Concluziile specialiștilor invitați la evenimentul „Supply Chain & Logistics Forum” 2023. „Automatizarea vine la pachet cu o provocare – aceea de a găsi forță de muncă ce este capabilă să opereze aceste sisteme. În viitor, vom avea nevoie de oameni cu o înaltă specializare”
Specialiști din departamentele de supply chain și logistică s-au reunit, pe 27 octombrie 2023, la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, unde a avut loc cu succes o nouă ediție a evenimentului „Supply Chain & Logistics Forum”.
În cadrul evenimentului organizat de BusinessMark, s-a vorbit despre digitalizarea și automatizarea la nivel de supply chain și logistică, ce vine la pachet cu numeroase oportunități, dar și cu provocări, cea mai mare fiind găsirea de personal pregătit să opereze aceste sisteme. În acest context, profesioniștii invitați la conferință au vorbit despre necesitatea de a investi în educarea noilor generații și atragerea de tinere talente spre aceste sectoare, pentru a putea asigura continuitatea lanțurilor de aprovizionare și a le duce la nivelul următor.
Un alt subiect abordat a vizat perioada de instabilitate din ultimii ani – de la pandemie la creștere de costuri la energie, inflație și război – și modul în care organizațiile au reușit să facă față acestor provocări. Nu în ultimul rând, s-a discutat despre implementarea strategiilor de sustenabilitate la nivel de supply chain și cum va arăta viitorul în acest domeniu.
Prima sesiune a fost deschisă de Laura Simion, CEO Kruhnen Europe Logistik, Vicepreședinte ARILOG, care a vorbit despre ascensiunea sectorului e-commerce și provocările, dar și oportunitățile ce apar, în acest context, la nivel de supply chain.
„Piața de e-commerce, în general, este într-o creștere. Dar ce înseamnă creștere? În pandemie, toată lumea s-a mutat din offline în online și s-a văzut o creștere. Un studiu arată că, în următorii 10 ani, piața de e-commerce se va dubla – nu înseamnă că aceiași clienți își vor dubla business-urile, ci mai degrabă vor apărea jucători naționali și internaționali, pentru că România este un hub important. Un consumator care trece din offline în online aduce 22% valoare, ceea ce înseamnă o frecvență mai mare a cumpărăturilor. Din punct de vedere al business-ului în sine, trebuie să gândim și prin prisma consumatorilor online. Ce își doresc și la ce se uită aceștia? 72% se uită la condițiile de livrare. 69% se uită la cât de ușor este să plaseze o comandă pe site. 68% se uită la cât de scurt este timpul de livrare, iar 66% se uită la cât de ușor este să returnez un produs. Eu consider că mai mult din 75% din business-ul online este despre logistică. Toate cerințele consumatorilor înseamnă schimbări pentru noi, în cadrul supply chain-ului: cum facem față acestor factori perturbatori? Trebuie să gândim totul din punct de vedere a ceea ce afectează piața și cât de agili suntem pentru a face față schimbărilor. Trebuie să gândim la cele mai mici detalii acele activități ce pot fi automatizate, digitalizate, astfel încât să avem un lanț de aprovizionare rezilient”, a spus ea.
A urmat Cosmin Băroiu, General Manager, Mantis România, care a vorbit despre digitalizarea și automatizarea lanțului de aprovizionare și pașii de urmat pentru ca un astfel de proces să fie unul de succes.
„L-am întrebat pe chatGPT cum putem maximiza succesul unui proiect WMS. Totul începe de la definirea cerințelor de business: trebuie să vedem unde suntem și unde ne dorim să ajungem. Totodată, trebuie să îți alegi atent vendorii – asta ține de o preocupare a organizațiilor, beneficiarilor de proiect, legat de unde își doresc să ajungă în următorii cinci ani. Trebuie să ne gândim dacă vendorul pe care îl aleg acum va fi cel de care voi avea nevoie când business-ul va crește. În plus, dacă schimbi un WMS, parte din succesul implementării este ca oamenii să fie acomodați cu ideea că vor avea parte de niște schimbări, pentru că altfel apare rezistența, ceea ce se transpune în niște costuri pentru business. E important să fim atenți la etapa de training. Noi, ca furnizori, avem preocuparea să oferim instructaj cât mai profund echipei ce se ocupă de proiect. De multe ori, etapa de training nu este luată pe cât ar trebui de serios, iar asta poate impacta succesul proiectului. Este important, totodată, să avem un plan de implementare. Ca beneficiar, eu sunt în primul rând responsabil de implementarea proiectului și trebuie să am o vizibilitate foarte clară asupra a ceea ce trebuie să îmi livreze furnizorul. Să ai un plan de implementare detaliat ține de a avea succes în proiect ca beneficiar”, a subliniat el.
