
#dialogurileBusinessMark. Dragoș Butufei (Doctor Tom): „Oamenii merg după oameni, pacienții merg după medici. Reputația este cea mai importantă”
Dragoș Butufei, fondator Doctor Tom, a acordat un interviu pentru BusinessMark, în care a vorbit despre transformarea serviciilor de sănătate în contextul pandemic, despre cum influențează tehnologia artificială acest domeniu, despre cât de deschiși sunt românii spre serviciile de prevenție.
BusinessMark: Pandemia a adus o grijă mai mare a oamenilor pentru medicina de prevenție, pentru bunăstarea lor fizică și emoțională. Ce tendințe noi se reflectă în acest sens acum, că pandemia s-a încheiat? Își mai păstrează oamenii această grijă și atenție la sănătatea lor?
Dragoș Butufei: Cred că pandemia a adus mai degrabă o conștientizare a oamenilor privind limitările spațiale și accesul la servicii medicale. Bunăstarea fizică și emoțională este un întreg pentru fiecare dintre noi. Într-un echilibru: minte, trup și suflet. Ce facem fiecare dintre noi pentru a atinge acest echilibru? Aici este cheia. Vedem cu toții tendințele de prevenție și focus pe anumite ramuri/derivate din medicină (sănătatea mentală, diverse alte terapii de relaxare). Încă nu cred că avem educația necesară la nivel de mentalitate să prevenim. Deși, te costă mult mai puțin să previi decât să tratezi. Atenția la sănătatea noastră vine din fiecare din noi: din obiceiurile desprinse din familie, ulterior in și din societate. Oare nu ar trebui să conștientizăm mai des aceste preocupări? Nu doar constrânși de o pandemie sau alte perioade de gen.
BusinessMark: Dacă ar fi să faceți o comparație, cum ați zice că s-au transformat serviciile de sănătate pre – și post – pandemie?
Dragoș Butufei: Dacă ar fi să fac această comparație, aș zice că serviciile de sănătate pre și post pandemie nu s-au transformat. Ci doar accesul la ele s-a transformat. Prin tot ceea ce înseamnă tehnologie, digitalizare, implementare de soluții eficiente care te ajută să fii la un click distanță. Și, bineînțeles, tendințele globale care influențează preocupările omului modern față de ce înseamnă sănătate.
BusinessMark: Se vorbește tot mai mult de la începutul anului despre inteligență artificială, chatGPT, boți. Cum este situația în zona de healthcare din acest punct de vedere? Pot facilita astfel de tehnologii interacțiunea oamenilor cu medicii? Dar a activității personalului Doctor Tom?
Dragoș Butufei: Soluțiile de inteligență artificială, chat GPT, boti etc. sunt binevenite într-un echilibru cu interacțiunea umană. Orice este în exces poate dăuna. Vedem în healthcare evoluții fantastice împreună cu utilizarea astfel de soluții. Însă, indiferent de cât și cum ar evolua specia umană, medicina personalizată și simțirile fiecărui pacient rămân unice. În medicină se folosesc mulți parametri. Toate aceste tehnologii pot facilita interacțiunea pacienților cu medicii. Depinde de mentalitate, de infrastructura deținută (atât de om, cât și de operatorul de servicii medicale), cât și de nevoie de acces la servicii medicale. Mă refer aici că anumite specialități medicale nu pot fi accesate în profunzime online/remote. Poate îl vedem robot în curând și pe Doctor Tom.
BusinessMark: Manifestă oamenii o deschidere pentru serviciile de telemedicină?
Dragoș Butufei: Interacționez cu oameni din diverse medii, orașe, țări. La nivel global, soluțiile de telemedicină există și se utilizează de mulți ani. La noi în țară, aceste soluții au fost implementate relativ recent și au crescut contextual, de nevoie, odată cu apariția Covid-19.
BusinessMark: În cadrul conferințelor noastre, specialiștii de HR vorbesc despre nevoia angajaților de a avea pachete de beneficii flexibile. Cât de mare este deschiderea angajaților de a alege pachetele de beneficii ce oferă servicii medicale?
