2025.10.03 Articole

Supply Chain & Logistics Forum & Expo: Automatizările nu vin să înlocuiască joburi, ci „să reducă costuri, să economisească timp și să crească acuratețea”. Principalele concluzii ale ediției de la București

Profesioniști din supply chain și logistică au participat, pe 26 septembrie 2025, la ediția „Supply Chain & Logistics Forum & Expo” din București, pentru a analiza transformările majore care definesc lanțurile globale în contextul actual și ce pot face organizațiile pentru a se adapta cu succes tuturor provocărilor, astfel încât să se mențină competitive.

Evenimentul a inclus sesiuni de prezentări, discuții 1-to-1, sesiuni de networking și paneluri de dezbatere, în cadrul cărora invitații au subliniat necesitatea adaptării continue la schimbările din piață, importanța investiției în tehnologie și automatizare, precum și rolul esențial al oamenilor în procesele de transformare din supply chain și logistică.

PRIMA SESIUNE

Daniel Enache, Director Aftersales Supply Chain Central Europe, Dacia, a deschis prima sesiune, vorbind despre procesul de transformare prin care a trecut organizația, astfel încât să eficientizeze activitatea din supply chain și logistică.

În lumea pieselor de schimb, este destul de complicat să faci forecast. Am făcut o analiză 360 grade a procesului pe care îl aveam și am schimbat tot ce înseamnă de la input market și până la output. Ne-am folosit foarte mult în zona digitală de AI, cât să obținem date care să fie introduse în procese, astfel încât să creștem eficiența. 

În zona de disponibilitate piese, după pandemie automotive-ul a fost puternic impactat. În momentul în care ne-am pus întrebarea de ce nu avem piese pe care să le livrăm clienților, primul răspuns a fost că nu am primit de la furnizori. Am început să lucrăm la nivelul fiecărei comenzi, pentru a vedea care e cauza rădăcină și am ajuns la concluzia că doar o tremie din cazurile de indisponibilitate erau cauzate de acest aspect. Am crescut frecvența cu care monitorizăm și decidem ce piesă să depunem în stoc sau nu. Am plecat din zona de dezamăgire și ne-am propus să ajungem să livrăm în termen de trei zile oriunde în Europa. Am reușit să scădem restanțele de livrare cu 50% în mai puțin de 4 luni.

Acest proiect a venit din întrebarea legată de cum le putem oferi clienților noștri mai multă valoare. Am lucrat mult în echipă, am folosit soluții digitale, am încercat să ascultăm mult sugestiile dealerilor noștri. Într-un an jumate, am reușit să aduc toate țările pe care le gestionez în top 10 ca satisfacție”, a explicat el.

În continuare, Emilian Dinică, East Balkans E2E Supply Chain Director, PepsiCo CE, a adus în discuție  performanța operațională prin dezvoltarea competențelor și a implicării organizaționale.

Oamenii sunt cel mai important element al nostru. Ne dorim să îi împuternicim, astfel încât ei să acționeze ca adevărați întreprinzători. În urmă cu 5 ani, aveam provocări cu oamenii și observam o scădere cu 12% a populației de vârstă activă și o rotație a forței de muncă de 40%. Asta însemna o inflație în salariu, iar complexitatea ducea la probleme de calitate. La acel moment, ne-am gândit ce să facem și, astfel, s-a conturat o strategie mai amplă din care ne-am dat seama că, pe măsură ce automatizăm, oamenii rămân în prim-plan. Ei trebuie să știe ce au de făcut la final și cum pot duce mai departe această automatizare. Cea mai importantă parte a procesului de automatizare a fost să folosim rotația normală a personalului. În 2024, 100 dintre operatorii noștri de ambalare au devenit operatori de mașini automate. A fost un proces atent gândit, care a adus un engagement mai mare, pentru că ei au devenit campioni ai transformării. Am folosit programe complexe de engagement, pentru că oamenii au tendința să devină temători, să intre în burnout, pentru că simt presiunea atunci când organizația trece printr-un proces de transformare. Avem propriile noastre centre de formare, atât interne, cât și externe. Am reușit să reducem rotația de personal la jumătate, iar eficiența fabricilor noastre a crescut. Scorul de engagement a ajuns la 93%, iar transformarea noastră a fost recunoscută de către clienți”, a spus el.