A urmat un panel de dezbatere moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, și Cosmin Băroiu, General Manager, Mantis România, la care au participat: Adriana Pălășan (Supply Chain Management Center, ARILOG), Delia Dinu (Sezamo), Emilian Dincă (PepsiCo CE), Laura Simion (Kruhnen Europe Logistik, ARILOG), Andrei Oprea (Europharm Holding), Nicoleta Mitu (Yazaki Romania), Flavius Creț (Ekol Logistics, ARILOG)și Ovidiu Neagu (Sport Vision România).
Digitalizarea este un element important în organizații, indiferent de domeniu, însă la baza acesteia ar trebui să fie o strategie foarte clară, a precizat Adriana Pălășan, Managing Partner, Supply Chain Management Center, Vicepreședinte ARILOG.
„În ceea ce privește digitalizarea, există un trend la nivelul companiilor de a face modificări importante, ceea ce este un lucru bun. Clienții ar trebui să afle ce își doresc cu adevărat cu mult timp înainte să cheme implementatorul, pentru că, în caz contrar, dacă începe implementarea fără o strategie, va scăpa foarte multe lucruri din vedere, pe care le va observa ulterior. Recomand și să nu puneți presiune pe implementator să finalizeze implementarea instant. Totodată, este important să faceți teste înainte să lansați implementarea. Recomand clienților să se pregătească înainte de a achiziționa o soluție informatică. Aceasta este un instrument care eficientizează activitatea, însă nu poate lua locul oamenilor din supply chain. Companiile trebuie să fie pregătite să implementeze un sistem informatic. Noile tehnologii sunt importante pentru a beneficia de ele și astăzi, dar și peste cinci ani”, a spus ea.
De aceeași părere a fost și Delia Dinu, Chief Operations Officer, Sezamo: „Noi suntem, practic, un supermarket online, iar pandemia a adus o creștere fulminantă. Noi avem un sistem in-house, ceea ce ne-a oferit o flexibilitate incredibilă. Pot spune că războiul din Ucraina, pentru colegii din Cehia a adus un avantaj, cel al unei forțe de muncă incredibilă. Nu este acesta și cazul României, pentru că această forță de muncă se orientează mai degrabă spre Germania, Cehia. O provocare ce apare acum este menținerea acestui ritm de creștere accelerat.
Automatizarea este un cuvânt foarte general, dar cred că multor companii le lipsește baza informațională. Dacă vorbim de automatizare cu roboți, ai nevoie de un volum și de un ROI – noi avem, în câteva țări depozite full-automatizate. La nivel de grup, ne concentrăm spre a deschide depozite automate în țări ca Germania, unde vorbim de un cost pe oră de 30 de euro, în timp ce în România costul se duce spre 8-10 euro.”
Digitalizarea la nivel de supply chain și logistică vine cu o provocare, aceea de a găsi oameni pregătiți pentru a opera aceste sisteme, a subliniat Emilian Dinică, CEGB Program Lead, PepsiCo CE.
„În urmă cu 5 ani, noi am început o călătorie de automatizare a principalelor hub-uri logistice și de producție. Asta se poate face dacă sunt respectate anumite constrângeri: scalabilitate, costuri, profitabilitate. Există tendințe de a investi în automatizare și văd că apar din ce în ce mai multe companii care oferă astfel de servicii, ceea ce este îmbucurător. Asta vine la pachet cu o provocare: forța de muncă ce este capabilă să opereze aceste sisteme – de la oameni care au o calificare medie, vom avea nevoie de oameni cu o înaltă specializare. Ca lideri în domeniu, trebuie să fim deschizători de drumuri și să atragem următoarele generații. Noi am deschis o sală de curs & laborator, în parteneriat cu cei de la Politehnică, iar asta a atras mulți oameni. Atunci când tinerii fac un internship, când văd ce se întâmplă în companie, își doresc să rămână, însă trebuie să le oferim mediul propice ca ei să își dezvolte abilitățile. Generația nouă are nevoie de spațiu creativ, în care să învețe și să își pună în aplicare ideile”, a continuat el.
