ‘În cadrul HP am lansat o strategie de management în supply chain: în primă fază am vrut aliniem și să limită numărul proceselor E2E. În al doilea rând, să standardizăm toate aceste procese, practic să folosim tool-uri de ultimă generație specifice industriei cu un efort de customizare minim. Al treilea pas și ultimul a fost să integrăm toate aceste etape, astfel încât să livrăm aceeași experineță pentru toți clienții noștri.’

Am continuat discuția abordând teme precum inteligența artificială și machine learning alături de Alexandru Jijian – Customer Experience Presales, Team Leader, SAP CEE – ‘Conceptul de intelligent entreprise cuprinde atât alinierea proceselor pe orizontal (la nivel de client), cât și pe vertical (la nivel de contabilitate și gestiune). Toate procesele vor fi trecute printr-un layer care operează la nivel de inteligență artificială și se vor implementa automat pe baza inputului colegilor din companie. Vorbim despre un layer care are componenta de customer experience și people management. În același timp, e important de monitorizat și de avut în vedere o viziune holistică – rezolvarea unei probleme poate genera de cele mai multe ori o altă problemă.’ În ceea ce privește tehnologia chatbots, Alexandru este de părere că ‘în afară de piețele extrem de bine dezvoltate care au putere lingvistică asupra comunicării, e destul de dificilă dezvoltarea unui chatbot fără o investiție masivă în spate.’

În continuare, discuțiile au decurs alături de Laurențiu Cioiniac – Site Logistic Manager, Bergenbier – care a atins un alt subiect de interes în momentul de față din industria de supply chain: impactul automatizării în structura de personal. ‘Tendința de automatizare este din ce în ce mai pronunțată, dictată de nevoia de a duce produsul cât mai repede în piață, de creșterea calității produselor dar și de constrângerile de cost. Totuși, automatizarea depinde foarte mult de modelul de business, dar și de constrângerile de layout, în cazul companiilor care au deschis afacerea cu mult timp în urmă.’ Laurențiu mai subliniază faptul că automatizarea proceselor HR cu aplicare on-line și interviuri pe Skype duce la prima selecție a posibililor angajați, deja cu skill-uri ridicate (operare PC, cunoștințe pentru utilizarea Internetului).

Miguel Van Asch – Supply Network Analyst, AHLERS, Belgium – a abordat în cadrul conferinței tema legată de optimizarea proceselor din perspectiva unui furnizor digital din industria de supply chain. Miguel încurajează formarea și concentrarea rețelelor mai complexe de furnizori asupra schimbului de cunoștințe și a colaborării ca adăugare de valoare pentru completarea tranzacțiilor. ‘Datele mari revoluționează modul în care rețelele de furnizori formează, cresc, proliferează pe noi piețe și se maturizează în timp. Tranzacțiile nu sunt singurul scop, ci și crearea de rețele de împărtășire a cunoștințelor, pe baza informațiilor obținute din analizele de date mari.

Cea de-a doua sesiune a evenimentului l-a adus alături de noi pe Radu Manoliu – CS&L Manager Romania, Bulgaria & EAM, Mondelez Europe Procurement GMBH – care a prezentat un studiu caz ce viza procesul de creare a unui nou spațiu de depozitare. ’Mondelez s-a focusat nu numai pe partea de cost, ci și pe partea de creare de business împreună cu partenerii noștri (prin due diligence). Astfel am analizat din toate punctele de vedere business-ul (în ceea ce privește furnizorii, costurile și nu numai). Cele mai importante aspecte pe care le-am luat în considerare au fost calitatea și factorul de siguranță, unul dintre cele mai importante lucruri pe care o companie de logistică trebuie să se concentreze. Beneficiile acestei decizii de relocare au cuprins de la reducerea costurilor, până la dezvoltarea proceselor de ambalare 100% in-house.

Din perspectivă legislativă a vorbit Mihai Petre – Senior Manager, Customs & Global Trade Deloitte România – ‘începând cu august 2018, noua definiție a ‘exportatorului’ este: ‘o persoană particulară care transportă mărfurile ce urmează a fi scoase de pe teritoriul vamal al  Uniunii, în cazul în care aceste mărfuri fac parte din bagajele personale ale persoanei particulare.’ Mihai mai adaugă: ‘Începând cu 19 iulie 2018, contingentele tarifare au fost deschise pentru importurile în UE a 23 de categorii de produse siderurgice pentru o perioadă de 200 de zile calendaristice, mai puțin în cazul în care asemenea produse provin din “state în curs de dezvoltare”, excepție făcând: Brazilia, China, Egipt, India, Malaysia, Moldova, Turcia, Ucraina, Vietnam, Macedonia (pentru anumite categorii de produse siderurgice). În cazul epuizării contingentului tarifar, se percepe o taxă adițională de 25%, aplicată la valoarea în vamă.’