Dragoș Butufei: Aș putea spune că peste jumătate dintre oamenii cu care interacționez zilnic sunt oameni „de oameni”. Oameni de HR preocupați în a le oferi colegilor din organizații beneficii variate, flexibile. Este foarte greu să îi mulțumești pe toți. Pentru că ai o diversitate specifică fiecărei industrii în parte, structuri de vârstă diferite, sexe diferite, preocupări diferite etc. Această nevoie de flexible benefits o văd necesară, întrucât tu, ca angajator, îi poți oferi angajatului varianta de a alege. Și decizia îi aparține. Referitor la deschiderea angajaților de a alege pachete de beneficii ce oferă servicii medicale, cred că fiecare se raportează la nevoia sa, educația preventivă în acest sens și priorități. Complementar abonamentelor, am reușit să integrăm și kit-ul Doctor Tom în politica de compensații și beneficii a organizațiilor. Și, la momentul intrării în concediu de îngrijire copil sau la reîntoarcerea în activitate, putem să personalizăm astfel de kit-uri, cu produse premium, de nișă, dedicate viitoarelor generații. Oferim servicii integrate și livrăm la nivel național.
BusinessMark: Dacă ne uităm la aceste beneficii din punctul de vedere al angajatorilor, pot fi ele un element ce contribuie la retenția talentelor în organizație?
Dragoș Butufei: Da, categoric.
BusinessMark: În această toamnă, Doctor Tom împlinește doi ani. Cum s-a născut această idee?
Dragoș Butufei: Cred că nu ne-ar ajunge o viață să povestim. Dar mă rezum la două cuvinte. Din necesitate. Necesitatea organizațiilor, necesitatea unei țări ca România, într-o continuă dezvoltare și apetit pentru un viitor verde, și adaug și dorința mea de a lasă ceva în urma mea generațiilor viitoare. Încununând cei trei piloni ai mei: Educația, Sănătatea și Copiii.
BusinessMark: Perioada ultimilor ani a fost marcată de multe provocări și de instabilitate pe mai multe planuri: vorbim despre războiul de la granițe, despre inflație, creșterile de costuri. Care au fost cele mai mari provocări cu care v-ați confruntat? Dar oportunități?
Dragoș Butufei: Am început acest proiect în context pandemic. 2 săptămâni legate nu cred că am dormit. Nu vedeam linia orizontului. Aveam planurile făcute pentru scalare, break-even-ul este departe. Ceea ce punem pe hârtie, ca plan, diferă în totalitate față de ce se întâmplă în realitatea impredictibilă. Și am învățat că vremurile cele mai grele nasc cele mai frumoase proiecte, pentru că toate proiectele născute așa au o energie aparte.
Impredictibilitea legată de pandemie, război, inflație, creșteri de costuri nu cred că le-a putut anticipa cineva. Noi am făcut ce am știut mai bine. Am crezut în proiect și am muncit. Ne-am făcut lumea noastră mai bună. Așa cum știm, prin dăruire și prin experiențele frumoase alături de clienții noștri. Oportunitatea de cele mai multe ori o creezi și tu. Dacă identifici o nișă, explorezi până identifici oportunitatea potrivită.
Crearea de sinergii și a unui ecosistem ne ajută. Și cred că aceasta este cheia oricărui business sănătos pe termen lung.
BusinessMark: Să privim puțin spre viitor, ce planuri aveți pentru următorii ani și cum credeți că va evolua apetența oamenilor și a companiilor privind serviciile medicale private?
Dragoș Butufei: Dacă vrei să îl faci pe Dumnezeu să radă, îi spui planurile tale Viitorul pentru mine este acum. Sigur că planurile sunt de dezvoltare, locală și internațională, de a oferi tuturor doar ce este mai bun. Legat de apetența oamenilor și a companiilor privind serviciile medicale private, văd și simt deja ceea ce știam și atunci când activam fizic în cadrul operatorilor de sănătate privată: grijă față de sine și de pacient. Oamenii merg după oameni, pacienții merg după medici. Reputația este cea mai importantă. Companiile își doresc să ofere doar ce este mai bun oamenilor săi. Iar serviciile medicale private susțin aceste nevoi. Cât mai aproape de pacient și de organizații. M-aș bucura să văd parteneriate publice-private, precum in alte țări și mai dezvoltate. Sunt multe de discutat aici.