Lucian Opris, Director | Tenant Services, Office, Industrial & Logistics, Colliers Romania, a participat la o discuție 1-to-1 cu Daniel Dragan, Managing Partner, BusinessMark, în care a făcut o analiză a spațiilor logistice și perspectivele pentru această piață.

Am avut o jumătate de 2025 foarte bună. Conform cifrelor noastre, am înregistrat 417.000 de metri pătrați de spațiu tranzacționat, ceea ce este semnificativ mai mare ca media anilor 2019 – 2023. Am depășit semnificativ volumele, iar a doua jumătate a anului arată foarte bine, ceea ce ne face să credem că acest an poate fi unul record. Chiria standard pentru un spațiu mai mic de 5.000 mp este undeva la 4.9 euro/mp. Pentru suprafețe mari și foarte mari, de la 30.000 la 100.000 mp, avem chirii mai bune: 4.25 – 4.5 euro/mp. Ele mai au și alte incentives, care le aduc la prețuri și mai avantajoase. În România, doar 5% dintre companiile din domeniu spun că ar fi greu sau foarte greu să angajeze oameni, comparativ cu Polonia, unde procentul este de 43%.

România este atractivă – nu cea mai atractivă, însă, în ceea ce privește site selection. Pe ajutor de stat, Ungaria și Polonia sunt peste noi. Cumva, statul nu ne ajută neapărat. Există, totuși, acele companii care deja au populat Polonia, sunt foarte bine reprezentați acolo și, atunci, trebuie să se miște mai departe către Est și ne aleg pentru că aceasta este procesiunea firească”, a punctat el.

A urmat Miruna Rad, Supply Chain Business Unit Manager, Eastern Europe, Manhattan Associates, care a vorbit despre automatizarea zonei de supply chain și logistică și soluțiile ce pot eficientiza munca oamenilor din aceste departamente.

Suntem în momentul în care softul este unealta, platforma este fundația, însă oamenii aduc restul. Astfel, ne întrebăm: ce este posibil? Iar răspunsul este că totul este posibil astăzi. De peste 30 de ani stabilim standardele în industrie, printr-o soluție ușor de folosit, scalabilă. Avem un centru R&D la București, care lucrează direct pentru echipele de dezvoltare din Atlanta. Noi suntem parte la dezvoltarea produsului, astfel că putem și înțelegem în profunzime Manhattan VMS. Însă partea cea mai frumoasă este timpul petrecut cu clienții. Investim foarte mult în soluție.În perioada 2010 – 2024, suma investită în soluție a fost de 1 miliard de dolari. Viitorul nu este ceva ce îl aștepți, ci ceva ce creezi. Avem toate soluțiile împreună, pe aceeași platformă, pentru a crea o experiență cât mai plăcută și eficientă”, a explicat ea.

Prima sesiune s-a încheiat cu un panel la care au participat: Dan Fotescu (Auchan România), Andreea Mureșeanu (Selgros, ARILOG), Alina Necula (Lion’s Head Investments), Victor Ciocan (Sezamo, Kifli.hu), Dana Bordei (VGP România) și Victor Dănilă (ORKLA FOODS ROMANIA), moderator fiind Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.

În contextul actual, eficientizarea costurilor joacă un rol foarte important atât pentru dezvoltatorii de spații logistice, cât și pentru chiriași, ceea ce poate duce și la o diferențiere în zona de competitivitate, au precizat invitații panelului.

Construim un parc logistic în zona de sud a Bucureștiului. Din perspectiva investitorului, în momentul în care există elemente impredictibile în zona fiscală și geopolitică, semnalele sunt negative. Acest lucru se traduce în investiții mai puține; ei sunt mult mai precauți atunci când se uită la țara noastră. Este foarte greu, la momentul actual, să te mai diferențiezi în zona de real estate – logistică. O faci prin locație avantajoasă, prin tehnologie și facilități, care se transpun în zona aceasta de costuri mai mici. Discuțiile cele mai intense cu chiriașii vizează îmbunătățirile pe care le cer, iar rolul nostru este de a încerca să ne adaptăm și să optimizăm costurile. Este foarte greu să înțelegi real estate-ul când nu vii din zona aceasta și, de aceea, este foarte important să discutăm cu chiriașii noștri”, a punctat Alina Necula, Country Manager for Romania, Lion’s Head Investments, în acest context.