Am continuat alături de Alexandru Crăciun – Director Comercial, Administrația Porturilor Maritime Constanța, Logistics and Operations  Senior Consultant, SFERA Business – să dezbatem importanța portului Constanța pentru lanțurile de aprovizionare regionale. ‘Portul Constanţa deserveşte în mod direct o piaţă de 75,7 mil. persoane, dintre care 19,5 mil  se află în zona în care Constanţa are o cotă de piaţă de aprox. 70%.’, spune Alexandru.

Aristide Matopoulos – Reader in Logistics and Supply Chain Management, ASTON UNIVERSITY; Visiting Professor, University OF Lille; Director, Supply Chain Gnosis (Consulting Services), U.K. – a adus în discuție situația companiilor de pe piață cu privire la gradul acestora de pregătire în supply chain. Aristide susține că folosirea unor tool-uri de automatizare și de supraveghere în procesele operaționale pot avea foarte multe beneficii: ‘pot identifica lacunele în zona competențelor și a abilităților unde se cer îmbunătățiri, evaluarea serviciilor unui furnizor pentru a verifica alinierea acestuia la prorpiul plan de business, impulsionarea tehnologică și inovația într-un mod structurat, alinierea abilităților furnizorilor dintr-un domeniu tehnic complementar.’

În încheiere, Etienne Gerrits – MBA, Vice President, Customer Satisfaction & Quality, Global Operations, SCHNEIDER ELECTRIC, Netherlands – a vorbit despre integrarea proceselor la nivel de supply chain în cadrul Schneider Electric, dar și despre alinierea acestora la nivel global. ’De la Footprint & Lean Manufacturing în prima etapă, am îmbunătățit, am adaptat până am ajuns să optimizăm procesele, astfel încât să putem ajunge la operațiuni Tailored Sustainable Connected. Toate aceste etape au înregistrat câteva progrese în direcția centricității clienților și a eficienței în numerar, oferind în același timp performanțe îmbunătățite în ceea ce privește productivitatea.’

Parteneri: Mantis, CTP, Fujitsu, Brisk Group, Avis, iTrack Logistics, Sfera Business, Rent for Comfort.

Traducere oferită de: Biroul de Traduceri Champollion.

Evenimentul este organizat de BusinessMark, cu susținerea: ARILOG, Camera de comerț Marea Britanie – România, Camera de Comerț Bilaterală Bulgaria – România, Zelist Monitor.

Radio-ul oficial al evenimentului: Europa FM.

Parteneri media: AGERPRES, Business24, Ziare.com, Curierul Național, Financial Market, Jurnalul de Afaceri, Financiarul.ro, New Money, Transilvania Business, IQ ADS, DeBizz, Revista de Transport si Logistica, Revista TRANZIT, Portal Management, Moneybuzz, Truckandvan.ro, MATEK, Administratie.ro, SMARK, Constructiv, PR Box, FEMEI IN AFACERI, 1asig.ro, Spatiul Construit, PRwave, Social Media Romania, Gazeta de stiri, Avocatura, Global Manager, InTurda Media, Rbe Connect, Monitorul de Făgăraș, InfoOradea, Trans.eu, Cargo Magazin, Ziarul Clujean, aktual24.ro.

Despre BusinessMark

BusinessMark este o companie înființată în 2013, ce are ca linie principală de activitate organizarea de evenimente business ”concept propriu” prin care își propune să ofere mediului de afaceri românesc un spaţiu profesionist de discuţii şi networking. BusinessMark este o companie înființată în 2013, ce are ca linie principala de activitate organizarea de evenimente business ”concept propriu” prin care ne propunem să oferim mediului de afaceri românesc un spaţiu profesionist de discuţii şi networking. Aflați mai multe despre noi pe: www.business-mark.ro.

 

Material de opinie semnat de
  • BusinessMark

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.