În acest context, Laura Simion, CEO Kruhnen Europe Logistik, Vicepreședinte ARILOG, a intervenit, precizând că: „Un studiu făcut de ARILOG arată că doar 39% din companii au un VMS și doar 32% au un ERP implementate. Ca să putem digitaliza întreaga țară și să avem lanțuri de aprovizionare eficiente trebuie să vedem cum ajungem cu educația către acele medii din afara orașelor mari, astfel încât antreprenorul din acele locații să folosească un Excel, să aibă un ERP, să folosească anumite rute. Aici ține de noi, ca experți, să împărtășim cu alți experți locali cunoștințele noastre. De cele mai multe ori, ne gândim doar la produsele noastre, nu ne gândim că putem optimiza costurile aducând în același supply chain un client complementar. E important să reducem costul și să avem un impact cât mai redus asupra mediului.
În ceea ce privește recrutarea, trebuie să ne schimbăm mentalitatea și să folosim toate resursele pe care le avem pentru a asigura continuitatea lanțului de aprovizionare. În calitate de manageri, trebuie să ne gândim ce facem pentru generațiile actuale, ce facem pentru generațiile viitoare, astfel încât să îi ținem activi și pe cei de 50 de ani, dar și pe cei de 20 de ani.”
La rândul său, Ovidiu Neagu, Director Logistică, Sport Vision Romania, a vorbit despre necesitatea ca oamenii din zona de supply chain să țină pasul cu transformările ce vin la pachet cu automatizarea și digitalizarea acestui sector. „În pandemie, departamentul de logistică a trecut în prim-plan. Ne-au salvat comunicarea, flexibilitatea și adaptarea rapidă la momente de criză. Există o nevoie de cursuri și educație în zona de supply chain.
Organizația a crescut foarte mult în România și are proiecte de amploare – implementarea unui centru de distribuție care va deservi 3 țări. Ca proiecte de viitor, avem în plan întregirea echipei. Când vine vorba de implementări, discutăm până la cel mai mic detaliu despre care sunt nevoie companiei, dar și despre nevoile de resurse umane. Sperăm să creăm parteneriate puternice atât cu dezvoltatorii, cât și cu furnizorii, pentru a ne atinge scopurile.”
Sustenabilitatea joacă un rol tot mai important în supply chain și logistică, a punctat Flavius Creț, Contract Logistic Manager, Ekol Logistics, Vicepreședinte ARILOG. „Eu cred, în viitor, trendul va fi pe micro fulfillment – realizarea de centre în zone apropiate marilor orașe, pentru a deservi fiecare client și fiecare nevoie în parte. Avem multe depozite în exteriorul orașelor, care acomodează volumele mari. Dar ce facem în cazul acelor obiecte mici, cum sunt telefoanele, parfumurile, de exemplu? Este mult mai greu să livrezi din afara orașului.
În egală măsură, pe lângă aceste lucruri, eu încurajez și îndrum pe fiecare să acceseze depozite de tip clasa A. Noi folosim un depozit ce se bazează pe sustenabilitate și economie circulare. Utilajele pe care le folosim au senzori, folosim panouri solare. Colectăm selectiv la sursă, în puncte cheie, astfel încât să avem o amprentă de CO2 cât mai redusă. Totodată, materialele pe care le folosim sunt mai sustenabile. Sectorul de e-commerce trebuie delimitat între jucătorii mari din piață și providerii locali, care au nevoie de suport și care au nevoie de depozite în interiorul orașelor. Distanța va face întotdeauna diferența”, a spus el.