La rândul său, Dana Bordei, Commercial Country Manager, VGP România, a intervenit precizând: „Este un an complex. Cu toate acestea, dezvoltăm 160.000 mp în toate zonele geografice din România. Avem două presiuni: toată lumea își amintește chiriile din trecut, care începeau de la trei euro/mp. Totodată, normativele de construcție s-au schimbat. Vorbim și despre alte trenduri legislative-fiscale, mai ales la ceea ce presupune evaluarea clădirilor, care s-au schimbat în 2022 și nu s-au mai corectat ulterior. Este un subiect important, pentru că produsul nostru, într-un final, impactează operațiunile chiriașilor.

Deși construim clădiri standard, fiecare proiect are nevoie de o adaptare legislativă a clădirilor și a procesului de producție și logistică. Am avut un proiect unde colaborarea dintre echipa noastră și cea a clientului a durat mai bine de 24 de luni – ne poziționăm între nevoia clientului de a avea flexibilitate a clădirilor, limitările constructive ale betonului și panourile sandwich, însă vorbim tot mai multe și de limitări legislative, pentru a putea avea asigurate produsele. Avem nevoie de clădiri care au fost oficial predate către autoritatea locală, care au autorizații ISU. Provocările vin din înțelegerea nevoilor clientului.”

În acest context imprevizibil, cuvântul cheie este „adaptarea”, astfel că organizațiile trebuie să țină pasul cu inovațiile tehnologice, să automatizeze activitatea și procesele, însă este foarte important ca liderii din supply chain și logistică să nu uite și de dezvoltarea skill-urilor angajaților din departamente lor, au mai fost de acord invitații din panel.

În acest context, Victor Danilă, Supply Chain Manager, Orkla Foods Romania, a adăugat: „De prin 2009, o tot ținem într-o criză, însă în ultima perioadă suntem mai maturi în a reacționa la diversele provocări care apar. Răspunsul nu mai este cu creșteri sau scăderi abrupte pe un termen foarte scurt. Dacă ne uităm la ce ajută la acest răspuns mai matur al logisticii, explicația ar fi avansul tehnologiei și gradul de integrare. Tehnologia oferă suport, ne face să fim mai rezilienți la provocări. Lucrurile vor continua în același ritm. Tot ceea ce trebuie să facem este să construim, să automatizăm, să digitalizăm. Acesta este noul normal – de aici vin multe provocări, dar și multe oportunități. Observ că ne confruntăm cu un schimb de generații – generații diferite în ceea ce privește raportarea la muncă, responsabilitatea, apartenența la un loc de muncă și ce ești dispus să faci la acel loc de muncă.”

Dan Fotescu, Logistics Department Director, Auchan România, a intervenit precizând: „Focusul nostru este să ducem mai departe strategia angajată. Susținem dezvoltarea rețelei și dorim să absorbim cât mai bine costurile crescute ale energiei, combustibilului și cele legate de administrarea spațiilor logistice. Trebuie să menținem promisiunea făcută clienților noștri – ea vine, an de an, cu o exigență si mai ridicată. Ne-ar ajuta să avem un plafon stabil, cel puțin anul viitor, pentru a ne putea concentra pe dezvoltare. Este important să creăm un ecosistem al parteneriatelor solide. Pe viitor vorbim de un fine tuning de sistem: orice VMS sau ERP, oricât de performant este astăzi, nu răspunde tuturor nevoilor actuale ale clienților. Automatizările nu vin să «fure» joburi, ci să reducă costuri, să economisească timp și să crească acuratețea.”

Indiferent de cât de multă tehnologie am integra, la capătul firului este tot un om. Dacă acel om este convins de rezultatele ce vin după implementare, lucrurile sunt cât se poate de simple. Cheia succesului este să identificăm acei ambasadori pe proiect. Fără alocarea unor resurse de timp și a unei echipe care să se ocupe doar de change management și de relația cu oamenii, procesul este extrem de greoi. Echipa tehnică de implementare nu o poate susține sau o face cu niște riscuri foarte mari.

