
Worksounds S02E10: Delia Taloș & Corina Mîndoiu: Capcana promovării: când a avansa nu e o soluție. Cum (re)definim succesul în carieră
În acest episod al podcastului Worksounds, Delia Taloș, Talent Acquisition & Development Manager, Bergenbier S.A. și Corina Mîndoiu, Partener, Departamentul Impozit pe Venit și Contribuții Sociale, EY România, discută despre ce pot face oamenii de HR și organizațiile pentru a se asigura că promovează în roluri de manager persoanele cu abilitățile potrivite, care sunt capcanele provocării și cum poate fi (re)definit succesul în carieră.
Episodul este susținut de Bergenbier S.A. și abordează teme precum: capcana promovărilor greșite: de ce 82% dintre companii promovează persoanele nepotrivite în management și cum pot fi evitate aceste greșeli; sisteme eficiente de selecție a managerilor: criterii și procese pentru identificarea și urmărirea potențialului de leadership; echitatea organizațională în promovări: cum putem naviga decizia de a promova un specialist mai slab, dar cu calități naturale de lider; sindromul „sunt manager și nu îmi place”: cum putem identifica și gestiona situațiile în care liderii nu se regăsesc în rolurile de conducere; redefinirea succesului în carieră: alternative pentru profesioniștii performanți, dar care nu doresc avansare ierarhică; dezvoltarea personalizată a competențelor de leadership: cum pot organizațiile să construiască programe relevante, atunci când o parte dintre angajați nu văd aplicabilitatea training-urilor în rolurile lor.
„În 82% la sută din cazuri, companiile promovează persoane greșite în roluri de management. Eu am fost onest șocată de acest procent atât de ridicat și nu mi-am imaginat că este chiar o problemă semnificativă în procesul de selecție și promovare pentru rolurile de management”, a spus Corina Mîndoiu.
„Da, eu pot să înțeleg companiile că pică ușor în capcana asta, pentru că își doresc foarte mult să aibă succesori pentru poziții cheie de lider. Iar cea mai frecvent întâlnită dintre ele este această presupunere că, dacă am pe cineva expert, cu rezultate excelente, va fi și un lider foarte bun, pentru că îți dorești ca el să transfere către cât mai mulți din expertiza lui. Numai că sunt competențe diferite și se poate și într-un rol de expert să transferi knowledge. Organizația va trebui să pregătească și să implementeze un cadru de recunoaștere a acelor experți și contextul prin care ei să transfere mai departe knowledge: ce a dat roade, ce am testat până acum și a funcționat. Ori de câte ori se eliberează o poziție cheie sau apare un proiect important, acea persoană din planul de succesiune să aibă șansa trei, șase luni, un an, să facă exercițiul acelui rol. Este varianta cea mai bună. Testează persoana să vadă apropo de <<îmi doresc, chiar îmi doresc să fiu manager>>. Îmi place? E ceva ce este pentru mine? E vocațional? E în linie cu aspirațiile mele? Are posibilitatea să testeze. Cred cu tărie că organizațiile, cu intervenția HR-ului, ar trebui să investească foarte mult în dimensiunea de self-awareness în organizații, ca oamenii să se autoevalueze să facă acest exercițiu și să identifice ce își doresc ei cu adevărat, ce îi împlinește, ce le aduce bucurie”, a explicat Delia Taloș.
„O capcană în care am intrat și eu: promovarea rapidă, ce ai spus tu mai devreme, cum că din punct de vedere tehnic persoana respectivă este cea mai potrivită dintr-un grup de alți peers. Am promovat mai repede persoana respectivă, crezând că are și abilități de a conduce o echipă, de a o motiva, de a o evalua și, na, am învățat. Evaluarea a fost în noua poziție Nu a fost precum se aștepta. N-au fost confirmate așteptările și, atunci, e dezamăgitor”, a spus Corina Mîndoiu.
În completare, Delia a adăugat: „[Se – n.r] Presupune [că] e greu să fii expert, e mai ușor să fii lider. Dacă ești expert și ai rezultate excelente, acum nu o fi atât de greu să înveți să fii și lider și poți să faci asta repede, că e nevoie de lideri și este o recunoaștere suficient de importantă să te stimuleze să înveți repede, să fii și lider. Dar lucrurile nu sunt atât de simple.”
Urmărește episodul integral aici!
Delia Taloș lucrează în domeniul Resurselor Umane de 20 de ani, timp în care a acoperit arii ca: training, evaluare și dezvoltare competențe, recrutare, design și implementare procese de onboarding, managementul performanței, engagement, talent planning, design programe de leadership și dezvoltare a talentelor, cultură organizațională și employer branding.
A activat atât în antreprenoriat, în calitate de consultant, cât și în corporații ca Orange, Heineken, Provident și acum în Bergenbier S.A. (parte din grupul Molson Coors Beverage Company). A urmat studii universitare de Asistență Socială și s-a specializat postuniversitar în Psihoterapie Experiențială.
Corina Mîndoiu și-a început parcursul profesional în urmă cu 16 ani si este Partener în cadrul departamentului de Asistență fiscală al EY România, fiind specializată în zona impozitului pe venit și contribuțiilor sociale. Având o vastă practică globală, Corina oferă consultanță fiscală pentru persoane fizice, având experiența în analiza convențiilor privind evitarea dublei impuneri, a legislației privind contribuțiile sociale naționale și internaționale, în planificarea proceselor de imigrare pentru expatriați dar și a impozitelor personale.
Corina a gestionat numeroase proiecte de due diligence fiscal, de optimizare de costuri fiscale precum și de implementare a structurilor de remunerare pentru persoane fizice.
🎧 Episod este susținut de Bergenbier S.A
Worksounds, un podcast BusinessMark
În cadrul acestui podcast, avem alături de noi profesioniști din mediul de afaceri din România, care discută despre misiunea lor, ca specialiști în Resurse Umane, despre cum munca, oamenii și organizațiile s-au schimbat și continuă să evolueze, despre ce îi motivează, ce îi inspiră, cum își doresc să transforme organizațiile în care activează.
Acest podcast este dedicat comunității de specialiști de resurse umane, cât și liderilor din organizații, dar și tuturor celor vor să descopere cum va arăta viitorul în ceea ce privește modul în care lucrăm. În ultimii 10 ani, prin proiectele dedicate comunităților de HR, BusinessMark a contribuit la consolidarea comunităților de specialiști nu doar la nivelul Bucureștiului, ci și în Cluj-Napoca, Iași, Oradea, Timișoara, Brașov, Sibiu, unde a organizat peste 50 de evenimente.
Poți urmări toate episoadele Worksounds pe Spotify, Apple Podcast, RSS. Versiunile video sunt disponibile pe canalul nostru de YouTube.