La rândul său, Nicoleta Mitu, Logistics Manager, Yazaki România, a vorbit despre măsurile luate la nivel de companie pentru a reduce costurile și a deveni mai sustenabili: „Toate costurile referitoare la energie și inflație au fost absorbite la nivel de fabrică prin decizii luate în colaborare cu transportatorii. În acest moment, concentrarea este pe oameni și costuri. Anul precedent a fost axat foarte mult pe reducerea inventarului – mulți dintre noi am avut bugete și KPIs destul de ambițioase, dar asta nu ne-a dat înapoi. Am conștientizat unde este business-ul și unde ne dorim să ajungem, deși strategiile se fac, acum, pe imprevizibilitate. Nimeni nu știe cum va evolua piața, mai ales că pe partea de transporturi sunt introduse destul de multe taxe în Germania, începând cu luna decembrie. Multe dintre costurile actuale au fost bugetate fără a lua în calcul schimbările ce vor veni din luna decembrie. Pe parte de sustenabilitate, modificarea ambalajelor și adaptarea la normele europene ne-au făcut să reducem transporturile și, prin intermediul un ambalaj care se plia am reușit să reducem transporturile pe zona Germania-România cu mai bine de 35%.”
În acest context, Andrei Oprea, Manager Logistică, Europharm Holding, a intervenit, precizând că pandemia a fost un catalizator al transformării și a prezentat, totodată, măsurile pe care compania le-a luat pentru a avea un impact mai redus asupra mediului.
„Pentru noi, pandemia a adus multe schimbări, iar flexibilitatea a fost cuvântul de ordine în fiecare zi, pentru că a trebuit să asigurăm distribuția medicamentelor, la nivel național, în această perioadă. Am reușit să menținem fluxul de supply chain în parametrii normali prin planificarea eficientă, parteneriate solide cu furnizorii și clienții și adaptabilitate în față schimbărilor. În această perioadă, nu a fost singular momentul în care am sprijinit acțiunile Ministerului Sănătății, fie că vorbim despre distribuirea vaccinului sau furnizare de materiale spitalelor.
După începerea războiului în Ucraina, am reușit să integrăm în echipa logistică colegi din Ucraina, iar sistemul WMS pe care îl utilizăm ne-a permis să avem o comunicare facilă, fără că unul să știe limba celuilalt.
Acum 5 ani, am reușit să schimbăm întreaga flotă la una hibridă și pot spune că a avut un rezultat pozitiv din punct de vedere al costurilor de întreținere și utilizare. Acum încercăm să trecem spre zona electrică pentru mașinile mici. Anual, avem întâlniri cu producătorii de mașini și cu furnizorii de sisteme de menținere a temperaturii, alături de care testăm posibilitatea de a utiliza VAN-uri 100% electrice în distribuția last mile. VAN-urile actuale asigură o autonomie de 70 km, dacă sunt 20 grade afară. Anul acesta, am reușit să avem primul depozit verde la Craiova, care beneficiază de energie electrică produsă de panourile solare, iar până în 2025 ne așteptăm să implementăm aceleași sisteme și la depozitele centrale”, a spus el.
Companiile trebuie să ducă lanțul de aprovizionare la nivelul următor, a conchis Cosmin Băroiu, General Manager, Mantis România, comoderator al panelului.
„Ultimii trei ani, având în vedere că aveam filială și în Ucraina și avem filială și în Israel, lucrurile nu au fost tocmai roz. Însă perioadele de criză generează oportunități pentru digitalizare. Preocuparea noastră sunt oamenii, echipa, dar și să dezvoltăm produse. Companiile trebuie să aibă preocuparea de a duce lanțul de supply chain la nivelul următor.
Avem intenția de a ne implica în zona de educație: avem un proiect în lucru la Politehnică, prin care studenții să lucreze în VMS-ul Mantis. Există o provocare să găsești oameni din zona de white collar. Ne dorim să fim mai vizibili, să avem oameni mai pregătiți, care înțeleg procesele macro.”
Evenimentul a fost organizat de BusinessMark, cu susținerea ARILOG
Partenerii ediției din acest an au fost: Mantis România, PROVA NOV, EnergyPal
Partenerul de monitorizare al conferinței a fost: mediaTrust
Parteneri media: Logistic Post, spotmedia.ro, Revista Cariere, PRwave, Ziarul Bursa, Debizz, MATEK, Jurnalul de Afaceri, Administrație.ro, EventsMax, Global Manager, Revista Piața, Transilvania Business, Top Business News, Spațiulconstruit.ro, Digital Business, Ziarul 21, AntreprenorînRomânia.ro, Club Economic, România Durabilă, Economistul, AngajatorulMeu.ro, BusinessVoice