Avem foarte mult personal din zona asiatică, ceea ce a creat necesitatea de adaptare, pe lângă transformarea culturii, în contextul schimbării generațiilor. Este important să ne gândim dincolo de ce facem pe termen scurt și mediu. Cred că este extrem de important să ne facem timp să ne gândim la generațiile care vin și nu doar să le punem niște etichete, ci de a vedea care sunt motivațiile lor, care sunt stimulii la care răspund. Ei nu mai răspund și nu mai au aceleași așteptări pe care le avea generația noastră, spre exemplu. În acest moment, în România nu avem o structură coerentă pe zona de logistică. Avem o structură la masterat în care se atinge zona de achiziții, zona de depozitare și cam atât. Ce ne bucură foarte tare este că acum se demarează o schimbare a sistemului de învățământ preuniversitar”, a adăugat Andreea Mureșeanu, Head of Distribution & Logistics, Selgros, Vicepreședinte Asociatia ARILOG

La rândul său, Victor Ciocan, Head of Supply Chain Romania & Ungaria, Sezamo.ro și Kifli.hu, a intervenit adăugând: „Pentru noi, relația cu clientul este foarte strânsă, iar asta impactează clientul final și obiceiul lui de consum. Modificările actuale se transpun prin schimbarea coșului de consum. Schimbarea unui anumit indicator atrage după ea schimbarea altor indicatori, o schimbare de procese, un workload nou. Toate acestea impactează furnizorii, ceea ce se traduce printr-o incertitudine în ceea ce privește disponibilitatea produselor găsite pe site, impact asupra fluxurilor de import-export, o lipsă de sortimentație și, mai departe, o lipsă de atractivitate pe care clientul o simte atunci când face cumpărături online. Partea bună pe care o văd este că își schimbă obiceiul; clientul vrea să aibă mai multă calitate și predictibilitate. Folosim AI să îmbunătățească și să aducă viteză în deciziile pe care le luăm, însă tehnologia nu poate înlocui un om și ceea ce oamenii aduc. Noi vedem oamenii care lucrează în echipele de supply și operațiuni ca fiind conectați la această infrastructură, însă noi suntem cei care folosesc tehnologia, nu invers.”

A DOUA SESIUNE

Luiza Pascu, Head of Logistics Operations, froo Romania – Żabka Group, DRIM Daniel Distribuție FMCG, a deschis cea de-a doua sesiune a conferinței, vorbind despre elementele cheie ce trebuie avute în vedere într-un proces de transformare.

Când pornim un business de la zero, avem și juniori, dar și oameni cu experiență, astfel că zona de parteneriat de business nu mai stă doar în mâinile departamentului de HR, ci și în departamentul de logistică și supply chain, care poate să creeze punctul de legătură cu celelalte departamente, precum financiarul. Într-un proces de transformare, trebuie să fim agili, să ne mișcăm repede și să ne asigurăm că ceea ce construim ziua nu se dărâmă noaptea. Trebuie să aducem anduranță business-ului pe termen lung. Când ești la început, nu ești încă un nume în piață, astfel că trebuie să faci pașii pentru a demonstra că ești un partener de cursă lungă. Fie că vorbim despre furnizori sau de angajați, primul pas este credibilitatea. Este foarte important să ținem costurile sub control, pentru că, altfel, suntem primii care riscăm creșterea sustenabilă, din punct de vedere al profitabilității business-ului. Eficiența trebuie să fie una din principalele surse care asigură dezvoltare și investiție pe termen lung. Trebuie să anticipăm planurile strategice de dezvoltare pe care colegii noștri le vor lua, pentru că durează pentru a pune la punct o infrastructură rezilientă și adaptabilă. Trebuie să ne asigurăm că suntem suficient de dezvoltați pentru a ține pasul cu viteza business-ului”, a explicat ea.

A urmat Cosmin Băroiu, Regional Director, Mantis România, Polonia și Țările Baltice, care a vorbit despre cum inteligența artificială poate conduce spre un proiecte IT de succes.

