
CFOlogy, S01E07. Steliana Moraru în dialog cu Daniela Pampu. De ce transformarea digitală poate da greș? Principalele pericole și cum pot fi evitate
În acest episod al podcastului CFOlogy by BusinessMark, Steliana Moraru, Growth And Digital Marketing Manager Financial Services, TotalSoft, și Daniela Pampu, Senior Manager, Technology Consulting, AI Enabled Automation, EY Romania, discută despre motivele pentru care transformarea digitală poate da greș, care sunt principalele pericole ce apar și cum pot fi evitate.
Episodul abordează teme precum: provocările și obstacolele comune în transformarea digitală: de ce dau greș inițiativele și cum pot fi evitate; pașii subestimați în procesele de digitalizare: ce greșeli fac companiile și cum să le previi; abordări de succes în implementarea tehnologiei: strategii dovedite pentru atingerea obiectivelor; realitatea AI în organizații: cum folosesc angajații instrumentele AI; transformarea digitală în funcția financiară: provocări specifice pentru departamentele Finance și rolul de Financial Controller; mitul vs. realitatea digitalizării: demontarea teoriilor greșite despre transformarea digitală.
„Este important să vorbim și despre eșec în digitalizare. Care ar fi motivele pentru care uneori proiectele de digitalizare ar putea da greș?”, a întrebat-o Daniela pe reprezentanta TotalSoft.
„Acest subiect poate să fie așa o sabie cu două tăișuri. Din punctul meu de vedere, este important o dată să îl recunoaștem dacă avem parte de el în procesul nostru de transformare digitală, pentru că apare. Adică am văzut în toate companiile, cel puțin cele în care eu am interacționat, niște lucruri pe care poate nu le-ai anticipat și, da, te duc într-o zonă în care nu ai rezultatul scontat. Deci, clar, eșecul poate să aibă mai multe dimensiuni. Și eu, uite, că acum sunt, să zic, în partea furnizorului de transformare digitală, dar am fost și client și am avut parte de eșecuri. Acest lucru m-a învățat, în primul rând pe mine, ca lider, să le abordez frontal. Să nu le las, bineînțeles, să ne draieze, poate, din zona asta de motivație, de rezultate, dar doi să le și abordăm să le și discutăm, pentru că, până la urmă, ele pot să fie o lecție importantă. Câteodată e bine să venim și din zona asta de eșecuri și cred că e bine să nu glorificăm atât de mult doar succesul, pentru că viața ne arată și experiența profesională ne arată că situațiile pot fi diferite. Acum, dacă aș da câteva exemple, și din nou să mă raportez și la experiența mea anterioară și la discuții pe care le-am avut cu clienții noștri, aș zice că de cele mai multe ori nu tehnologia este defectuoasă. Cumva, aici este prima tendință să spunem că fie platforma pe care am creat-o nu este bună sau că tehnologia pe care o avem ea are o problemă, dar de cele mai multe ori eșecul sau problemele care apar vin mai degrabă dintr-o lipsă de calibrare și aliniere pe zona asta de strategie, viziune, resurse, oameni implicați”, a spus ea.
Vorbind despre folosirea datelor în procesul de transformare, Daniela Pampu a precizat: „Ai pus punctul pe I când ai menționat zona de date care, într-adevăr, și din experiența noastră este una destul de fragmentată, în special în zona de finance, unde lucrează cu informații, după cum spuneai și tu, și datorită reglementărilor și datorită procedurilor de la grup, plus complexitatea business-ului. Dar ce aș mai adăuga, apropo și de contextul acesta fiscal, este faptul că am observat, în ultimii ani, o creștere semnificativă în digitalizarea departamentului financiar, datorită apariției acestor platforme: e-Factura, e-TVA. Practic, aceste platforme au adus o nevoie de a primi fluxuri de date în cadrul companiei, dar și de a transmite fluxuri de date către platformele respective care, bineînțeles, când vorbim de business-uri mari nu se poate realiza decât într-o formă automatizată. Și odată cu integrarea acestor platforme în procesele de business, departamentele financiare și-au dat seama și de alte optimizări pe care este nevoie să le facă.”
La rândul său, Steliana Popa a completat: „Da, foarte bine punctat. Și, dacă aș întări ceea ce spui, apropo de date, aș zice că este foarte important să găsești pe cât posibil într-un departament financiar fix această zonă de data model comun și de a găsi puncte de intersecție comune tocmai să nu lucrezi pe mai multe fronturi. Pentru că da, e firesc să se creeze discrepanțe când ai mai multe lucruri deschise, mai multe formate.”
Urmărește episodul integral aici!
Steliana Moraru este Head of Growth – Financial Services la TotalSoft, unde contribuie la inițiative de extindere internațională și transformare strategică pentru unul dintre liderii regionali în software de business. Cu experiență anterioară ca Chief Operating Officer în cadrul grupului financiar OTP, Steliana a coordonat proiecte majore de transformare digitală și operațiuni complexe în sectorul financiar, iar din alte roluri a sprijinit inițiative cu impact regional semnificativ.
Daniela Pampu are peste 12 ani de experiență profesională în managementul și livrarea de proiecte locale și internaționale de transformare digitală și de business, in coordonarea echipelor și managementul performanței. De aproape 7 ani face parte din echipa de AI Enabled Automation a EY Romania, unde se concentrează pe implementarea soluțiilor de automatizare și inteligență artificială, contribuind activ la transformarea proceselor de business.
CFOlogy, un podcast BusinessMark
CFOlogy este un podcast despre știința de a crește un business, de a lua decizii strategice și de a genera impact în mediul de afaceri românesc. CFOlogy va explora intersecția dintre finanțe, tehnologie, leadership și strategie de afaceri și va ajuta liderii financiari să navigheze prin incertitudinile viitorului, oferind analize și previziuni despre tendințele emergente în finanțe și business.
Importanți lideri financiari vor aborda teme de interes pentru mediul de business din România, precum: context macroeconomic și volatilitate, evoluția pieței, schimbarea așteptărilor clienților și angajaților, tehnologii noi & AI, decizii data-driven, schimbarea setului de skill-uri necesar pentru angajați, conformarea la normele ESG, noutăți fiscale și tendințe internaționale.
Podcastul CFOlogy vine ca o continuare naturală a proiectului „CFO Conference” – o serie de evenimente dedicate directorilor financiari, cu ediții în București, Timișoara, Brașov, Sibiu, Iași, Oradea și Cluj-Napoca, dar și a celor peste 70 de proiecte de specialitate organizate în cei 11 ani de activitate ai companiei.
CFOlogy este disponibil pe toate platformele importante de streaming audio, inclusiv Spotify și Apple Podcast și în format video pe canalul de YouTube al BusinessMark.
Noi episoade vor fi lansate lunar, oferind conținut proaspăt și relevant pentru comunitatea financiară.
Episod susținut de TotalSoft