Valentin Bancu, Sfera Business: „Schimbarea este în ADN-ul campionilor”
Valentin Bancu are o experienta comerciala internationala si nationala de peste 10 ani, dezvoltata in pozitii de senior management in companii multinationale de talie globala. In acest moment, Valentin Bancu conduce departamentul de Trade Marketing al Reckitt Benckiser in Danemarca coordonand tarile nordice (Danemarca, Norvegia, Suedia, Finlanda, Islanda) si este Senior Consultant la Sfera Business. In interviul acordat Business Mark vorbeste despre pasiune, excelenta, inovatie si leadership.
- Aveți peste 10 ani experiență pe piața din România, acum sunteți in Danemarca. Care considerați că sunt diferențele dintre cele două piețe?
Pietele din Europa de Vest si Europa de Est se diferentiaza in primul rand prin structura retailului. Comertul traditional este aproape zero, marii retaileri dominand piata si acaparand comertul de proximitate. De aici si un raport de putere producator/retailer din ce in ce mai dezechilibrat, evident in defavoarea producatorilor. Este un trend pe care il vedem si in Romania, unde investitiile in expansiune se concentreaza in mare masura pe formatele mici (de proximitate), piata de fuziuni si achizitii incepe sa functioneze si exista o tranzitie de putere spre marii retaileri. De asemenea, daca vorbim de piata din Vest, vorbim de o piata cu consumatori din ce in ce mai neloiali, unde puterea brandurilor scade si unde marcile private si promotiile domina piata. Putem vorbi de o realitate similara si in Romania, dar trendul este mult mai putin accelerat. Pe scurt, analizand cele 2 piete, vad in Danemarca piata din Romania din urmatorii 5-10 ani.
- De la Sales la Marketing. Cum vedeti relația dintre aceste departamente? Cum considerați că se va transforma această relație în anii următori?
In contextul prezentat mai sus, relatia dintre sales si marketing trebuie sa evolueze catre o simbioza, pentru ca doar asa se pot genera experiente de brand si de cumparare cu adevarat unice, care sa faca diferenta intr-un context de piata din ce in ce mai provocator si mai complex. In acest moment se observa o crestere a rolului exercitat de marketing si trade marketing, functiuni care incep sa controleze aproape in totalitate resursele si strategia comerciale. Aceasta trebuie sa fie doar o etapa de tranzitie, deoarece credinta mea puternica este ca marketingul nu poate avea succes fara vanzari si viceversa.
Un punct de imbunatatire, din punctul meu de vedere, ar fi o implicare activa a echipelor de vanzari, de catre trade marketing/marketing, in procesul de definire al strategiei de cumparator/consumator, deoarece experienta cu piata poate fi adesea mai valoroasa decat studiile pe esantioane limitate.
- Care considerați că sunt elementele cheie ce definesc succesul unei strategii de Trade Marketing?
Raspunsul la aceasta intrebare este unul complex si depinde de obiectiv. In linii mari, as grupa factorii care pot prezice succesul in doua mari grupe: cel uman, adesea omis din discutiile despre trade marketing, si cel operational. Din punct de vedere uman este nevoie de lideri cu viziune, care sa provoace status quo-ul, care sa inspire echipele, sa ia initiativa, si sa fie creativi; sa fie motivati de schimbare si inovatie. Din punct de vedere operational este nevoie de o intelegere profunda a consumatorilor si cumparatorilor, de generarea unor experiente unice in toate momentele adevarului, dar si de eficienta in ceea ce priveste viteza de implementare in piata si profitul generat de investitie.
- Cât de importantă este inovația în Trade Marketing și cât de dificil este de creat o strategie ce să susțină o abordare inovatoare?
Inovatia in trade marketing este cruciala in contextul actual de piata si este singurul element de strategie care poate genera o crestere sustenabila. Cat de dificil este? Revin la subiectul meu preferat, oamenii. Cu oamenii potriviti, cu competentele potrivite, cu atitudine pozitiva si sub managementul unui lider autentic nimic nu e dificil.
- Care este perspectiva dumneavoastră asupra schimbării într-o organizație? Când și cum trebuie să facem schimbări organizaționale? Se bucură companiile mari de o asemenea flexibilitate?
Schimbarea este in ADN-ul campionilor. Nu cred ca exista vreo companie sau vreun individ care sa spere la succes sustenabil, fara a avea capacitatea de a se schimba rapid si continuu. Companiile mari se bucura sau nu de o asemenea flexibilitate in functie de leadership. Cu cat spiritul antreprenorial este mai prezent, cu cat oamenii sunt mai liberi in a lua decizii, cu cat inovatia este elementul central, cu atat compania va fi mai agila.
- Stim ca sunteti Senior Consultant in echipa Sfera Business. Care este motivul pentru care v-ati inrolat in acest proiect?