Plecând de la procurement, până la livrarea la client și experiența post-livrare, oferim soluții pentru depozitare. În ceea ce privește aplicabilitatea AI-ului în depozitare, sunt mai multe linii către care să tindem în viitor. Prima este să rezolvăm problema forței de muncă; putem crea agenți AI care să susțină schimbarea continuă de procese – asta va fi necesar într-o lume volatilă, unde schimbarea va veni din ce în ce des. Până în 2030, lumea va adopta AI-ul într-un mod masiv: ne așteptăm ca 80% din depozitele de marfă să interacționeze cu o platformă robotică – roboți sau agenți AI – care să susțină activitatea din depozit. Va fi foarte vizibilă zona de automatizare – automatizarea depozitelor este primul val unde și AI-ul va contribui și va revoluționa lucrurile. Tehnologiile principale pe care AI-ul le va impacta sunt: computer vision, care înseamnă analiza video rapidă și pasarea de date pentru a trage concluzii de business, zona de edge computing și IoT, digital twin și predictive maintenance systems. Eu cred că există loc pentru inovație locală, până să vină jucători mai mari, și cred că asta va fi o oportunitate bună pentru piață, pentru că se vor dezvolta soluții adaptate la specificul pieței”, a spus el.

Invitat special al ediției din București a fost Aristides Matopoulos, Professor of Supply Chain Design, Cranfield School of Management, Director, Agile Supply Chain Research Club, care a vorbit despre cum se transformă lanțurile de aprovizionare în contextul adoptării legislației privind emisiile de carbon, cu focus pe directiva CBAM.

Când vine vorba de ESG, pe de o parte avem tendințe din SUA care împing către mai puține măsuri de mediu. Pentru grupurile de mediu din Statele Unite, acesta este probabil cel mai rău moment din istoria țării. Dacă ne uităm la Uniunea Europeană, avem două tendințe: prima este adoptarea CBAM, iar a doua este o simplificare, numită Omnibus, prin care se estimează că va economisi companiilor 4 miliarde de euro din implementarea acestor reglementări. Europa nu este un spațiu omogen. De exemplu, Spania va cere companiilor mari să aibă un plan pe 5 ani în ceea ce privește emisiile de CO2. În 2005, UE a introdus taxa pe emisiile de carbon. Dacă produceai ceva în UE, exista o taxă pe care trebuia să o plătești. Companiile au spus că vor externaliza producția pentru a evita plata taxei. Prin urmare, UE a decis să facă altceva, pentru că problema rămânea, și, astfel, a fost introdus CBAM. De la 1 ianuarie 2026, fiecare import în UE va fi supus taxei pe carbon. Nu vorbim despre toate importurile – există anumite sectoare care vor fi afectate: aluminiu, ciment, îngrășăminte, fier, oțel, hidrogen, electricitate. Ca importator, dacă imporți oțel, aluminiu din China, va trebui să depui documentația pentru un certificat CBAM, pe care trebuie să-l plătești”, a spus el.

Ultima parte a evenimentului a fost dedicată unui panel moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Bogdan Suciu (AUMOVIO), Eugen Buldur (Magna Exteriors Craiova), Mirela Marica (ALPLA Packaging Romania) și Nicu Boagiu (Smart ID).

„Inflația și volatilitatea valutară pun presiune pe costuri, pe planificare și o resimțim din plin”, a spus Mirela Marica, Supply Chain Manager, ALPLA Packaging Romania. „Este destul de greu de gestionat, de ținut cont de cum aliniezi cerea de pe piață și cum te uiți la stocuri. Nu văd o predictibilitate foarte bună. Contextul geopolitic, la fel, influențează sectorul. Până nu demult am avut în vedere furnizori unici pentru materii prime, mai ales din Asia, însă acum trebuie să redefinim strategia pentru o diversificare și o regionalizare la nivel european sau în regiuni cu o stabilitate mai mare. Cultura organizațională este un catalizator al rezilienței – este important să ai o cultură care să valorifice omul, un climat bazat pe respect. Există rezistență la schimbare, însă am învățat că cel mai bine este să combini în echipe un om dintr-o generație și altul din altă generație, pentru un rezultat de succes”, a continuat ea.

„În ultima perioadă, economia este într-o oarecare încetinire, ceea ce impactează și piața de automotive, unde investițiile, în momentul de față, sunt și ele încetinite. Se vede și ne afectează în următoarea perioadă, însă sunt de părere că viitorul va arăta mai bine și că vom reuși să trecem peste momentele dificile în care ne aflăm acum. Este bine să prezinți o viziune a ceea ce vrei să implementezi tuturor angajaților pe care îi ai în echipă, să vadă beneficiile pe care le va avea compania, dar și ei, ca angajați. Dacă înțeleg acest lucru, cu siguranță că vom găsi oameni care vor prelua viziunea și o vor perpetua în echipe. Cheia sunt oamenii care perpetuează tehnologia. Nu poți să forțezi adoptarea; acest proces trebuie îmbrățișat natural”, a intervenit, la rândul său, Eugen Buldur, Logistic Manager, Magna Exteriors Craiova.