La Sfera Business am gasit, pe langa un bun prieten, o echipa de profesionisti desavarsiti, cu o experienta vasta, cu multiple abilitati, dar mai ales cu multa pasiune, autentic interesata in a eleva capabilitatile noii generatii de profesionisti din Romania. Avand in vedere pasiunea pe care o am in a dezvolta oameni, am decis ca este echipa perfecta careia sa ma altur si metoda ideala de a ramane conectat la realitatea pietei din Romania.
- Care este contributia pe care vreti sa o aduceti mediului de afaceri din Romania, in calitate de Senior Consultant?
Imi doresc sa impartasesc cu noua generatie de profesionisti tot ce am invatat in cei 10 ani de cariera si impreuna sa cream un mediu de afaceri atractiv investitorilor, care ulterior sa conduca la o crestere economica sustenabila.
- Să creezi și să crești o echipa performantă este, fara îndoială, un lucru dificil. Care considerați că este cea mai potrivită abordare la acest nivel și ce elemente specifice caracterizează echipele foarte mari, precum cele pe care le-ati coordonat?
Exista multiple stiluri de management, fiecare avand plusuri si minusuri. Abordarea mea este pe mai multe planuri. In ceea ce priveste cariera, lucrez cu fiecare membru al echipei la crearea unui plan, la explorarea ariilor de dezvoltare si dezvoltarea capabilitatilor necesare progresului in cariera. Toate acestea prin expunerea la proiecte din ce in ce mai complexe, feedback comntinuu, incurajarea initiativelor si coaching. In ceea ce priveste partea operationala, incurajez provocarea status quo-ului, inovatia, sustin puternic eficienta resurselor (financiare sau umane) si lucrez cu echipa la crearea planurilor bazate pe date reale, concrete. In ceea ce priveste mediul de lucru, imi place sa creez un mediu pozitiv, vesel, unde oamenii sa vina cu placere. De asemenea, imi place sa imi imputernicesc echipa, sa le dau membrilor echipei sansa de a gresi si de a invata, sa ii ascult cu adevarat si sa le creez vizibilitate in cadrul organizatiei.
- Leadership-ul este un un concept tot mai mult discutat ce de multe ori rămâne în plan teoretic. Pragmatic, ce considerați ca definește un bun leader?
Exista multa teorie in jurul acestui subiect. Personal apreciez urmatoarele calitati: autenticitate, pasiune pentru oameni, capacitatea de a asculta si de a comunica eficient, atitudinea pozitiva, pasiunea si abilitatea de a inspira.
- La sfarsitul acestui an veti sustine un program – „Category Management” – in cadrul Sfera Business. Cu ce se diferentiaza acesta fata de alte cursuri cu aceasta tema?
Programul de Category Management este proiectat pentru liderii in curs de dezvoltare, din vanzari si marketing, care isi vor asuma responsabilitati integrate in conducerea viitoare a ariilor functionale sau chiar a companiei. Abordarea cuprinzatoare si holistica largeste intelegerea pietei si a categoriilor si adanceste increderea in asumarea unor responsabilitati mai mari si in identificarea noilor surse de crestere a veniturilor, profitului si cotei de piata. Practic, nu vorbim de un program in care vom invata cum sa facem planograme, ci un program in care invatam sa dezvoltam strategic categoria.
Despre Valentin Bancu
Valentin Bancu are o experienta comerciala internationala si nationala de peste 10 ani, dezvoltata in pozitii de senior management in companii multinationale de talie globala. In acest moment, Valentin Bancu conduce departamentul de trade marketing al Reckitt Benckiser pe tarile nordice (Danemarca, Norvegia, Suedia, Finlanda, Islanda) si este Senior Consultant la Sfera Business. Valentin a condus si a participat in procese complexe de management al categoriei, precum si in proiecte de category vision, construind strategii de piata pe termen mediu si lung (3-10 ani). De asemenea, are experienta in managementul clientilor majori, managementul proiectelor de route 2 market si de optimizare a activitatii de vanzare. Este absolvent al unui Master in Economie Internationala si Afaceri Europene in cadrul ASE Bucuresti. Cu o formare de lunga durata in leadership si managementul schimbarii, Valentin pune accentul nu numai pe rezultate, ci si pe CUM le atingem si comportamentele cheie necesare unui manager performant. In Sfera Business, Valentin livreaza programe de Category Vision, Category Management si Merchandising
Despre Sfera Business
Sfera Business este o companie de training și consultanță înființată în anul 2010. Suntem o firmă de training și consultanță axată pe oferirea de soluții integrate în vânzări, management și relații cu clienții. Lucrăm alături de clienții noștri pentru a găsi soluții practice prin care ei să obțină creșterea dorită. Lucrăm întotdeauna personalizat pornind de la nevoile clientului. Fiecare program este dedicat unei singure companii. Înțelegem rapid provocările de business și ne asigurăm că obținem rezultate conforme cu așteptările managementului. Decoperiți mai multe detalii despre noi și echipa noastră pe www.sferabusiness.ro.