La rândul său, Bogdan Suciu, Head of Supplier and Business Partner Management, AUMOVIO, a adus în discuție importanța oamenilor în succesul unui proces de transformare.

Am trecut printr-un proces de spin-off. Provocările în partea de supply chain au fost destul de multe. Am avut de schimbat și numeroase procese, pentru a se plia pe noua companie. Compania s-a scindat de compania-mamă, Continental. Compania noastră a trecut printr-o serie de reinventări. Ne-am redefinit valorile, am început un proces de regândire a modului în care facem lucrurile de mai mulți ani. La început, oamenii au fost puțin precauți, însă acum încep să înțeleagă tot mai tare, pe măsură ce ne apropiem de scindarea completă, că vom avea mai multe beneficii, ceea ce îi face mai implicați. Sunt de părere că este important ca oamenii să facă, în echipa lor, ceea ce le place. Astfel, ei își împart singuri rolurile pe care le au la nivel de echipă.

Avem trei stâlpi ai companiei: producție, funcții centrale și R&D și este un circuit. Migrația angajaților între cele trei e destul de frecventă și o încurajăm. Ne putem folosi de experiența câștigată în diferite departamente sau în aceeași structură de supply chain sau pe partea de locație, de business area, de corporate”, a spus el.

De aceeași părere a fost și Nicu Boangiu, Chief Technical Officer, Smart ID: „Din punctul de vedere al dinamicii interne, acest an a fost unul foarte intens – am fost foarte conectați la ce se întâmplă în domeniu. Avem provocări în ceea ce privește furnizorii din afara României. Am avut mai multe integrări de echipe provenite din companiile achiziționate de grupul Smart ID – am ajuns de la 2 angajați in 2010 la 260 de angajați în prezent. Din punctul de vedere al solicitărilor venite din partea clienților noștri, am observat o nevoie mai accentuată în privința planificării fluxurilor operaționale specifice și a proceselor interne și resurselor umane. Platforma noastră, ShiftIn, este dedicată planificării forței de muncă si vine în sprijinul departamentelor de resurse umane.

Orice tehnologie, orice implementare, începe având în centru oamenii. Ne dorim ca omul să se simtă piesa cea mai importantă in toate procesele. Oamenii sunt o resursă importantă și noi reușim, în mare măsură, să adaptăm soluțiile, astfel încât să fie ușor de folosit, chiar și pentru cei care nu își doresc un nivel de implicare mare în job-urile pe care le fac, mai ales dacă vorbim de activități repetitive, care aduc valoare adăugată mică. Îmbinăm tehnologia cu nevoile umane, pentru că, dacă omul nu este actorul principal, de regulă nu se întâmplă lucruri.”


 

Proiectul „Supply Chain & Logistics Forum & Expo” va continua pe 13 noiembrie 2025, la Timișoara. Evenimentul va avea loc la Iulius Congress Hall.

 


Parteneri oficiali ai ediției de la București au fost: DP World, Mantis, Manhattan Associates

Parteneri: Auchan România, Lion’s Head Investments, Smart ID, Honeywell, VGP Romania, Colliers România,  AUMOVIO, Macromex

Eveniment organizat cu susținerea: Asociația ARILOG, USER – Uniunea Societăților de Expediții din România

Parteneri de tehnologie: SCS, 4pay.ro

Partener de monitorizare: mediaTrust

Parteneri media: Spotmedia.ro, Ziarul Bursa, Ziua Cargo, Daibau, InstalNews.ro, Logistic Posts, Spațiulconstruit.ro, ProIdea, iBuild, depozitinfo.ro, birouinfo.ro, Jurnalul de Afaceri, EventsMax, Revista Piața, Debizz, Transilvania Business, Business Voice, PRwave, AngajatorulMeu.ro, digital-business.ro, România Durabilă, Economistul, Club Economic, MATEK, Business Press

Material de opinie semnat de
  • BusinessMark

Copyright BusinessMark. Toate drepturile rezervate.